Napirenden az utazási kedvezmények megkurtítása
A stabil államháztartási viszonyok megteremtése mindennek a feltétele – hangsúlyozta Cséfalvay Zoltán, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) államtitkára pénteken a TV2 Mokka című műsorában. Mindenkinek az az érdeke, hogy legyen karcsú, hatékonyan működő állam. Ennek érdekében megyei szinten több intézményt összevontak, amelyek ezáltal hatékonyabban működnek, viszont megvannak ezeknek a budapesti központi intézményei. Ez még nem jelenti azt, hogy egyből elbocsátásra lenne szükség – jegyezte meg. Úgy is megoldható a kérdés, hogy ahol nyugdíjba mennek a közszolgálatból, ott helyükre nem jönnek be újak.
Cséfalvay Zoltán a műsorban arról is beszélt, hogy a szürkegazdaság korlátozására több lépést tettek, köztük a készpénzfizetés korlátozását, a kisvállalkozások adózásának könnyítésére a kisadózók tételes adójának, illetve a kisvállalkozói adó bevezetését. Minden ilyen lépés lényege, hogy Magyarországon a szürkegazdaság kisebb legyen, amelynek mértéke – becslések szerint – a GDP 15-20 százaléka között mozog – mondta az államtitkár.
A kisadózók tételes adójával, azaz a havi 50 ezer forint megfizetésével 8 adótételt, a kisvállalkozási adóval 5 adónemet váltanak ki a kisvállalkozások. A minisztérium számításai szerint a két adónemmel 20 milliárd forint adminisztrációs terhet lehet megtakarítani, a kisadózók tételes adója esetében 15-20 milliárd forint közötti, a kisvállalkozói adónál 30 milliárd forintnyi adóteher-csökkenés lehet.
Cséfalvay Zoltán ezenfelül közölte: felül kell vizsgálni az utazási kedvezményeket. Hozzátette: a MÁV és a Volán jelenleg nem működik hatékonyan, folyamatos állami támogatásra szorul, ami hosszú távon nem tartható. Mielőtt az állam nagyobb segítséggel belépne, meg kell tenni a szükséges átalakításokat.
A fentieknek különös fényt ad, hogy Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési államtitkára egy hét eleji konferencián kijelentette: a tárca dolgozik a közlekedési kedvezményrendszer átalakításán. Az évi százmilliárdos költségvetési tétel újragondolása nem halogatható tovább.
A jelenlegi kedvezményrendszer túlságosan széles körű, nagyon nagy költségvetési forrást köt le, éppen ezért fenntarthatatlan – jelentette ki Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési államtitkára a mai Magyar Vasút 2012 Konferencián. Mint az államtitkár felhívta rá a figyelmet: a kedvezményezettek összlétszáma eléri a hétmilliót. Ők 43 jogcím alapján 50 százalékostól a teljes díjmentességig terjedő mértékű kedvezményt kapnak. Ez évente százmilliárdos lyukat üt a központi költségvetésen, miközben további 50 milliárdos hiány keletkezik emiatt a közlekedési cégeknél.
A kedvezményrendszer átalakításának részleteire nem tért ki Fónagy János, így nem tudni, kitől is venné el a tárca a támogatást. Az államtitkár korábban azt mondta: a 65 év felettiek és a hat éven aluliak, a nagycsaládosok, a diákok és a fogyatékkal élők utazási kedvezményei megmaradnak, de elképzelhető, hogy a kedvezményeket csúcsidőben – reggel 7 és 9 óra, délután 14 és 17 óra között – nem lehetne igénybe venni. Az állam 20-25 milliárd forintot spórolhatna ezzel.
A részletekről Cséfalvay Zoltán se árult el többet.