Nem bizonyította, hogy léteznek adatok, így nem is kapta meg őket
Ahogy arról korábban beszámoltunk, Molnár Péter azért indított pert, hogy megtudja, milyen adatok, háttértanulmányok készültek az Emberi Erőforrások Minisztériumában (Emmi) a roma-nem roma gyerekek oktatási elkülönítésével kapcsolatban.
Ennek a pernek köszönhetően derült ki, hogy a minisztérium munkatársai nem teljesen ugyanazt gondolják a szegregációról, mint a miniszter. Balog Zoltán legutóbb éppen májusban beszélt a Parlamentben arról, hogy aki „a különböző etnikai, kulturális, szociális csoportok együtt-tanulására” felkészít, az „nem szegregál, hanem a felzárkózást segíti”.
Ehhez képest a jogi és személyügyi helyettes államtitkár – Molnár megkeresésére – hosszan taglalta, miért növelik a felzárkóztató osztályok a hátrányokat. „Az együttnevelésen alapuló képesség-kibontakoztató felkészítés és integrációs támogatás, mint oktatás-szervezési forma, jelenleg hatályos. A fentiekre tekintettel a roma tanulók számára felzárkóztató osztályok létrehozásának nincsen hatályos jogi háttere, jogi környezete" – olvasható Sándor Csaba válaszában.
Egy másik érdekesség is kiderült a perben: a minisztérium perbeli jogi képviselője szerint a tavaly decemberi törvénymódosításig és az abból következő rendeletalkotásig semmit nem tettek az iskolai integrációért. Molnár ugyanis azt szerette volna megtudni, hogy a Nemzeti Társadalmi Felzárkóztatási Stratégiában olvasható helyzetleírással, és az abból következő konkrét feladatokkal összefüggésben milyen adatok, tanulmányok keletkeztek a minisztériumban.
„A felperes által idézett tanulmány valóban megfogalmaz olyan jellegű feladatokat, amelyek megoldása kapcsán keletkezhetnek a felperes által igényelt adatok, ám amint azt az ellenérdekű fél a beadványában leírta, a 2011. novemberi keltezésű tanulmány tíz évre szól. Az abban foglalt célok és ajánlások 2021-ig megvalósítandóak” – írta az Emmi jogi képviselője. Magyarul: a tavaly decemberi köznevelési törvénymódosításig semmit sem tettek a stratégia által megfogalmazott feladatok teljesítése, azaz a szegregáció felszámolása érdekében, ezért nem keletkeztek egyelőre igényelhető adatok. Van még rá hat évük.
A adatigénylési per egy évig húzódott. A keresetet tegnap a bíróság elutasította, és harmincezer forint perköltség megfizetésére kötelezte a felperest. Molnár érvét, miszerint kizártnak tekinthető, hogy a minisztériumban a jogalkotási folyamatban ne keletkezzenek dokumentumok, a bíróság elutasította.
Az indoklás szerint a felperes nem tudta kellőképpen bizonyítani, hogy léteznek azok az adatok, amelyek nyilvánosságra hozását a minisztériumtól elvárta. Ezt Molnár teljes mértékben elfogadhatatlannak tartja.
– Komolyabb ítélethirdetésre számítottam. A bíró átadta az indoklást, és már vége is volt. A per során a bíró elutasította azt az indítványomat, hogy tanúként hallgassa meg Sándor Csaba helyettes államtitkárt. Az ítélet szerintem jogszabálysértő, és az indoklás több okból ténybelileg sem tartható. A bíró adottnak vette, hogy rám, azaz az adatigénylőre hárul annak a bizonyítása, hogy léteznek adatok, ami a közérdekű adatokhoz való hozzáférés jogának elfogadhatatlan korlátozása. De ha már ebből indul ki, akkor miért nem hagyta, hogy bizonyítsak? Miért utasította el a helyettes államtitkár meghallgatását? Annak ellenére, hogy az államtitkár helyettes a miniszterrel szemben foglalt állást a felzárkóztató oktatással kapcsolatban, és tanúként sokkal többet mondhatott volna az igényelt adatok létezéséről, mint a minisztérium jogi képviselője. Miért tekintette nem létezőnek azokat az adatokat, amiknek a jogalkotási törvény szerint keletkezniük kellett? És miért fogadta el, hogy a minisztériumnak nem kell kiadnia a rendeletalkotás során keletkező, általa is elismerten létező adatokat? Annak ellenére, hogy ilyen döntést megalapozó adatok esetében is erősebb közérdek fűződik az adatok nyilvánosságához, mint bizalmasságához – kommentálta lapunknak a döntést Molnár Péter.