Még meg sincs, de már drágul a Margit-pontonhíd

Megkezdődött az egyeztetés az esetleges pontonhídról, amellyel a Margit hidat váltanák ki a felújítás idejére a fővárosban. A Honvédelmi Minisztérium és a fővárosi önkormányzat szakemberei a tervezett pontonhíd helyszínén, a Széchenyi rakparton, a Parlament közelében tartottak szemlét kedden.

Nyers József ezredes, a szentesi műszaki zászlóalj parancsnoka hangsúlyozta, hogy a honvédség képes a pontonhidat megépíteni a Dunán, ehhez megvan a technikai felszereltsége és tapasztalata.

Horváth Csaba főhadnagy, a II. Hídépítő Század parancsnok-helyettese lézeres távmérővel nézi a budai oldalt a Magyar Honvédség műszaki szakembereinek helyszíni szemléjén a Duna-parton, a volt Kossuth-híd helyén
Budapest, 2009. július 14. Horváth Csaba főhadnagy, a II. Hídépítő Század parancsnok-helyettese lézeres távmérővel nézi a budai oldalt a Magyar Honvédség műszaki szakembereinek helyszíni szemléjén a Duna-parton, a volt Kossuth-híd helyén. A helyszíni szemle célja, hogy tisztázza a Margit híd felújítása idején a kieső átkelőt pontonhíddal vagy más, ideiglenes szerkezettel lehet-e helyettesíteni a gyakorlatban. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

A hídnak egy évig kellene működnie - amíg a Margit híd felújítása befejeződik. A Margit híd teljes lezárására az augusztus 20-ai ünnepségek után kerül sor. A következő naptól már csak tömegközlekedési járművek használhatják a hidat a rekonstrukció ideje alatt. A városvezetés korábban ismertetett elképzelései szerint a jövő év szeptemberétől ismét megindulhatna a közúti forgalom a hídon.

A szentesi műszaki zászlóalj parancsnoka szerint a pontonhídon csak egyirányú forgalom valósulhatna meg és a közvilágítás hiánya miatt csak nappal lehetne használni. A hídon egy óra alatt egy irányba mintegy 600-800 autó kelhetne át. A szerkezeten legfeljebb 30 kilométer per órával lehetne áthajtani, 20-30 méteres követési távolsággal.

A híd teljes szélessége mintegy 8 méter, amiből a pályaszélesség 6,5 méter, a hossza 360 méter és 60 tonna a teherbírása - részletezte a szakember.

A híd működtetésénél számos veszéllyel is számolni kell, ilyen például áradáskor a hordalék, vagy a télen a jégzajlás, de a vízszint változása is problémás lehet például a le- és felhajtó miatt. Ezzel kapcsolatban az ezredes elmondta, hogy az eddigi tapasztalatok szerint a hidat időnként meg kell nyitni, hogy a hordalékot elengedjék, a le- és felhajtót pedig úgy oldanák meg, hogy nem közvetlenül, hanem egy uszályról építenék ki a hídra vezető rámpát.

A hajók átkelésekor a hidat 1-1 órára zárnák le, vagyis 1 órába kerül, amíg megnyitják, s újabb 1 órába, amíg összecsukják.
A híd helyét még pontosítani kell, de valószínűleg a Lánchíd és a Margit híd között helyezhetnék el - hangoztatta az ezredes.

Becker László fővárosi főmérnök kifogásolta az újságírók jelenlétét a helyszíni szemlén, mint elmondta: szakmai egyeztetésre jött s nem sajtótájékoztatóra, majd a honvédelem szakembereit a saját irodájába invitálta, és távozott a helyszínről.

Szeredi Péter, a minisztérium kabinetfőnöke az MTI-nek elmondta, hogy a katonák felkeresik a főmérnököt, hogy egyeztessenek vele a pontonhídról.

A Honvédelmi Minisztérium korábban azt közölte, hogy naponta legalább 20 millió forintba kerülne egy pontonhíd a Dunán. A tárca ezzel Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes azon kezdeményezésére reagált, hogy a Margit híd felújítása alatt egy alkalmi átkelővel lehetne segíteni a főváros közlekedésén.

A tárca közleménye szerint a 20 millió forintos összeg még nem tartalmazza az eszközök karbantartásának és évszaki felkészítésének költségeit.

A minisztérium szerint azt a szempontot is figyelembe kell venni, hogy egy ilyen jellegű híd üzemeltetéséhez állandó, kiképzett személyzetre van szükség - amellyel kizárólag a Magyar Honvédség rendelkezik -, ami azt jelenti, hogy a váltásokkal együtt minimum 480 emberre van szükség a híd működtetéséhez.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.