Mozdulnának a mai fiatalok

Riasztó, hogy mennyire sok fiatal képzeli el a jövőjét külföldön, az viszont pozitív, hogy mégiscsak Magyarországon képzelik el hosszú távon a jövőjüket - ezt hozta ki a kormány által megrendelt nagyszabású ifjúság-kutatás, amelyben nyolcezer fiatalt kérdeztek munkavállalásról, családalapításról, szabadidős tevékenységükről, úgy általában a jövőképükről. Az eredményeket egy kormányzati konferencián ismertették; Balog Zoltán emberi erőforrás miniszter közlése szerint minden második fiatal vállalna munkát külföldön, tízből kilencen viszont haza is jönnének, tehát hosszú távon itthon tervezik a jövőjüket.

A 15-29 éves korosztályban végzett felmérés alapján a család és a hazához való ragaszkodás a legfőbb visszatartó erő, a többség a jobb megélhetés reményében utazna külföldre.

A kutatásban a gazdasági világválság hatásait is mérték, a gyermekvállalási, házasodási "kedv" is ezzel összefüggésben csökkent. Egy évtizeddel korábban még a fiatalok ötöde volt házas, ma már csak a tizedük, ellenben több mint a duplájára (7-ről 17 százalékra) nőtt az élettársi kapcsolatban élők aránya. Kétharmaduknak volt már párkapcsolata, viszont minden negyedik fiatal magányosnak mondja magát, nincsenek barátai.

Érdekes eredményeket hozott ki a kutatás az oktatás és a munkavállalás területén is: ma már csak 43 százalék vesz részt valamilyen képzésben, és 39 százalék dolgozik, mindkét szám csökkent, másként fogalmazva: a fiatalok egyötöde tekinthető "csellengőnek", akiknek se munkájuk, se iskolájuk. Ráadásul a munkakereséssel töltött időszak is növekedett a korábbi évekhez képest, a diplomások és az érettségizettek is átlagosan öt hónapig keresnek munkát.

A szabadidős tevékenységekre vonatkozó kérdések alapján egyértelműen "online" korcsoport rajzolódik ki: ma már jóval többen neteznek, mint tévéznek, tízből nyolc megkérdezettnek van otthon számítógépe és internet-hozzáférése, tehát a harminc alattiak ötöde "leszakadt", el van vágva a világhálótól. A felmérés alapján a netezési szokásokat - korban lefelé haladva - egyre inkább a közösségi oldalak határozzák meg (70 százalékos a felhasználók aránya ebben a korcsoportban), vagyis minél fiatalabb a felhasználó, annál többet lóg a Facebookon.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.