Megmarad a legyező a Széll Kálmán téren

Az Építész Stúdió tervezheti az új Széll Kálmán teret. Az építkezés legkorábban 2014-ben kezdődhet el.

Az Építész Stúdió Kft. nyerte meg a budapesti Széll Kálmán tér átalakítására kiírt nyilvános tervpályázatot. Így a kiviteli terveket Keller Ferenc csapata készítheti el a közlekedéstervező Főmterv Mérnöki Tervező Zrt.-vel közösen. A nyilvános pályázaton huszonhárman indultak, a Finta Sándor, Budapest főépítésze vezette zsűri a tér „tisztítását”, átláthatóságának növelését értékelte a legtöbbre. A zsűriben Finta mellett Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója, az érintett három kerület – I., II. és a XII. – főépítészei mellett a szakmai kamarák képviselői vettek részt. 

A nyertes pályázat megtartja a metró legyező formájú épületét, de elbontanák a toldaléképületeket. Az üvegépületben kapnak helyet a jegypénztárak, az információ és a metró forgalmi irodája. A tér Szilágyi Erzsébet fasor felőli sarkához tolják az üzemi funkciókat, míg a másik irányba üzleteket terveztek. Lefedik az utasváró peronokat, a bérbicikli-, vagyis a BUBI-állomásokat, a B+R kerékpártárolókat pedig a Vérmező utcával párhuzamosan haladó új kerékpárút mentén alakítják ki.

A végleges tervek 2013 tavaszára készülnek el, ezt követi az engedélyezési eljárás és a kivitelezői tender. Az építkezés 2014 elején kezdődhet meg. A megvalósításhoz szükséges 4,2 milliárdot három – uniós, kormányzati és fővárosi – forrásból szedték össze. A pénz nagyobb részét a budai fonódó villamos viszi el. 

Buda egyik legfontosabb csomópontjának rendezése évtizedek óta napirenden van, de a források szűkössége, illetve a főváros és a kerületek közötti érdekellentétek megakadályozták a cselekvést. Az utolsó jelentős lépés az ügyben a területre vonatkozó szabályozási keretterv 2006-os elfogadtatása volt. Csakhogy pénz sem akkor, sem később nem akadt a mai formáját 1972-ben elnyert, ám azóta rendkívül leromlott tér megújítására. A teljes átépítés megvalósítási költségét 30 milliárdra becsülték akkoriban.

Tarlós István főpolgármester változtatott a sorrenden. Előbb pénzt kért – a 2011-es költségvetési törvényhez benyújtott módosító indítványban –, későbbre halasztva a tervezést. Hárommilliárd forintot kapott az Orbán-kormánytól. Ám ebből a Széll Kálmán tér felújítása mellett ki kell építeni a budai fonódó villamoshálózatot, és meg kell hosszabbítani a fogaskerekű pályáját is. Az állami pénz mellé természetesen uniós forrásokat is kerestek, amelyet a budai fonódóra meg is kaptak. Sőt, tavaly a Fővárosi Közgyűlés feltételesen további egymilliárd saját forrást szavazott meg.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.