Nem örült a BKV lapunk cikkének, de érdemben nem cáfolja
Téves állításokat tartalmaz, valamint kedvezőtlen színben tünteti fel a BKV-t és az új metrókocsikat gyártó Alstomot lapunk mai cikke, amely szerint akár 6 milliárd forinttal is többe kerülhet a 37 kocsi beszerzése - állítja lapunkhoz eljuttatott közleményében a két vállalat. A közlemény állításait tételesen közöljük, lapunk - dőlt betűvel jelzett - kiegészítésével együtt.
A Népszabadság cikke szerint "a BKV-nak 6-7 milliárd forinttal többet kell fizetnie a 2-es és 4-es metróra szánt 37 metrókocsiért", ezt sem a BKV, sem pedig az Alstom nem erősíti meg, csak annyit tudatnak, hogy a felek között "az egyeztetések konstruktív és korrekt módon folynak".
Csak a pontosság kedvéért: a Népszabadság mai számában megjelent cikk első mondata így szól: "lehet, hogy hat-hétmilliárd forinttal is többet kell fizetnie a fővárosnak a 2-es és a 4-es metróra szánt, 37 metrókocsi megvásárlásának szerződésbe foglalt 67 milliárd forintos áránál - tudtuk meg.
Hozzáteszik, mindkét fél érdeke az, hogy a tárgyalások ne a sajtón keresztül, hanem a tárgyalóasztalnál folytatódjanak. A többletigények összege mindkét oldalon folyamatosan változik, az adófizetők érdeke pedig egyáltalán nem az, hogy a vita a nagy nyilvánosság előtt találgatásokkal terelődjön kedvezőtlen irányba.
A Népszabadság cikke szerint „augusztus végén a tűzoltók találtak hiányosságokat az új metrókocsiknál". Ezzel kapcsolatban a közleményben az áll, hogy "a tűzoltó próbája a megfelelő eredményeket hozta, sikeresen elvégezték a szerelvények szét és összekapcsolási próbáját, a peron mellőli menekítési próbát és megvizsgálták azt, hogy a régi kocsiknál használt eszközeik alkalmasak-e az új kocsik emeléséhez. Mivel az új metrószerelvények emelési pontjai nem azonosak a régi kocsik emelési pontjaival, a tűzoltók egy olyan, a sínekre helyezhető áthidaló gerenda legyártását kérték a BKV-tól és az Alstom-tól, amelyre meglévő emelőjük ráhelyezhető. Ez tehát nem hiányosságot, hanem a két metrókocsi közötti műszaki különbséget takar."
Ezzel kapcsolatban a cikk azt tartalmazza: Augusztus végén a tűzoltók találtak hiányosságokat: az új kocsikat csak speciális pontokon lehet megemelni, de erre e tűzoltóság emelői nem alkalmasak".
A Népszabadság cikke szerint „az Alstom módosítani akarja a 4-es metró szerelvényeinek szállítási ütemtervét", a a BKV és Alstom szerint ez "nem szándék, hanem a vonal építésének késéséből adódó műszaki - gazdasági optimalizáció kérdése".
A Népszabadság Online állítása szerint „a 4-es metrószerelvények próbapályájának megépítése akár 2,5 milliárd forintos többletköltséget jelenthet a BKV a számára" A BKV ezt nem erősíti meg és tudatja, hogy az ügyben végleges döntés még nem született.
Lapunk erről azt írta, hogy próbapályaként eddig "három helyszín merült fel, a 2-es metró Fehér úti próbapályája, a Kelenföldi pályaudvarhoz közeli MÁV-vágányok, valamint a 4-es metró már elkészült alagútja. Mivel az első kettő jelentős, akár 2,5 milliárd forint többletköltséggel is járhat, a szakemberek azt javasolják, hogy a metrókocsik fékjét a kelenföldi metróvégállomás és a Bocskai úti megálló közötti szakaszon teszteljék. A DBR Metró Projekt Igazgatóság tájékoztatása szerint végleges döntés még nincs." Mint olvasható, lapunk megkérdezte a BKV metró projektigazgatóságát, tájékoztatásuk alapján a cikkben is világosan olvasható, hogy nincs végleges döntés. A 2,5 milliárd forintos többletköltség egyébként - ahogyan a cikkben szintén világosan benne van - a MÁV-vágányok átalakításánál merült fel. Ez az adat egyébként - a cikkben említett más adatok mellett - így szerepel a lapunk birtokába jutott, szakmai összefoglalóban, amelyet kedd délután tárgyaltak meg.