Milliárdos trolitender másodszor
Újra kiírták a fővárosi trolibusztendert. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) az előző körhöz hasonlatosan összesen 14 szóló, illetve 10 csuklós jármű vásárlására hirdetett közbeszerzési pályázatot a múlt hét végén a fővárosi villamos és trolibusz járműfejlesztés első ütemének részeként. A nagyprojekt két részből áll. A villamostenderen egyelőre patthelyzet alakult ki. A baszk CAF győzelmét megtámadó Skoda cégtől több részletben is hiánypótlást kért a BKK.
Első körben sikertelenül zárult a trolibusztender is. A fővárosi közlekedési holding júniusban írta ki a pályázatot. Az új járművek a húszéves régieket váltották volna le 2014 végétől. Csakhogy az eljárást októberben eredménytelennek nyilvánította a BKK, mivel mind a két ajánlattevő formailag hibás pályázatot nyújtott be. Az új tender kiírását októberre ígérték, hogy jövő év elején eredményt hirdethessenek, de végül csak november végén jelent meg a felhívás.
Az előzőhöz hasonlatosan most is 24 járművet vásárolna a cég, de lehetősége lenne rá, hogy később további 84 darabot rendeljen. Alapfeltétel, hogy az új trolibuszok minimum 4 kilométert felsővezeték nélkül, azaz áramellátás nélkül tudjanak megtenni, így az esetleges áramkimaradás, felsővezeték-hiányos útszakasz vagy járatelterelés se okozna gondot. A legalább 62 fő befogadására képes szóló, illetve a 102 utast szállítani tudó csuklós járművek mindegyike alacsonypadlós jármű lesz. A kínált típusoknál a fentiek mellett a járművek műszaki és ergonómiai megoldásait is vizsgálják. De fontos szempont az energiafogyasztás is. A járművek mellé tartalékalkatrészeket, pontos dokumentációt és a majdani járművezetők és szerelők betanítását is kéri a BKK. A jótállás minimum ideje 5-10 év, a késedelmi kötbér a nettó szerződéses ár 20 százaléka.
A pályázónak azt is igazolnia kell, hogy az elmúlt évben már legyártott, illetve leszállított legalább 15 darab, a kérthez hasonló paraméterekkel bíró járművet. A BKK már az előző pályázat kiírásakor hangsúlyozta, hogy olyan szállítót keres, amely bizonyítottan képes a budapesti elvárásoknak megfelelő trolik legyártására, a hálózat sajátosságait is figyelembe véve. Ugyanakkor a referenciákat igyekeztek úgy meghatározni, hogy magyar járműfejlesztők is indulhassanak. De összességében az ár dönt.
A villamos- és trolibeszerzésre összesen 43 milliárdot szán a főváros. A pénz 99,3 százaléka uniós forrásból származik. A fővárosi önkormányzatnak összesen 288 millió forintot kell előteremtenie három év alatt. A pénzből 37 villamost és 24 trolibuszt szerez be a BKK, valamint megújul a Száva, a Hungária és a Budafok kocsiszín is. A villamostenderen első körben diadalmaskodó CAF nettó 35,3 milliárdért szállítaná a 37 szerelvényt. Az opcionálisan lehívható darabokkal együtt 111 milliárd forintba kerülne a beszerzés. A trolibuszok esetében az összes – 108 darab – becsült értéke nettó 18,6 milliárd forint. Ajánlataikat január 20-ig nyújthatják be a gyártók.
A járműbeszerzés jelentőségét jelzi, hogy utoljára a nyolcvanas években vásárolt ennyi járművet egyszerre a BKV, az állomány legöregebb darabjai 20 évnél is régebben álltak forgalomba. A fiatalítás mellett a fejlesztés értékét az önjáró üzemmód is emeli, hiszen ez hosszabb távon lehetővé teszi a járathálózat bővítését is.