4-es metró engedélye: kincs, ami nincs?

Az Alstom metrókocsik hazai előírások alóli felmentésére, illetve a típusengedély kiadására vonatkozó érdemi hatósági döntést csak a fékrendszerre vonatkozó szakértői jelentés után hozza meg a Nemzeti Közlekedési Hatóság. Az NKH Tarlós István vasárnapi nyilatkozatára reagált, amelyben megelőlegezte a kedvező hatósági véleményt.

Az ALSTOM BMC 2011. augusztus 17-én új kérelmet nyújtott be az NKH-hoz a BKV Zrt. megrendelésére gyártott, a budapesti M2 metróvonalra készült AM5-M2 típusú 5 kocsis metrószerelvény típusengedélyezése tárgyában, és ezzel egyidejűleg a fékrendszer vonatkozásában a jogszabályi előírások egyes pontjai alóli felmentés megadását is kérte.

A kérelem alapján a hatóság a fékrendszerre vonatkozó szakszerű és jogszerű döntés meghozatala érdekében – szakértők bevonásával – azt vizsgálja, hogy az előírásoktól egyes paramétereiben eltérő műszaki kialakítású fékrendszer alkalmazásával a biztonság nem csökken-e, illetve a biztonsági követelmények a tervezett megoldással is kielégítettek-e.

A vizsgálatok részeként 2011. október 14-én és 17-én a budapesti metró próbapályán különböző terhelések melletti méréses fékvizsgálatokra, féktesztekre is sor került. A féktesztek eredményei a fékrendszer teljes körű áttekintése keretében, a vonatkozó dokumentációk, jegyzőkönyvek alapján, a szakértői felülvizsgálat megállapításaira is figyelemmel kerülnek az eljárás során kiértékelésre.

A fékrendszer műszaki biztonsági egyenértékűségére vonatkozó érdemi hatósági döntés a szakértői vélemény előterjesztését követően, várhatóan 2011 novemberében hozható meg - szögezte le tegnap a Nemzeti Közlekedési Hatóság.

A hatóság ezzel Tarlós Istvánnak, Budapest főpolgármesterének vasárnapi, a Magyar Rádió Krónika című műsorában elhangzott bejelentésére reagált, amelyben óriási lépésnek tekintette, hogy az Alstom szerelvényei teljesítették a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) féktesztjét.

A főpolgármester szerint most már megfelel a magyar szabványoknak a fékrendszer, így az előzetes megállapodás szerint 2012 végén már az új szerelvények futhatnak Budapesten.

Az Alstom után a 4-es metró elektromos rendszereit gyártó Siemensszel próbál egyezkedni a főváros. A Siemensnek az Alstom szerelvényeinek késedelmes leszállítása miatt napi 50 millió forintos kötbérigénye van.

A BKV finanszírozásával kapcsolatban a városvezető a Krónikának elmondta, hogy a közlekedési cég megkapta a kormánytól az 5 milliárd forintos állami garanciát. Hozzátette: a BKV finanszírozása továbbra sem megoldott, ezért a jövő héten ismét tárgyal a Nemzetgazdasági Minisztérium vezetőivel.

Alstom és szovjet szerelvények a 2-es metró Fehér úti telephelyén
Budapest, 2011. július 14. Alstom és szovjet szerelvények a 2-es metró Fehér úti telephelyén. A Fővárosi Közgyűlés ülésén jóváhagyták az Alstommal a 2-es és 4-es metróra szállítandó szerelvények gyártásáról szóló szerződés módosítását. Az Alstom arra is kötelezettséget vállalt, hogy a hatálybalépéstől számított 300 napon belül megszerzi a 2-es vonalra szánt szerelvények típusengedélyét, az első szerelvényeket pedig 330 napon belül leszállítja. A 4-es metró szerelvényeire 548 napon belül kell megszereznie a típusengedélyt, és 750 napon belül kell az első szerelvényt szállítania. MTI Fotó: Máthé Zoltán
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.