MÁV-reform váltóállítgatással

Újabb egyeztetési fordulót tartott az MSZP illetékes raportőri csoportja és a kormány szerdán a MÁV tervezett átalakításáról. A megbeszélésen részt vett Hónig Péter közlekedési miniszter és Antali Károly, a közösségi közlekedés átalakításával megbízott kormánybiztos.

A szocialisták és a kormány közötti tárgyaláson a kabonet képviselői inkább a vasúti közlekedésről és a közlekedési tárgyú, a MÁV átalakítását megalapozó törvényekről, az átalakítás három éves programjáról egyeztettek volna, míg az MSZP-s képviselőket leginkább a mellékvonalak bezárása érdekelte. Az MTI úgy értesült, hogy a szocialista képviselők észrevételei alapján a kormány már átdolgozta a vasúti törvényt, amelyet csütörtökön be is nyújt a parlamentnek; egyebek között az eredeti elképzeléshez képest változna a közbeszerzés tartalma.

Az MSZP egyes, a választókörzetük miatt érintett képviselői továbbra is úgy vélik, hogy a mellékvonal-bezárás, a szaktárca által kimutatott 2,5 milliárd forintos költségvetési megtakarítás értelmetlen. A tárca számításai szerint a 33 mellékvonal-bezárás 1019 kilométernyi pályaszakaszt érint, amely 8-8,5 milliárd forintos közvetlen megtakarítást jelent. Ezt az összeget 1,8 milliárd forinttal csökkenti a buszos helyettesítés költsége, illetve további 4,2 milliárd forinttal a kieső pályahasználati díj. Így a valós államháztartási megtakarítás lehetséges nagyságrendje 2,5 milliárd forint.

Ez a megtakarítási összeg nem tartalmazza az átalakítással kapcsolatos egyszeri költségeket, közte a létszámleépítés, a selejtezés és az őrzés-védelem költségeit sem.

Az MSZP-frakció egésze jövő hétfői ülésén ismerkedhet meg először a részletekkel, ekkor hallgat meg tájékoztatást a minisztériumtól a MÁV átalakításának pontos terveiről, és a három éves  program ütemezéséről. Több szocialista képviselő úgy nyilatkozott: e fórumon még kinyílhat a mellékvonal-bezárásról szóló vita.

Szollár Domokos kormányszóvivő elmondta: a vasúti közlekedésről szóló törvény módosítása rögzíti a meghirdetett közösségi közlekedési koncepció jogszabályi megalapozottságát. Nincsen benne a korábbiakhoz képest új elem.

Az MTI úgy tudja, a törvénymódosítást definiálja és különválasztja az országos és a regionális pályainfrastruktúrát, megteremti a jogi alapjait a régiós megrendelésben érintett új szervezetek létrehozásának, jogszabályi lehetőséget ad a párhuzamosságok megszüntetésére, valamint a kapacitáscsökkentésre. Fontos elem, hogy a törvény megteremti a lehetőséget a MÁV reorganizációs hitelfelvételéhez.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.