4-es metró engedélye: kincs, ami nincs?
Az ALSTOM BMC 2011. augusztus 17-én új kérelmet nyújtott be az NKH-hoz a BKV Zrt. megrendelésére gyártott, a budapesti M2 metróvonalra készült AM5-M2 típusú 5 kocsis metrószerelvény típusengedélyezése tárgyában, és ezzel egyidejűleg a fékrendszer vonatkozásában a jogszabályi előírások egyes pontjai alóli felmentés megadását is kérte.
A kérelem alapján a hatóság a fékrendszerre vonatkozó szakszerű és jogszerű döntés meghozatala érdekében – szakértők bevonásával – azt vizsgálja, hogy az előírásoktól egyes paramétereiben eltérő műszaki kialakítású fékrendszer alkalmazásával a biztonság nem csökken-e, illetve a biztonsági követelmények a tervezett megoldással is kielégítettek-e.
A vizsgálatok részeként 2011. október 14-én és 17-én a budapesti metró próbapályán különböző terhelések melletti méréses fékvizsgálatokra, féktesztekre is sor került. A féktesztek eredményei a fékrendszer teljes körű áttekintése keretében, a vonatkozó dokumentációk, jegyzőkönyvek alapján, a szakértői felülvizsgálat megállapításaira is figyelemmel kerülnek az eljárás során kiértékelésre.
A fékrendszer műszaki biztonsági egyenértékűségére vonatkozó érdemi hatósági döntés a szakértői vélemény előterjesztését követően, várhatóan 2011 novemberében hozható meg - szögezte le tegnap a Nemzeti Közlekedési Hatóság.
A hatóság ezzel Tarlós Istvánnak, Budapest főpolgármesterének vasárnapi, a Magyar Rádió Krónika című műsorában elhangzott bejelentésére reagált, amelyben óriási lépésnek tekintette, hogy az Alstom szerelvényei teljesítették a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) féktesztjét.
A főpolgármester szerint most már megfelel a magyar szabványoknak a fékrendszer, így az előzetes megállapodás szerint 2012 végén már az új szerelvények futhatnak Budapesten.
Az Alstom után a 4-es metró elektromos rendszereit gyártó Siemensszel próbál egyezkedni a főváros. A Siemensnek az Alstom szerelvényeinek késedelmes leszállítása miatt napi 50 millió forintos kötbérigénye van.
A BKV finanszírozásával kapcsolatban a városvezető a Krónikának elmondta, hogy a közlekedési cég megkapta a kormánytól az 5 milliárd forintos állami garanciát. Hozzátette: a BKV finanszírozása továbbra sem megoldott, ezért a jövő héten ismét tárgyal a Nemzetgazdasági Minisztérium vezetőivel.