Még nyolcvanmilliárddal többe kerül a 4-es metró

Új szerződést kötött a főváros a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel a 4-es metró finanszírozásáról, amelynek értelmében még többe kerül a beruházás.

Új, egységes szerződést írt alá pénteken Budapest Főváros Önkormányzata és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség a 4-es metró projekt finanszírozásáról. Az európai uniós elszámolhatóság maximalizálása érdekében egységes elvek mentén módosult a projekt Támogatási és Finanszírozási Szerződése - közölte a Budapesti Közlekedési Központ.

Ennek értelmében rögzített elvek mentén zajlik majd a pótmunkák, a változtatások elszámolása és a követeléskezelés a jövőben. A Tarlós István főpolgármester és Petykó Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) elnöke által aláírt új szerződés átláthatóbbá teszi az állami és fővárosi szerepvállalás mértékét, illetve a projekt új összköltségvetése már kalkulál valamennyi még hátralévő munkafázis mellett a jelenleg látható legmagasabb pénzügyi kockázat összegével is.

A beruházás összköltsége 452 milliárd forint. A Fővárosi Közgyűlés december 21-i döntése lehetővé tette a metróberuházás mérnökszervezetének cseréjét is, így 2013-tól a Budapesti Közlekedési Központ által felügyelt BKK Közút Zrt. végzi az M4 beruházás lebonyolító mérnöki feladatait - derül ki a BKK közleményéből.

Tarlós István az ünnepélyes aláíráson emblematikus projektnek nevezte a 4-es metró beruházást. Kiemelte, hogy a kormánnyal való konstruktív együttműködésként sikerült megteremteni a sikeres projektzárás alapvető feltételeit, aminek köszönhetően „reális az esély, hogy 2014 tavaszán együtt örülhetünk majd Európa egyik legmodernebb metrójának”. A főpolgármester felhívta rá a figyelmet, hogy nem túlzás azt állítani: ami ezzel a projekttel történik, hatással lehet szinte valamennyi európai uniós forrásból finanszírozott magyar projektre is.

Petykó Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség elnöke azt mondta: a szerződés aláírásával kiemelt mérföldkövéhez érkezett a beruházás, amellyel átláthatóbb, egyszerűbb és gyorsabb lesz a projekt megvalósítása. Az NFÜ arra törekszik, hogy projekt szerződései teljes körűen megfeleljenek az uniós normáknak, és a beruházás minél nagyobb hányada elszámolható legyen az Európai Unió felé, így tehermentesítve mind a hazai, mind pedig fővárosi költségvetést – tette hozzá az elnök.

Az új szerződés szerinti összköltségvetés a korábbi 373,4 milliárdos keret helyett 452,5 milliárd forintra nőtt - mutat rá a közlemény, hangsúlyozva: ez a projekt megvalósításával összefüggésben tartalmazza valamennyi már megkötött, illetve még megkötendő szerződés, továbbá a jelenlegi és a várható vitatott tételek, vállalkozói követelések kalkulált maximális összegét.

A költségek növekedésének két összetevője van. Egyrészt a jövőben megkötendő szerződések alapján kifizetendő költségek és az általános tartalék a korábban tervezett 30,9 milliárd helyett 42,5 milliárd forintra nőtt. A valamivel több, mint 11 milliárd forintos többlet annak köszönhető, hogy bekerült az új összköltségvetésbe az időközben a vonal maximális biztonsága miatt előírt EDR – Egységes Digitális Rádiórendszer (kb. 1 milliárd forint), illetve a kibővített műszaki tartalommal megvalósuló kelenföldi közlekedési csomópont költségei is növekedtek (ez a korábban kalkulált 2,7 milliárdos költséghez képest 10 milliárd forint többletterhet jelent).

Ez az ár tartalmazza az EU által előírt, összevont helyi- és helyközi buszpályaudvar és terminál becsült költségeit, illetve az 1500 P+R és a tervezett B+R parkolók létesítését is. Az új szerződés lehetővé teszi, hogy mindez az uniós forrásokból elszámolható legyen.

Az ár növekedésének másik forrása az a 67,5 milliárd forintos tétel, ami a megkötött szerződésekből eredő, a vállalkozók által el nem fogadott mérnökhatározatokból eredő követelések becsült legmagasabb összege, azaz a jelenleg ismert maximális kockázat.

Az új szerződés az üzembe helyezés időpontját 2014. március 31-ében határozza meg, a projekt megvalósításának tervezett legkésőbbi időpontja pedig 2015. július 31. Az ezen időpontig felmerült és kiegyenlített költségek elszámolására kerülhet sor az új szerződés szerint.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.