Mégsem volt minden rendben a márciusi hó kezelése körül?
Egyetértenek a Szabó Máté ombudsman vizsgálati jelentésében megfogalmazottakkal a márciusi rendkívüli időjárási helyzet kezelésében érintett szervek - közölte az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala hétfőn az MTI-vel.
A hivatal közleménye szerint a Belügyminisztérium, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF), az Országos Rendőr-főkapitányság és a MÁV-Start Zrt. is egyetértéséről tájékoztatta az alapvető jogok biztosát. Ennek nyomán valamennyien intézkednek a belső kommunikáció és a lakosság tájékoztatásának javításáról.
Március 14-én az országban többfelé kezdődött intenzív havazás, a viharos szél miatt kialakult hófúvás számos utat - köztük autópályát is - járhatatlanná tett. Több mint 14 ezren rekedtek az utakon, 318 ezer háztartásban az áram-, 89 ezer háztartásban a vízszolgáltatásban voltak kimaradások.
Szabó Máté ombudsman áprilisi jelentésében megállapította, hogy számos hiányosság volt a lakosság felkészítésében, riasztásában és tájékoztatásában a márciusi rendkívüli hóhelyzet idején, ugyanakkor a mentésben érintett szervek - az önkéntes mentőcsapatokkal, valamint a civilekkel együtt - maximálisan kihasználták személyi és eszközállományukat.
Az ombudsman a vizsgálati jelentését és javaslatait megküldte Pintér Sándor belügyminiszternek, ő válaszában arról tájékoztatta a biztost, hogy intézkedett egy munkacsoport felállításáról, amely áttekinti, miként tehető hatékonyabbá a beavatkozó szervek belső kommunikációja és a lakosság tájékoztatása. A belügyminiszter közölte, hogy védő erdősávot telepítenek a gyorsforgalmi úthálózat azon szakaszain, amelyeket állami tulajdonú föld határol, és ezt a munkát közfoglalkoztatottak végzik majd el.
Az országos rendőr-főkapitány és az országos katasztrófavédelmi főigazgató azt írta az ombudsmannak: intézkedtek a lakosság tájékoztatásának javításáról. Az ombudsmani közleményben kiemelték: a katasztrófavédelem már el is indította hivatalos Facebook-oldalát, amelyen most az árvízi helyzetről tesz közzé információt. Emellett az OKF főigazgatója arról is tájékoztatta az ombudsmant, hogy a lakosság tájékoztatása, felkészítése és riasztása érdekében szorosabb kapcsolatot alakítanak ki például a rádió- és tévécsatornákkal, a médiaszolgáltatók részvételével létrehozták a veszélyhelyzeti tudósítók csoportját, és együttműködési megállapodást kötöttek a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósággal.
Az országos rendőrfőkapitány áttekinti, milyen kommunikációs eszközökkel tudatosítható az autósokkal a mentősáv fontossága, az, hogy a két- vagy többsávos autópályákon és autóutakon közlekedőknek - torlódáshoz érve - a legbelső sávban balra, a többi sávokban szorosan jobbra kell húzódniuk, így adva utat a mentőknek, a tűzoltóknak.
A MÁV-Start Zrt. elnök-vezérigazgatója az ombudsmannal azt közölte: véleménye szerint a vasút a lehető legmagasabb szinten tájékoztatta az utasokat a rendkívüli havazás idején. A MÁV is létrehozza a saját közösségi médiaprofilját, korszerű vizuális és hangos műszaki eszközökkel megerősíti az utastájékoztatást, és a forgalomirányítás hatékonyabbá tételére is több intézkedést vezetnek be.
Szabó Máté az érintett szervek válaszát azzal fogadta el, hogy bízik a tervek minél gyorsabb és hatékonyabb megvalósításában, egyúttal ismét felhívta a figyelmet a már meglévő közösségi oldalak használatának lehetőségeire - olvasható az ombudsmani közleményben.