Még akadozik a betegszállítás

Hiányos, pontatlan adatbázisok, használhatatlan címjegyzékek, információs vákuum is akadályozza napok óta a betegszállítást – derült ki hétfőn az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) épületében, ahol az újságíróknak éles üzem közben bemutatták az új irányítási központot is. Göndöcs Zsigmond, az OMSZ műveleti és szervezési igazgatója szerint néhány héten belül megoldódhatnak a problémák.

Május elsejétől vette vissza az OMSZ a betegszállítás irányítását a magánszolgáltatóktól. Ez azt jelenti, hogy háztól házig továbbra is az egészségbiztosítóval szerződött magán-betegszállítók viszik a betegeket, de a feladatokat a mentőszolgálat irányítói osztják szét. Országosan húsz központ fogadja a hívásokat. A betegszállító autók mozgását GPS rendszeren keresztül követik, és mindez megjeleníthető a központok számítógépein, a monitorokon az is látható, hogy a város melyik pontján, milyen autóval éppen hová és hány beteget visznek. A gépkocsikkal rádiókapcsolata is van az irányítónak. A beérkező igényekről az értesítéseket óránként elektronikus levélben is szétosztják a szolgáltatók között.

Egy rendeletmódosítás az eddigi 10 év helyett 13 évben maximálta a mentésben használható gépkocsik korát
Teknős Miklós 2007.07.03. Digitális 320. sz. DVD. mentők, mentőautó, betegszállítás, OMSZ, Országos Mentő Szolgálat Buszbaleset, busz, baleset XXIII. kerület Grassalkovich utca, Trilak festékgyár parkolójának kerítését átszakította, 3 métert zuhant és épületnek ütközött.

Az átadás-átvétel nem volt zökkenőmentes: országszerte több beteg is ott maradt a kórházban, vagy el sem jutott az egészségügyi intézménybe, mert nem ment értük senki. Mások arról panaszkodtak, hogy órákra lebénult a rendszer, és szinte hívhatatlan volt a betegszállítás megrendelését szolgáló 1820-as szám. A kórházaktól megtudtuk: a betegszállítás átszervezéséről szinte csak a sajtóból értesültek. Aki meg nem olvasott újságot, csak a gyakorlatban tapasztalhatta meg, hogy a régi bejáratott utak nem működnek, és a szállítandó betegek akár még egy napig foglalhatják az ágyat, vagy meg sem érkeznek az előjegyzett vizsgálatra, kezelésekre. Akik mégis ismerték a betegszállításhoz hívható számot, azoknak foglaltat jelzett a vonal, ahányszor csak tárcsáztak. A kórházak egy részéből viszont nem is lehet négyjegyű számot sikeresen tárcsázni, ott viszont nem tudták, hogy a betegszállítás vonalainak terheltségét csökkenti az a webes felület, amelyen a regisztrált orvosok megrendelhetik a szolgáltatást. A rendelésére jogosult több ezer orvos közül eddig mindössze 490-en regisztráltak a rendszerben, és 208-an adtak le kérést.

Noha az egészségügyért felelős államtitkárság pénteki közleményében még azt állította: a rendszer működik, hétfőn a mentőszolgálat műveleti igazgatója újságírók előtt elismerte: vannak gondjaik. Az okok közt sorolta, hogy a több mint 90 betegszállító szolgálat között voltak olyanok is, akik a folyamatos egyeztetések ellenére sem örültek a változásnak. Előfordult, hogy megtagadták a feladatot, mert át kellett volna lépni a megyehatárt. Az éles üzem alatt szembesültek azzal is, hogy az egészségügyi intézmények címlistája pontatlan, például a Semmelweis Egyetem több tucatnyi telephelye helyett egyetlen utcát és házszámot ad ki a rendszer, a rektori hivatalét. Ezt a pontatlanságot viszont képtelen kezelni az irányítóközpont. Göndöcs Zsigmond szerint legrosszabb esetben néhány héten belül kijavítják a hibákat, stabilizálódhat a rendszer működése. Hozzátette: az új központosított irányítással a feladatra rendelkezésre álló évi hatmilliárd forintot a korábbinál pontosabban lehet majd elosztani. Azaz egy hasznos kilométerre több pénz juthat a jelenlegi 178 forintnál.

Másként látja mindezt Bíró Ferenc, a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének elnöke, mint mondta: adataik szerint az elmúlt héten húsz százalékkal romlott munkájuk hatékonysága. A szállításra váró betegek fele kimaradt a szállításból, mert az új irányítórendszer képtelen volt az igényeket rögzíteni. Reménykednek, hogy a keddi egyeztetésen sikerül a problémákat rendezni. 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.