Mélyen hallgat sajátos szerződéseiről Fellegi minisztériuma
Sajátos tartalmú szerződéseket kötött a Fellegi Tamás vezette Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, elsősorban kommunikációs feladatokra. A Boost Branding Kft.-vel két szerződést is kötött a szaktárca, a megbízások mindegyike tavaly decembertől szólt három, illetve hat hónapra. A cég másfél millió forintért kutatásokat és elemzéseket készített a miniszter, az államtitkárok és a helyettes államtitkárok „közéleti és szakmai tevékenységével, megítélésével kapcsolatban”.
A másik megbízásuk négymillió forintról szólt, ezért a közúti közlekedésbiztonsági akcióprogram stratégiai dokumentuma alapján „magas színvonalú, elegáns kiadvány” készítését rendelték meg „a stakeholderek számára”. A hivatalos kormányzati dokumentumban helytelenül „steakholdernek” írták a vonatkozó kifejezést, holott nyilván a célcsoportra és nem a sült marhahúsra gondoltak.
A szaktárca szerződést kötött egy Lemongrass Kft. nevű céggel is tavaly év végén. Egyik megbízásuk alig egy hónapra szólt, és a magyar EU-elnökség előkészítéséhez „kapcsolódó felkészítő és kommunikációs anyagokat” kellett elkészíteniük angol és magyar nyelven. Ezért kétmillió forintot kaptak. Szintén ezt a céget bízták meg az EU-elnökség „kiemelt területeihez” kapcsolódó felkészítő és kommunikációs anyagok kidolgozásával, a „releváns EU-s fejlemények feldolgozásában és az összefoglalásában való” közreműködéssel. Emellett elemzéseket is készítettek az Európai Digitális Menetrend és az Európai Hálózati és Információs Biztonsági Ügynökség szabályozásához „kapcsolódó aktuális eseményekről és tevékenységekről”. Ez utóbbiért 1,8 millió forintot kapott a vállalkozás. A megbízás érdekessége, hogy a kft. fő tevékenysége a cégadattár szerint – bár szerepel a megadott körök között az üzletviteli tanácsadás is – hat éve ruházati kiskereskedelem. Próbáltuk megkeresni a Lemongrass képviselőit, de sem telefonszámot, sem internetes elérhetőséget nem találtunk a céghez.
Dobos Ádám, a Boost Branding ügyfélkapcsolati igazgatója lapunknak azt mondta: a megbízásokra meghívás alapján pályáztak, a kutatások és javaslatok a szaktárca tulajdonai, így azokat – az NFM hozzájárulása nélkül – nem áll módjukban hozzáférhetővé tenni.
A Népszabadság ezzel kapcsolatban a fejlesztési tárcához fordult, de kérdéseinkre több mint két hete nem kaptunk választ.
Update: A cikk megjelenése után nem sokkal megérkezett a várva várt válasz a minisztériumtól. Eszerint "a Boost Branding Kft. a szerződés megkötése óta az abban foglaltak szerint havonta egy, azaz összesen hat darab tanulmányt készített, amelyben a tárca vezetőit és szakterületeit érintő, a sajtóban széles körben tárgyalt, stratégiai témák elemzését végzi el a követendő szakpolitikai és kommunikációs irányok meghatározása, döntések előkészítése érdekében.
A Lemongrass Kft. kiválasztása mellett ügyvezetőjének szakmai tapasztalata, az ágazatban nyújtott közel két évtizedes elméleti és gyakorlati, magas színvonalú hazai és nemzetközi munkája és kiváló szaknyelvi tudása szólt. A két szerződés összege összeszámításuk esetén sem éri el a közbeszerzési értékhatárt."