Négy év múlva lesz dugódíj Pesten

A Hungária körúton belüli behajtásért egy BKV-jegy árának arányában kellene díjat fizetni. A rendszer kiépítése 39 milliárd forintba kerülne, de a díjbevételekből pár év alatt megtérülne.

Budapesten 2013 január 1-től lehet bevezetni a dugódíjat, a behajtási rendszer előzetes megvalósítási tanulmányát ez év végéig készítik el – hangzott el a főpolgármesteri kabinet keddi ülésén. A rendszertől a városháza a torlódások csökkentését, a budapesti levegőminőség javítását, és közösségi és kerékpáros közlekedés előnyben részesítését várja. Korábbi szakmai becslések szerint a dugódíj révén naponta 60-110 ezerrel kevesebb autó terhelné a belvárost.

A szakértők egyzónás és többzónás modellt is vizsgáltak: az M0-s gyűrűn, a Hungária körúton és a Nagykörúton belül is kialakítható a behajtási zóna. A javaslat értelmében a Hungária körúton belüli zóna kialakításával csökkenthető legnagyobb mértékben a forgalom és a levegőszennyezés a belső kerületekben, de ez kombinálható más zónahatárok kialakításával is.

A behajtási rendszer kialakításának feltétele, hogy elkészüljön a 4-es metró, befejeződjön az 1-es és 3-as villamos meghosszabbítása, a zónahatáron kívül pedig P+R parkolók épüljenek. Az előzetes becslések szerint a kamerarendszerrel működő behajtási zóna kialakítása 39 milliárd forintba kerülne, amely azonban néhány év alatt megtérülne a befolyó díjakból.

A javaslat értelmében a behajtási díj a mindenkori BKV-jegy árával állna arányban, amely azonban a gépkocsi környezetvédelmi besorolásától és napszaktól függően is változna. A behajtási rendszer bevételeiből a közösségi és a kerékpáros közlekedés, valamint a parkolás fejlesztésére, valamint a BKV működési költségeire költhetne a főváros.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.