Még el sem kezdték, már meg is bukott a sávszűkítési kísérlet
Akkora felháborodást váltott ki a főváros nyári belvárosi sávszűkítési kísérlete, hogy az egészből jó eséllyel nem lesz semmi. Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) városfejlesztési főpolgármester-helyettes tegnap jelentette be, hogy a városháza felkarolja a Levegő Munkacsoport kezdeményezését, és várhatóan júliusban több belvárosi főút kapacitását csökkentik, hogy biciklire és BKV-ra szoktassák az autósokat.
A még egyeztetés alatt lévő, de már kiszivárgott tervek szerint egyegy sávot levennének a Kossuth Lajos utcáról, a Rákóczi útról, a Hegyalja útról, a Bajcsy-Zsilinszky útról és az Üllői útról, azok helyén pedig buszsávot, kerékpárutat vagy parkolót alakítanának ki, illetve szélesítenék a járdát.
A főváros terveit szakmailag és politikailag is össztűz fogadta. A Közlekedéstudományi Intézet három szakértőjének a városházához címzett levelében azt írják, a „mesterséges torlódások” előidézését nem tartják célszerűnek, a sávszűkítések miatt az autósok nem fognak tömegközlekedésre váltani, amíg az nem lesz lényegesen jobb színvonalú, holott pont az volna a lényeg, hogy alternatívát adjanak az autósoknak.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület is rossz ötletnek tartja a főváros felvetését. Közleményükben azt írják: Budapesten naponta 3400 busz robban le, több mint negyven vonalon kritikus a zsúfoltság, és kevés a busz. Így az autósok tömegközlekedésre szoktatása a jelenlegi tömegközlekedési kínálat mellett „csak szép álom marad”.
A javaslatnak politikai ellenzői is vannak. Ikvai párttársa, Lakos Imre fővárosi közlekedési tanácsnok a kísérletet agyrémnek, íróasztalötletnek nevezte, amely „minden ésszerűséget nélkülöz”. Lapunk úgy tudja, a területet felügyelő Hagyó Mikós (MSZP) városüzemeltetési főpolgármesterhelyettes a javaslatot jelenlegi formájában nem támogatja, így az jó eséllyel nem is kerül a főpolgármesteti kabinet, illetve a Fővárosi Közgyűlés elé.