Minden, amit az új budapesti parkolási rendszerről tudni kell
Díjak, pótdíjak. A legdrágább zóna jelenleg a budai Vár és a Margitsziget, ahol 430 forintba kerül egyórányi parkolás. Júniustól átlagosan 27 százalékkal drágulnának a 2001 óta változatlan díjtételek; a legnagyobb mértékben a Nagy- és Kiskörút közötti területen, ahol a mostani 150 forint helyett 220 forintot kellene fizetni, a külső városrészeken pedig 145 forint lesz a tarifa.
Most este 6-ig kell parkolójegyet váltani, ezentúl a Nagykörúton belül este 8-ig kell fizetni a parkolásért.
Bevezetik az ötperces türelmi időt is, vagyis az autósnak enniy ideje lesz a parkolástól a jegyváltásra, ha viszont megbüntetik, havonta csak egy alkalommal hivatkozhat erre.
Többe fog kerülni a parkolójegy elbliccelése; az öt napon túl befizetett pótdíj mértéke az eddigi húszszoros helyett harmincszorosa lesz a parkolási óradíjnak. Aki a megbüntetésétól számított kilencven napon túl fizet, az ötvenszeres pótdíj-szorzóra számíthat. Még az idén újra útnak indulhatnak a „lopóautók", amelyek elszállítják a szabálytalanul várakozó autókat.
Lakossági engedélyek. Jelenleg nincs felső korlátja annak, hogy ugyanarra a lakcímre mennyi autó után kaphatnak a helyi lakók ingyenes parkolási engedélyt. Emiatt van olyan kerület, ahol több ingyenes lakossági engedélyt adtak ki, mint ahány közterületi várakozóhely van egyáltalán a városrészben az V. kerületben például 5913 parkolóhely van, a lakossági engedélyek száma pedig tavaly meghaladta a 6700-at.
Júniustól egy címre legfeljebb két lakossági parkolási engedély adható ki, ráadásul ezek közül csak az első lesz teljesen ingyenes, a második csak ötven százalékos kedvezményű. A lakossági engedélyek viszont a jövőben nemcsak a kerületi mellékutcákban, hanem a fővárosi főutakra is érvényes lesz.
Változás az is, hogy minden kerületben legfeljebb kétezer parkolóhelyre kiterjedő övezeteket alakítanak ki, a lakossági papír csak ezeken belül ad lehetőséget az ingyenes várakozásra.
Zónahatárok. Jelenleg Budapesten összesen tíz kerületben kérnek pénzt a várakozásért. Három parkolási cég működik, a magántulajdonú Centrum a legnagyobb (hét kerületben működtetik a fizetőparkolást), a belvárosban a főváros és az V. kerület által alapított FKPT, Újlipótvárosban, Ferencvárosban, valamint a Nagykörúton és az Andrássy út belső részén az ugyancsak önkormányzatok által alapított BÖPT szedi a pénzt.
A fizetős zóna Budán a Várra, az I. kerületre, a Moszkva tér feletti mellékutcákra, a XI. és a XII. kerület központjára terjed ki, Pesten magába foglalja a Nagykörúton belüli területeket, Újlipótvárost, a VI. és a VII. kerület szinte teljes részét, Józsefvárosban a Nagykörúton túli első mellékutcákat, Ferencvárosban pedig az újjáépített belső részeket és a Nemzeti Színházat is magába foglaló millenniumi városközpontot.
Júniustól fizetni kell a Pasaréten, Józsefvárosban a Haller utca-Fiumei út vonaláig, Angyalföld újabb külső részein, Csepel központjában és Óbudán is, nagyjából a Bogdáni út vonalától délre. Az eddigi ingyenes főutak (Alkotás utca, Bartók Béla út, Attila út, Andrássy út külső szakasza, Rottenbiller utca) is fizetőssé válnak.
Mozgáskorlátozottak. Minden ötvenedik parkolóhelyet kötelezően a mozgáskorlátozottak számára kell fenntartani. Aki azt jogtalanul elfoglalja, az a pótdíj háromszázszorosának (!) megfelelő büntetésre (45-108 ezer forint) számíthat a szabálysértési bírság mellett.
A dokumentumokkal való gyakori visszaélések miatt a jövőben kétféle engedélyt adnának ki. Az úgynevezett „saját jogú" papír a jogosítvánnyal rendelkező mozgáskorlátozott tulajdonában álló gépjárműre, a „szállítói jogú" engedélyt pedig a mozgásában korlátozott személyt szállító jármű vezetője részére adják ki. Előbbi korlátlan időtartamú ingyenes parkolásra nyújtana lehetőséget, utóbbival mindössze egy órára lenne ingyenes a parkolás. A két engedélyt eltérő színnel különbeztetik meg.
Változna az engedélyek kiadásának módja is; a jövőben nem a háziorvos, hanem az Országos Rechabilitációs és Szociális Szakértői Intézet határoz a mozgáskorlátozott parkolási igazolványra jogosultságról. A jelenlegi igazolványokat ez év végéig lesz kötelező megújítani.
Parkolási Keret. Évente 3-5 milliárd forint gyűlhet össze e pénzalapban, amelyből a gyalogos-, kerékpáros és tömegközlekedési fejlesztésekre, P+R parkolók építésére költenének. A pénz felhasználásáról a négy parkolási cég és tíz civil szervezet delegáltjából álló testület dönthetne. A főváros hajlandó parkolási bevételeinek száz százalékát ebbe az alapba forgatni, a kerületek pedig önként csatlakozhatnak, többletbevételeik nyolcvan százalékával.
Szolgáltatás. A fővárosi parkolási rendszer egységesítése érdekében a jövőben a háro parkolócégnek közös ügyfélszoglálatai lesznek, az egyes zónahatárok sarkán lévő automatából váltott jegyet pedig mindkét zóna üzemeltetője köteles lesz elfogadni. Az újonnan felszerelendő parkolóautomatáknak kötelezően alkalmasnak kell lenniük papírpénz és bankkártya elfogadására.
Legkésőbb 2011-re működésbe lép az az internetes honlap is, amelyen minden autós figyelemmel kísérheti egyéni „parkolási egyenlegét", vagyis megnézheti, hol és miért pótdíjazták, online ügyintézhet, és fizetheti be akár a pótdíjat is. Bevezetik a havonta egyszer igénybe vehető ötperces türelmi időt a parkolás kezdetekor, szmogriadó esetén a közlekedésből aznap kitiltott járművek utűán sem kell várakozási díjat fizetni.