Mégsem felelősek az online lapok a kommentek tartalmáért

Az Index és a Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesülete javára döntött a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága kedden egy 2010-ben kezdődött ügy kapcsán.

A strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága kedden közzétett döntésében kimondta, hogy a magyar bíróságok megsértették a véleménynyilvánítás szabadságához fűződő jogot, amikor az Index kiadóját és a Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesületét tették felelőssé a cikkeik alatt megjelent kommentekért – írja az Index.

Az ügy 2010-ben kezdődött, amikor az ugyanahhoz a tulajdonoshoz tartozó ingatlanbazar.com és az ingatlandepo.com oldalak az oldalukon ingyenesnek feltüntetett szolgáltatásra regisztrálóknak később fizetési felszólítást küldtek, majd tartozásként kezdtek követelni kisebb-nagyobb összegeket. Az eljárást a Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesülete (MTE) etikátlannak nevezte, majd ennek nyomán több oldal, köztük az Index.hu Zrt. (az Index kiadója) által kiadott fogyasztóvédelmi oldal, a Tékozló Homár is beszámolt az ügyről. A felháborodott felhasználók kommentjei ezután ellepték a cégről szóló cikkeket, ami nem tetszett a cégnek.

Per indult, melynek végén a magyar bíróságok kimondták: az online lapok felelősek a moderálatlan hozzászólásokért.

A keddi strasbourgi döntés szerint ezek a döntések alapjog-sértők voltak, mivel a kérdéses olvasói véleményeket azonnal eltávolították. Ha ez nem így történt volna, más lenne a helyzet. A döntés nagy hatással lehet az online sajtóban megjelent kommentek kezelésére, hiszen sok lap éppen az előbbi ügy miatt állította le az olvasói hozzászólásokat.

A 2011 márciusa és októbere között zajló perben főleg az volt a kérdéses, hogy a kommentek olvasói levélnek, (tehát olyan szerkesztett tartalomnak, amelyért a kiadó felelősséggel tartozik) vagy magánjellegű megnyilvánulásnak minősülnek-e. Az Index főként azzal érvelt, hogy a hozzászólás nem szerkesztett tartalom, az a kiadó ellenőrzése nélkül jelenik meg, moderálásuk a mennyiségük miatt nem lehetséges.

Az MTE és az Index kiadója azután fordultak Strasbourghoz, hogy a felülvizsgálati kérelem során a Kúria is arra jutott: az ellenőrizetlen kommentekért felelősséggel tartozik a szolgáltató. A kiadó szerint viszont az ítéletek ellentétesek a véleményszabadsághoz való joggal.

A mai nyilvánosságra hozott ítélet némileg meglepő annak fényében, hogy egy hasonló esetben fél éve egy észt online lap, a Delfi esetében a strasbourgi bíróság nagykamarája elutasította a véleményszabadság megsértésére való hivatkozást.

Belföld
2016.02.02 13:04

Ajánlott cikkek

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
NOL Piactér