Mesterházy a Malév-csődről: a Fidesz ne hárítsa el a felelősséget!
A pártelnök-frakcióvezető hangsúlyozta: minden olyan kommunikációs próbálkozást visszautasítanak, amely akár a korábbi kormányokat, akár egyes személyeket, beleértve Oszkó Pétert is, a Malév összeomlásáért felelőssé akarna tenni.
A szocialista politikus Budai Gyula keddi sajtótájékoztatójára reagált, amelyen az elszámoltatási kormánybiztos bejelentette: parlamenti vizsgálóbizottság létrehozását kezdeményezi a Malév és a Budapest Airport ügyében. Budai Gyula szerint Oszkó Péter volt pénzügyminiszter a Malév visszaállamosításakor olyan bennfentes információkhoz jutott, amelyeket később "hasznosítani tudott" a Wizz Airben mint igazgatósági tag.
Mesterházy Attila hangsúlyozta: a Fidesz és Budai Gyula nyilatkozatai arról a nyilvánvaló tényről próbálják elterelni a figyelmet, hogy a Malév csődje lényegében csaknem kétévnyi Fidesz-kormányzás után következett be, amelyért a felelősséget a jelenlegi kormány nem háríthatja elődeire. 2010-ben a Malév állami tulajdonba vételével új, lényegében utolsó lehetőség nyílt a nemzeti légitársaság ügyének rendezésére, melyet a Fidesz elszalasztott. Ehelyett majdnem két évig olyan mértékű költségvetési támogatást nyújtott a légitársaság számára, mint egyetlen azt megelőző kormány sem – amelyből akár több új légitársaságot is el lehetett volna indítani –, majd pedig hagyta a Malévot végleg csődbe menni.
A politikus szerint a korábbi kormányoknak minden nehézség mellett is sikerült fenntartani a társaság működését, annak ellenére, hogy az lényegében 1999 óta folyamatosan veszteséges volt. A Bajnai-kormány ráadásul úgy adta át a Malév ügyeit utódjának, hogy részletesen kidolgozott forgatókönyveket is biztosított arra, hogyan oldható meg a légitársaság továbbműködtetése.
Ennek a forgatókönyvnek része volt az is, hogy hogyan kerülhető el az Európai Unió kedvezőtlen határozata az állami támogatások témájában, melyhez először is önfenntartóvá kellett volna tenni a Malév működését, és felhagyni a veszteségek állami pénzből történő finanszírozásával. Ezt a szempontot a Fidesz azonban teljes egészében figyelmen kívül hagyta, így vált tehát elkerülhetetlenné a hátrányos brüsszeli határozat, amelyért a kormánynak viselnie kell a felelősséget. Ezért minden olyan kommunikációs próbálkozást, amely akár a korábbi kormányokat, akár egyes személyeket, beleértve Oszkó Pétert is, a Malév összeomlásáért felelőssé akarna tenni, határozottan visszautasítjuk – emelte ki.
Az MSZP ezért támogatja, hogy parlamenti vizsgálóbizottság álljon fel a Malév ügyeinek kivizsgálása érdekében. A parlamenti vizsgálóbizottság felállításának viszont csakis akkor van értelme, és az csak akkor fog tudni érdemi munkát végezni, ha a vizsgálat kiterjed arra, hogy az elmúlt két évben a jelenlegi kormány hogyan próbált gondoskodni a Malév megmentéséről, mennyi költségvetési pénzt költött állami támogatásként a Malév veszteségeinek finanszírozására, miért végződött minden befektetői tárgyalása sikertelenül, hogyan sodródott ezáltal kontrollálatlanul csődbe a nemzeti légitársaság, és eközben a kormány milyen titkos megállapodásokat köt más légitársaságok állami támogatásáról, illetve a Malév korábbi repülési jogainak átadásáról. Valójában ezek azok az érdemi kérdések, amelyeket a Malév ügyében mielőbb meg kellene válaszolni, ezekre azonban kizárólag a jelenlegi kormány tud felelni – fogalmazott Mesterházy Attila.