NFM: az M4-es autópálya építésének uniós vizsgálata kötelező
A szaktárca Jávor Benedek, az Együtt-PM szövetség társelnökének szavaira reagált, aki azt mondta: az Európai Csalás Elleni Hivatalhoz és az Európai Számvevőszékhez fordul az autópályaszakasz építési költségei miatt, mert szerinte a kilométerenkénti 3,8 milliárd forintos költség és a 110 milliárdos összköltség indokolatlan.
Az NFM erre reagálva azt közölte az MTI-vel, hogy a projekt támogatási kérelmét elfogadta az unió és megkezdték az ilyenkor szokásos vizsgálatot, amely kiterjed egyebek mellett az adott fejlesztés indokoltságára, a kivitelezés költségeire és a környezetvédelmi szempontokra is.
Közölték továbbá, hogy a hazai autópálya-építések fajlagos kilométer költsége 2013-ban 2,3 milliárd forint volt, ez mintegy 10 százalékkal több a 2009-es szinthez képest, miközben a bitumen- és az üzemanyagárak, a bér- és rezsiköltségek átlagosan 45 százalékkal nőttek.
Az M4-es autópálya esetében a 29 kilométeren 27 műtárgy, köztük 6 új pályahíd épül, amelyek összköltsége 37 milliárd forint. A speciális talajviszonyok miatt csak a földmunkák kiadásai összesen 28 milliárd forintot tesznek ki. A 110 milliárd forintos összköltség közel 60 százaléka a helyi föld- és vízrajzi adottságokból fakadó, szükségszerű többletkiadásoknak tudható be. Jelezték továbbá, hogy a közbeszerzési eljáráson a legalacsonyabb árajánlatot adó kivitelezőkkel kötöttek szerződést.