Megint drágább a 4-es metró: most az euró miatt

A Fővárosi Közgyűlés csütörtök esti döntésével felhatalmazta a főpolgármestert, tárgyaljon a kormánnyal a 4-es metró zuglói meghosszabbításának finanszírozásáról. A négy megállós szakasz 167 milliárd forintba kerülne, miközben a jelenleg is épülő első ütem is drágult további 17 milliárddal.

Elfogadta a Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésén azt az előterjesztést, amelynek értelmében a főpolgármester megkezdheti a tárgyalásokat a kormánnyal a 4-es metró második ütemének - a Keleti pályaudvar és a Bosnyák tér közötti szakasz - finanszírozásáról. Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes előterjesztése szerint - mint azt lapunk korábban már megírta - a 4-es metróra szánt forrásokon túl további 280,5 millió euró szükséges, amit a Kohéziós Alapból vennének igénybe. Az anyagban fellelhető adatok szerint a 4-es metró összköltsége így több mint 1,2 milliárd euróra emelkedik.

A főpolgármester-helyettes kitért arra: a tárgyalásokat úgy kell előkészíteni és lefolytatni, hogy a beruházás közbeszerzési eljárásai már a jövő év elejétől meghirdethetők legyenek. A közgyűlés az előterjesztés elfogadásakor kiemelt projektté nyilvánította a beruházást.

A 4-es metró mindkét ütemének (Etele tér - Baross tér; Baross tér - Bosnyák tér) összköltsége az eddigi 516 milliárd forintról 17 milliárddal nőtt, vagyis 533 milliárd forintra emelkedett. Ennek oka, hogy a költségeket euróban számolják el és a tervezéskor még 248 forint volt az euró árfolyama, a 2010-es költségvetés tervezésekor viszont már 272, így csak az árfolyam-ingadozás miatt mintegy 5 milliárd forinttal nőttek a költségek. A másik ok, hogy az unió 11 szerződést nem elszámolhatónak minősített, ezzel csökkent az elszámolható költség összege, illetve a kapcsolódó beruházások vissza nem igényelhető áfája 20-ról 25 százalékra módosult.

Demszky Gábor (SZDSZ) főpolgármester közlése szerint csak arra kérnek támogatást, hogy kiterjesszék a 4-es metróra lehívható uniós támogatást, ha lehet, akkor a teljes második szakaszra. Erre pedig van az esély, mert a szakértői anyagok alátámasztják a második szakasz szükségességét. A kormány támogatni fogja az előterjesztést - vélte a főpolgármester.

Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság projektigazgatója elmondta: minden engedéllyel rendelkeznek ahhoz, hogy a munkát megkezdhessék. Ha a jövő év elején megkezdődhet a beruházás, akkor sikerülhet befejezni a II. ütemet 2013-ra. Ha ez nem történik meg, akkor a beruházás kiesik ebből az uniós finanszírozási ciklusból, így csak a következő ciklusban van esély pénzt kapni a tervre az Európai Uniótól - közölte az igazgató.

Wintermantel Zsolt fideszes képviselő azt hangoztatta: az előterjesztést, amely felhatalmazza a főpolgármestert a tárgyalások megkezdésére, azért nyújtották be, mert egyébként nem lehet lehívni az uniós támogatást. Ha nincs ez a "kényszerpálya", akkor értelmetlen az előterjesztés, mivel a közgyűlés valójában arra hatalmazza fel Demszky Gábort: "a jövő héten jöjjön be, üljön be az autójába és menjen el tárgyalni Bajnai Gordonnal, vagyis dolgozzon". A Fidesz ezért azt a módosító javaslatot tette, hogy a tárgyalásokat és a tenderrel kapcsolatos szerződések megkötését - a járműbeszerzésről szólókat is beleértve - csak a támogatás realizálása után kezdjék el. A módosító indítványt végül elutasították.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) ma reggel közleményben tudatta, hogy szerintük felesleges a 4-es metró Bosnyák térig tartó szakasza, ez az ütem költségvetésileg irreális, és aligha fogja támogatni az EU. Úgy vélték, a 167 milliárd forintba kerülő, négy megállós zuglói szakasz helyett jobb volna gyorsvillamost építeni a Bosnyák térig, majd Újpalotáig, mert kijönne 40 milliárd forintból.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.