Milliárdokra büntette Matolcsyt az LMP
Az ellenzéki párt megítélése szerint európai viszonylatban is kiemelkedő a fővárosi közösségi közlekedés 60 százalékos budapesti részaránya. Csakhogy a főváros közösségi közlekedésének fenntartásásához és fejelsztéséhez logikus, átlátható és fenntartható finanszírozási modellre lenne szükség, ami nem készült az elmúlt 21 évben. Az elmúlt másfél évben pedig a Fidesz-Tarlós csaták miatt a BKV már a csőd szélére került. Tarlós és a Fidesz gyakorlatilag egymást zsarolja a BKV-val, Matolcsy és a kormány pedig nem tartja be az ígéreteit. Ebben a játszmában a 2 millió budapesti és agglomerációban élő a túsz – hangoztatta Somfai Ágnes.
Az LMP azt kéri a kormányttól, hogy először fizesse ki az "elcsalni tervezett" 2012-es forrásokat, és a megrendelt szolgáltatást. Egyrészt oldja fel a – 2006 óta változatlan árú – 32,2 milliárdos állami normatíva zárolását, és fizesse meg a kedvezményes – diák-, nyugdíjas-, kisgyerek- – jegyek és bérletek fogyasztói árkiegészítéséből elbliccelt 10 milliárd forintot. Ha ezeket a tartozásait rendezi, még lényegében nem adott egy plusz fillért sem a fővárosi közösségi közlekedésére, hiszen a BKV nagyjából 33 milliárd Ft adót és járulékot fizet be évente az államnak. Az évente fizetendő összeg normalizálása után a kormánynak még ki kell fizetnie a felhalmozott hátralékait. A fogyasztói árkiegészítésből elbliccelt összeg 2002 óta mintegy 50 milliárd forintot tesz ki. A BKV 67 milliárdos adósságából tehát legalább ennyit az államnak kötelessége állni – véli az LMP.
A Fidesz-főváros, illetve a kerületek-főváros ellentéteket félretéve kell kialakítani Budapest közösségi közlekedésének kiszámítható finanszírozási rendszerét – szögezte le Somfai, aki szerint ehhez egységes közlekedési kassza szükségeltetik, amibe a közlekedéssel kapcsolatos minden bevétel befolyik és azt kizárólag a közlekedési rendszer fenntartására szabad fordítani.
A bevételek növelésére az LMP-nek is lenne ötlete. A teherforgalmi behajtási díjak beszedésének növelése akár 7 milliárd forintot hozhat, a parkolási pénzek fővároshoz való visszarendelése tízmilliárdos nagyságrendű és a reklámfelületek áron aluli értékesítésének megszüntetése is milliárdokat jelentene. A dugódíjból befolyó évi 20-30 mrd Ft-os bevételt a közlekedési rendszer fenntartására és fejlesztésére kell költeni. S ideje lenne felülvizsgálni BKV kőkorszaki jegyrendszerét, aminek köszönhetően a bérlettel nem rendelkező utasok háromnegyede bliccel, mert az átszállást büntető jegy irreálisan drága.
Abban viszont egyetértenek a BKV pénzügyi helyzetével foglalkozó rendkívüli közgyűlés lefújását kérő fővárosi Fidesz-frakcióval, hogy a már most is magas jegyárak további emelése nem járható út, hiszen az utasok eddig is az Európában megszokott mérték felett finanszírozták a céget. A BKV 132 milliárdos főösszegéből 51 milliárd forintot az utasok dobják össze.
Az LMP álságosnak tartja, hogy a fővárost arra kényszeríti a kormány, hogy összes intézményi költségvetésének 15 százalékát zárolja és leépítse a nem kötelező feladatait. A fővárosi oktatási, gyermekvédelmi, kulturális és hajléktalanellátó intézményeinek ellehetetlenítése egy újabb szomorú lépés a főváros leépítése felé, amihez nem járulhatnak hozzá az esküt tett képviselők, akik közül ráadásul többen a parlamenti szavazógép részei.