Mégis lesz BKV-jegyáremelés?

Tarlós engedett a Fidesznek, lobbizásra kérte a parlamenti képviselőket, és rövidebb pórázra fogta a BKK-t.

Pirruszi győzelmet aratott tegnap Tarlós István főpolgármester, miközben a Fidesz-frakció is megkapta, amit kért. Az viszont még nem világos, hogy a fővárosiak mennyit nyertek vagy buktak a rendkívüli közgyűlésen született kettős alkun. A Fidesz–KDNP-többség a főpolgármester tiltakozása ellenére átverte ugyan a busztender eredményét elismertető határozati javaslatát, de erre nem kaphat több fővárosi támogatást a BKV és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). A gazdasági kockázaton túl a politikai felelősséget is a két társaság vezetőinek kell magukra vállalniuk. Holott Tarlós István közgyűlést követő sajtótájékoztatóján éppen azzal indokolta szavazástól való tartózkodását – bár a teremben volt, se az igen, se a nem gombot nem nyomta meg –, hogy főpolgármesterként egy átlagos képviselőnél nagyobb politikai és közvélemény előtti felelősséggel bír. Ennek tudatában nem szavazott, mivel továbbra sem látja biztosítottnak se a BKV, se Budapest működésének finanszírozását.

Tarlós István tovább szűkíti a Vitézy Dávid vezette BKK jogkörét

– A közgyűlési felhatalmazás alapján a BKK, illetve a BKV kedden várhatóan eredményt hirdet a januárban összesen 150 (75 szóló és 75 csuklós) autóbusz üzemeltetésére kiírt közbeszerzési eljárásban, és a törvényi előírásoknak megfelelően tíz napon belül szerződést köt a győztessel nyolc évre, kétéves hosszabbítási lehetőséggel – mondta lapunknak Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója, aki túlzónak tartja a Várszegi Gyula BKV-igazgatósági elnök által 3-3,5 milliárdra becsült többletforrásigényt, hiszen a használt Ikarusok futtatása is elvinne 7 milliárdot az amortizáció és a javíttatási költségek nélkül, holott jelenleg is 250 busz hiányzik az utcákról meghibásodás miatt. A valós többletköltség szerinte egymilliárd forint évente. Az új Mercedes-buszok októberi szerződéskötés esetén jövő májustól állnak forgalomba. 

Tarlós István felszólította a Fővárosi Közgyűlésben és a parlamentben egyaránt helyet foglaló kormánypárti képviselőket, hogy lépjenek fel hatékonyabban Budapest érdekében, mert az eddigi teljesítményük, szerinte, finoman szólva is csekély. Majd azt is bejelentette, hogy a BKK felügyeletét ezentúl György István mellett két másik helyettese, Bagdy Gábor és Szene­czey Balázs együtt látja el. Hármasuk feladatává tette ugyanis a BKK közszolgáltatási szerződése módosításának előkészítését.

A cél nem titkoltan a BKK jogkörének szűkítése. Tarlós ugyanis túlzónak tartja, hogy a közlekedésszervező holding a jegyárbevételek terhére vállalhat hosszú távú elköteleződéseket. A főpolgármester szerint ez a szabadság eredményezheti, hogy a BKK túlvállalja magát, és a BKV üzemeltetésére nem marad pénz. (Az éven túli kötelezettségvállasok a beruházások, szolgáltatásvásárlás és felújítási megrendelések átnyúlása miatt szükségszerű. Ha ezeket a döntéseket közgyűlési hatáskörbe utalják, a BKV megbénul.) Tarlós István mindemellett nem tartja kizártnak a jegyáremelést, mivel a kormány még nem döntött arról, hogy mivel helyettesítené a leszavazott dugódíjat. Így az immáron nem csupán budapesti szolgáltatókat érintő közműadó ügyében sem. A főváros-kormány párbeszéd csütörtökön folytatódik. 

Csak jövő ősszel adják át a CET-et

Választ kaptam a kérdéseimre – magyarázta pálfordulását CET-ügyben Tarlós István főpolgármester, aki az előző közgyűlésen még nem szavazta meg a beruházás kivitelezői követelésének diszkontált áron való megvásárlását, tegnap viszont igen. Korábban sokallta a követelésvásárlás mértékét, és hiányolta a műszaki teljesítésigazolásokat. Most már nincs benne kétely. Két helyettese – Bagdy Gábor és György István – ugyanis jogi nyilatkozatot tett arról, hogy a szerződés előnyös a városnak. Erre a példa nélküli eljárásra Tarlós nem adott magyarázatot.

A két előterjesztés egyébként gyakorlatilag egy. Mint arról korábban beszámoltunk, a közraktárak épületegyüttest generálkivitelezőként jegyző WHB Építő Kft. az épületet úgy adta birtokba a főváros képviselőinek idén júliusban, hogy a fővárosi önkormányzat kifejezte azon szándékát, hogy kifizeti a kivitelezőket. A WHB összesen 3,43 millió euró értékben nyújtott be számlákat. A főváros ebből 2,85 millió euró követelést vásárol meg 2,7 millió eurós diszkontáron. Bagdy Gábor szerint Budapest jól jár az egyezséggel, mert ezt az összeget később a Portótól behajthatja, ráadásul a WHB ennek fejében garanciálisan kijavítja a neki felróható hibákat. Az előterjesztés 9–21 hónapra teszi a befejezés idejét.

Tarlós helyettese azt reméli, hogy jövő őszre átadhatják az épületet. Idén augusztusban még az idei karácsonyi vásárra ígérte. A CET átadásának eredeti határideje 2010 nyarán lett volna.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.