Még akadozik a betegszállítás
Május elsejétől vette vissza az OMSZ a betegszállítás irányítását a magánszolgáltatóktól. Ez azt jelenti, hogy háztól házig továbbra is az egészségbiztosítóval szerződött magán-betegszállítók viszik a betegeket, de a feladatokat a mentőszolgálat irányítói osztják szét. Országosan húsz központ fogadja a hívásokat. A betegszállító autók mozgását GPS rendszeren keresztül követik, és mindez megjeleníthető a központok számítógépein, a monitorokon az is látható, hogy a város melyik pontján, milyen autóval éppen hová és hány beteget visznek. A gépkocsikkal rádiókapcsolata is van az irányítónak. A beérkező igényekről az értesítéseket óránként elektronikus levélben is szétosztják a szolgáltatók között.
Az átadás-átvétel nem volt zökkenőmentes: országszerte több beteg is ott maradt a kórházban, vagy el sem jutott az egészségügyi intézménybe, mert nem ment értük senki. Mások arról panaszkodtak, hogy órákra lebénult a rendszer, és szinte hívhatatlan volt a betegszállítás megrendelését szolgáló 1820-as szám. A kórházaktól megtudtuk: a betegszállítás átszervezéséről szinte csak a sajtóból értesültek. Aki meg nem olvasott újságot, csak a gyakorlatban tapasztalhatta meg, hogy a régi bejáratott utak nem működnek, és a szállítandó betegek akár még egy napig foglalhatják az ágyat, vagy meg sem érkeznek az előjegyzett vizsgálatra, kezelésekre. Akik mégis ismerték a betegszállításhoz hívható számot, azoknak foglaltat jelzett a vonal, ahányszor csak tárcsáztak. A kórházak egy részéből viszont nem is lehet négyjegyű számot sikeresen tárcsázni, ott viszont nem tudták, hogy a betegszállítás vonalainak terheltségét csökkenti az a webes felület, amelyen a regisztrált orvosok megrendelhetik a szolgáltatást. A rendelésére jogosult több ezer orvos közül eddig mindössze 490-en regisztráltak a rendszerben, és 208-an adtak le kérést.
Noha az egészségügyért felelős államtitkárság pénteki közleményében még azt állította: a rendszer működik, hétfőn a mentőszolgálat műveleti igazgatója újságírók előtt elismerte: vannak gondjaik. Az okok közt sorolta, hogy a több mint 90 betegszállító szolgálat között voltak olyanok is, akik a folyamatos egyeztetések ellenére sem örültek a változásnak. Előfordult, hogy megtagadták a feladatot, mert át kellett volna lépni a megyehatárt. Az éles üzem alatt szembesültek azzal is, hogy az egészségügyi intézmények címlistája pontatlan, például a Semmelweis Egyetem több tucatnyi telephelye helyett egyetlen utcát és házszámot ad ki a rendszer, a rektori hivatalét. Ezt a pontatlanságot viszont képtelen kezelni az irányítóközpont. Göndöcs Zsigmond szerint legrosszabb esetben néhány héten belül kijavítják a hibákat, stabilizálódhat a rendszer működése. Hozzátette: az új központosított irányítással a feladatra rendelkezésre álló évi hatmilliárd forintot a korábbinál pontosabban lehet majd elosztani. Azaz egy hasznos kilométerre több pénz juthat a jelenlegi 178 forintnál.
Másként látja mindezt Bíró Ferenc, a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének elnöke, mint mondta: adataik szerint az elmúlt héten húsz százalékkal romlott munkájuk hatékonysága. A szállításra váró betegek fele kimaradt a szállításból, mert az új irányítórendszer képtelen volt az igényeket rögzíteni. Reménykednek, hogy a keddi egyeztetésen sikerül a problémákat rendezni.