Nem kapott szakellátást a fogvatartott
Az Alapvető Jogok Biztosa Hivatalának az MTI-hez eljuttatott pénteki közleményéből kiderült az is: azt követően, hogy az ombudsman tájékoztatást kért az elítélt egészségi állapotáról és arról, miért húzódott el az ellátása, a börtön parancsnoka és munkatársa a fogvatartottat - az ombudsmanhoz intézett panasz tartalmát kifogásolva - számon kérte, mintegy felelősségre vonta. A börtön vezetője és munkatársa ezzel megsértette az elítélt panaszjogát és tisztességes eljáráshoz való jogát, valamint a megalázó bánásmód tilalmát - mutatott rá a biztos.
Az ombudsman a büntetés-végrehajtás országos parancsnokát felkérte arra, hívja fel az irányítása alá tartozó valamennyi intézet vezetőjének figyelmét, hogy az alapvető jogok biztosától segítséget kérő fogvatartottat nem lehet számon kérni, felelősségre vonni beadványának tartalma miatt.
A közlemény szerint a büntetés-végrehajtási intézet parancsnokánál a biztos kezdeményezte, hogy - amennyiben az ellátásra külső egészségügyi intézményben van szükség - az intézet gondoskodjon a fogvatartott TAJ-számának igényléséről, beszerzéséről.
Az ügy előzménye, hogy a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Büntetés-végrehajtási Intézetben szabadságvesztés büntetését töltő elítélt 2012 augusztusában a börtön orvosához fordult, mert megfájdult a foga. Az orvos fájdalomcsillapítót írt fel neki, és arról tájékoztatta, hogy a fogászati ellátás jelentkezési sorrendben történik. Egyúttal felszólította, hogy nyilatkozzon a TAJ-számáról, mert ez szükséges a szakorvosi ellátásához. A börtönben ugyanis nincs fogászat, szükség esetén a területileg illetékes külső egészségügyi szolgáltatót veszik igénybe.
A fogvatartott 2012 augusztusától 2013 január közepéig nem kapott szakorvosi ellátást, hosszú hónapokon át kellett fájdalomcsillapítót szednie, míg végül elvitték a rendelőbe, ahol kihúzták a fogát.