Mi lenne, ha valóban befagyasztanák a fejlesztési forrásokat?

Az Európai Bizottság múlt héten tett arra javaslatot, hogy a magyar költségvetés jelenlegi és prognózisuk alapján várható jövőbeli helyzete miatt fejlesztési források befagyasztásával szankcionálják az országot. A Policy Agenda heti elemzésében azt vizsgálta, milyen lehetőségekkel kell számolni ennek kapcsán, és valójában mi ennek a döntésnek a jelentése.

A Bizottság döntésének indoka, hogy a magyar költségvetési hiány inkább egyszeri tételek (például magán-nyugdíjpénztári vagyon átirányítása) miatt volt tavaly a 3 százalék alatt, és a következő években újra 3 százalék fölé növekszik. Ez azt jelenti, hogy a biztosok álláspontja szerint nem hajtotta végre a kormányzat azokat a strukturális reformokat, amelyeket például a Széll Kálmán-tervben vagy a konvergenciaprogramban vállalt.

Önmagában egy ilyen egyszeri zárolás – a Policy Agenda véleménye szerint – nem okozhatna jelentős gazdasági problémát. Egyrészt mivel a tagállamok viszonylag ritkán képesek maximálisan kihasználni a fejlesztési forrásokat, ezért a 2013-ra zárolt félmilliárd euró egy része nagy bizonyossággal amúgy is felhasználatlan maradna. Másrészt az új EU-s költségvetési időszak kezdetén a pénzelvonás miatt nem megvalósuló projekteket már 2014-től újra lehetne pályáztatni, és így némi csúszással ugyan, de megkezdődhetne ezek megvalósítása.

Ugyanakkor azonban mégsem szabad lebecsülni ezt a helyzetet, mivel – az intézet álláspontja szerint - a probléma jóval nagyobb annál, mint a nevezett pár százmillió euró, amelyet később mégis ténylegesen felhasználhatnánk.

Jelenleg még eléggé átláthatatlanul ugyan, de bizonyosan folynak az előkészületei az IMF-EU hitelmegállapodási tárgyalásoknak. Retorikai szinten a magyar kormány láthatólag elszánt, hogy teljesítse a megállapodáshoz szükséges feltételeket. Amennyiben a tárgyalások valóban elkezdődnek, akkor ennek az igazi sarokköve az lesz, hogy képesek leszünk-e bizonyítani hitelességünket. Azaz, hogy a hitel jelentette mentőövet gazdaságpolitikai értelemben hasznosan tudjuk majd felhasználni. Ennek egyértelműen egyik eleme, hogy finanszírozható szerkezetű és egyszeri tételektől mentes legyen a magyar költségvetési hiány. Ezen kívül minden olyan elemet is ki kell „szedni” a magyar gazdaságból, amely éppen a gazdasági növekedés ellen hat (például különadók). Ahhoz, hogy ezt a feltételt teljesíteni tudjuk, a kormánynak hamarosan elő kell állnia konkrét intézkedésekkel, amelyek számszerűen bizonyítják, hogy 2013-ban is 3 százalék alatti lesz a hiány, és természetesen az idei esztendő is az eredeti tervek szerint tartható.

Amennyiben a kormány nem lesz képes bizonyítani a hitelképességét, akkor ez az IMF-EU mentőöv lehetőségének elvesztését, ezáltal radikális bizalomvesztést, a nemzetközi befektetők menekülését, azaz igen nehéz helyzetet eredményezhet – áll a Policy Agenda elemzésében. Könnyen belátható, hogy egy ilyen helyzetben nem az lesz a magyar gazdaság legnagyobb problémája, hogy néhány százmillió euró kohéziós forrást nem tud felhasználni 2013-ban.

Abban az esetben, ha a kormány a nemzetközi szervezetek felé prezentálni tudja, hogy gazdaságpolitikája hiteles, és hosszabb távon fenntartható költségvetést tud az ország számára készíteni, akkor hamar megszülethet a készenléti hitelről szóló IMF-EU megállapodás. Ezáltal lényegében az Európai Bizottságnak az aggályai is megszűnnek, amelyek alapján most ezt a zárolásra vonatkozó javaslatot tette, így nem kerül sor a mostani döntési javaslat realizálódására.

A közvélemény előtt ugyan csökkent az a feszültség, amely az év elején jellemezte a pénzpiaci hangulatot, de a volatilitás, a pénzügyi „hullámzás”, a feszültség és a bizalom hiánya továbbra sem szűnt meg teljesen. A kormány mintha éppen erre alapozva csökkentette volna a tempót, és inkább a politikai feltételek teljesítésével húzná az időt, mintsem felkészülne az érdemi tárgyalási szakaszra, amelynek célja az ország sikeres finanszírozásának biztosítása.

Az intézet szerint az Európai Bizottság által hozott döntés éppen ezt a folyamatot gyorsíthatja fel, és kényszeríti arra a kormányzatot, hogy érdemi kiadáscsökkentő vagy bevételnövelő lépéseket jelentsen be. Feltehetőleg a március közepi ECOFIN- (pénzügyminiszterek tanácsa) döntés előtt azt akarja a magyar kabinet bizonyítani a többi tagállam számára, hogy képes intézkedéseket hozni a hiánycél tarthatósága érdekében. Veszélyes ezért az, hogy mindeközben a közvélemény a kormánypárti kommunikációból egy igazságtalan EU-s döntést érzékel, amelyet csupán „politika okokból” akarnak ránk kényszeríteni, sőt próbálunk mások szolidaritására építeni ebben a „küzdelemben”.

Minden jóra fordul

A Policy Agenda továbbra is azt valószínűsíti, hogy mindenfajta gazdasági racionalitás eredményeként nyár elejéig megszületik az EU-IMF megállapodás, és ez biztonságot jelent majd a gazdaság számára. A megállapodás pedig magával hozhatja a múlt heti bizottsági javaslat újragondolását és eltörlését is, vagyis azt, hogy Magyarország nem veszít el 500 millió euró fejlesztési forrást.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.