Nem repült a vadászgéplegenda Szolnokon

Az ünnepi hangulatot nem árnyékolta be, csupán a berepülés tervezett menetrendjét írta át némiképp az a műszaki probléma, amely miatt szerdán mégsem emelkedhetett a levegőbe a meghívott vendégek és az újságírók szeme láttára egy felújított vadászrepülőgép-legenda Szolnokon.

Lamos Imre dandártábornok, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis parancsnoka elmondta: a már-már haldokló főnixmadárként újjáéledt MiG-15-ös túl van három sikeres felszálláson. Ám az utolsó alkalommal keletkezett műszaki hiba nem teszi lehetővé a szerdai ünnepségre időzített negyedik berepülési program végrehajtását.

Bejelentette: amennyiben megérkeznek az Angliából megrendelt alkatrészek (a két főfutómű korábbi felszállások során elkopott gumiköpenyei), várhatóan július 15-én, pénteken tekinthetik meg a vendégek, ahogyan az első generációs sugárhajtású vadászgép a levegőbe emelkedik.

A rendezvényen megjelent egykori pilótáknak – köztük Farkas Bertalannak, az első magyar űrhajósnak -, valamint a gép felújításában közreműködőknek azonban nem kellett csalódottan távozniuk, hiszen a MiG 15-öst előbb a hangárban csodálhatták meg testközelből, majd a kifutópályán a hangját is hallhatták, miközben a bázis felett a Magyarország légterét jelenleg őrző kecskeméti Gripenek tartottak rövid bemutatót a közönségnek.

A program során Magó Károly zászlós, a szolnoki repülőmúzeum munkatársa a típus hazai történetéről elmondta: a MiG 15-ösöket 1951-ben rendszeresítették Magyarországon, 1975-ös kivonásukig összesen 281 dararab teljesített belőlük szolgálatot hazánkban. Ennek az időszaknak az utolsó hat évében felderítőgépként, álcázó festéssel használták a gépeket, amelyekkel 38 esetben történt halálos áldozattal járó légi katasztrófa. 

A nyilvánosság számára szerdán bemutatott repülő egy hamisítatlan légi oldtimer, hiszen 57 évvel ezelőtt állították csatasorba Lengyelországban. Ezt követően többször átépítették: 1957-ben például együlésesből oktatásra is alkalmas kétüléses géppé alakították. Végül több mint 36 év után, 1990. június 12-én vonták ki az aktív szolgálatból, s egy internetes árverés nyomán került Magyarországra.

A repülőgép életre keltése példaértékű, széles körű összefogás eredményeként a - kifejezetten a honi légierő szolgálatában állt, főleg magyar illetve orosz-szovjet gyártmányú katonai gépek felújítására specializálódott - JET AGE Alapítványnak köszönhetően valósult meg.

Már a vadászgép Magyarországra szállítása is komoly kihívásnak bizonyult és mintegy három hónapos előkészítést igényelt, mivel a haditechnikai eszközök behozatala speciális engedélyhez kötött. A helyreállítás csak ezután, hivatalosan 2007 februárjában vette kezdetét, ám a MiG 15-ös jelenlegi állapota összesen 50 ember 5 év alatt végzett 25 ezer munkaórájának eredménye. A rekonstrukció az MTI információi szerint az ajándékba kapott alkatrészeket nem számítva is több tízmillió forintba került.

A részegységek közül néhány elfekvő, honi raktárkészletekből származik, a többit külföldről kellett felkutatnia és beszereznie az alapítványnak. Az évtizedekkel ezelőtti állapot visszaállításával azonban még nem ért véget a küldetés. A repülőt a mai előírásoknak megfelelő kommunikációs és navigációs eszközökkel is fel kellett szerelni. A szolnoki helikopterbázison végrehajtandó berepülési program 8 felszállása során pedig a szakemberek igyekeznek feltérképezni az újjá varázsolt gép használat közbeni működését és repülési jellemzőit.

A projekt végrehajtóinak szándékai szerint a jövőben elsősorban hazai és nemzetközi légi bemutatók jeles szereplője lesz, mint az első sugárhajtású géptípus a magyar katonai repülés történetében.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.