Minden bedöglött, de mindenki élvezte
Még délután is jöttek-mentek a budaiak, a frissen hadrendbe állított CAF-on és a régi Tátrákon nagymamák kísérték a közlekedésben tudós unokáikat, kétéves kislányok integettek ki az ablakon, fiatal párok próbáltak felnyomakodni a tömegbe a Villányi úton.
A hálózatot 2009-ben kezdték el tervezni, az építkezések 2014-ben indultak meg. Az átadás december végén már megvolt – a javarészt uniós pénzből megvalósuló fejlesztést le kellett zárni 2015-ben – a közlekedés azonban csak szombaton indult el.
A szerző felvétele |
S a rendszer nemcsak azért nem tökéletes, mert a szintén uniós támogatással megvalósult Futár nem bírta a gyűrődést. A 19-es villamos egyelőre kettébontott vonalon fut, hiszen a Lánchíd alagútja csak márciusban készül el. Az átépítés azért kell, mert az alagútban nem fér el az új villamos.
Fotó: Szabó Miklós / Népszabadság |
Az összesen csaknem 18 milliárd forintból megvalósult fejlesztéssel olyan rekordhosszú vonalakon lehet utazni átszállás nélkül, mint az új 17-es, amely a Vörösvári úti végállomástól indulva a Széll Kálmán téren át a 61-es vonalán a Móricz Zsigmond körtérig halad, majd megy tovább a Savoya Parkig. A 19-es sem áll meg a Batthyány téren, hanem követi a 17-est Óbudára. Az 56-os villamos igazi kirándulójárat lesz: Hűvösvölgyből indulva a Széll Kálmán tértől a néhai 18-as vonalán megy a Móriczra, onnan pedig Budafokra. Ez a járat már kísérleti jelleggel szállította a kötött pályáért rajongó utasokat pár évvel azelőtt, hogy a fonódó hálózat ötlete felmerült volna a szakemberek fejében.
Fotó: A szerző felvétele |
A tökéletes budai villamosközlekedéshez már szinte csak az kellene, hogy Kelenföld is össze legyen kötve a Széll Kálmán térrel, de akár a nagykörúti villamost is át lehetne alakítani körvillamossá.
A fonódó hálózat beindításával kikerült a menetrendből a 86-os busz, amely a Bogdáni út és a Függetlenségi park között szállította az utasokat. A két végállomás környékén lakókon egyébként sokat nem segít a villamosfejlesztés, ők mindenképpen átszállásra lesznek kényszerítve. A vonalon nosztalgiabuszok jártak egész szombaton. Az egyik utolsó járat este tíz után állt be az újbudai végállomásra. A buszon néhány utas volt. A sofőr az első ajtót nyitotta csak ki, s minden leszállótól kézfogással búcsúzott. Ő 15 évig dolgozott ezen a vonalon. S mi lesz hétfőtől? Fogalma sincs.