Márta Tarlósnál: kutyakomédia

Márta István nem kapott választ Tarlós Istvántól, pedig sokat kérdezett. Az Új Színház jelenlegi igazgatója és a főpolgármester megbeszélésén nem született átütő eredmény: Tarlós visszavonhatatlannak tekinti a Dörner-Csurka páros pályázatával kapcsolatos döntését

Nem hozott fordulatot az Új Színház igazgatói pályázatával kapcsolatban a jelenlegi igazgató, Márta István és Tarlós István budapesti főpolgármester találkozója. A megbeszélés egy órán át tartott, a színházi direktor korrekt beszélgetésnek nevezte, amelyen nem kapott választ a Tarlósnak föltett legtöbb kérdésére.

- Azzal kezdtem - mondta érdeklődésünkre Márta István -, hogy mi volt a legfőbb szempontja, ami alapján a másik pályázat mellett döntött. A főpolgármester úr azt felelte, az az elem győzte meg, hogy magyar darabok bemutatását helyezte kilátásba a győztes pályamű, ő ilyen színházat szeretne, ezt ígérte a választóinak. Föltettem a kérdést, hogy akkor a pályázatot miért nem erre írták ki. Tarlós úr azt felelte: nem ő írta ki.

Márta ezután avval érvelt, hogy az elmúlt 13 évben, amióta ő az Új Színház igazgatója, a 89 bemutatott mű közül 50 volt klasszikus és kortárs magyar szerzők műve, pályázatában pedig, melyet ő hozott nyilvánosságra a teátrum honlapján, 50-50 százalékban jelölte meg a következő években bemutatandó magyar és külföldi művek arányát. Márta is tervezte Németh László darabjainak bemutatását, Sütő András Csillag a máglyán és Szabó Dezső Elsodort falu című műve mellett a kortárs Székely Csaba és Závada Pál művei is szerepeltek tervei között. Amikor mindezt elmondta, Tarlós nem reagált.

Ellenben elmondta a direktornak, hogy a kérdést eldöntötte, az visszavonhatatlan. Hozzátette, az Új Színház körüli vita kis problémakör, az mindössze 40 ezer embert érint, miközben ő a főváros teljes polgárságának igényeit kell, hogy teljesítse.

Nem üzem, színház

- Beszámoltam neki arról - mondta Márta -, hogy a színház hasonlít ugyan egy üzemhez, de azért mégsem lehet ugyanúgy kezelni, mint a cipőfelsőrészkészítő műhelyt, mert azoktól olyan szép, akik játszanak benne, s azoktól értékes, akik megnézik a darabokat. A szépsége éppen abban rejlik, hogy az emberi megértést fejleszti, azt pedig építeni, tervezni és őrizni kell. A színház szív és lélek ügye. Próbáltam - talán kissé magasztosan - vázolni azt, hogy miért kell átgondoltan meghozni a kultúra világában a döntéseket. A főpolgármester úr türelmesen meghallgatott, de nem nagyon kérdezett, illetve sok kérdésemre nem válaszolt semmit. Egy-egy kérdésbe belefogtunk, aztán válaszok híján gyorsan tovább is léptünk - nyilatkozta Márta István.

A megbeszélés egy pontján Tarlós István megkérdezte, az igazgatónak személy szerint milyen elképzelései vannak. Márta azt felelte, elsősorban az izgatja, hogy a társulat kondíciója megmaradjon a maradék négy hónapra, a közönség pedig ne vegye észre, hogy a döntés sokkolta a színház dolgozóit, teljes a bizonytalanság.

Nem kérnek Dörnerből

- Tudni szerettem volna, mit tegyek azokkal az élő kapcsolatokkal, amelyeket kialakítottunk. Számos erdélyi és határon túli magyar színházat említettem, amelyek szakembereitől a napokban együttérző nyilatkozatokat kaptam. Mi legyen azzal a rijekai színházi fesztivállal, amelyre a napokban hívtak meg bennünket - nem írhatom nekik szemlesütve, hogy nem tudom, mi lesz. A kapcsolatok többsége a személyes reputációm miatt jött létre, többen kinyilvánították a pályázatok nyilvánosságra kerülése után, hogy mással nem óhajtanak együttműködni. Márta beszámolt Tarlósnak arról is, hogy a következő évadtól számos közönségcsalogató programot tervezett, az oktatási projekteket és a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemmel illetve a Magyar Képzőművészeti Egyetem látványtervező tanszékével tervbe vett projekteket nem tudja elindítani. Számos szakmai műhely jelezte, más igazgatóval nem óhajtják a programot bonyolítani. Tarlós ezekkel kapcsolatban nem foglalt állást.

- A színészképző stúdió és a galéria kimaradt Dörner György pályázatából - mondta Márta. - Ez nem véletlen. A kollégák emlékezete szerint Dörner 15 éve járt az Új Színházban utoljára, nem ismeri azt a terepet, ahová kinevezték igazgatónak. Veiszer Alinda műsorában megszólaltatták. Kérdezték tőle, milyen darabokat szándékozik megtartani a jelenlegi repertoárból. A fösvényt és az Erdőt említette. De rögtön ezután azt mondta, hogy nem látta egyiket sem.

A színészek a legkiszolgáltatottabbak

Márta István megemlítette Tarlósnak azt is, hogy a Dörner-féle pályázatban felsorolt rendezők és tervbe vett kapcsolatok javarésze blöff volt. "Jiri Menzel és sokan mások jelezték, fölháborította őket az, hogy Dörner a pályázat beadása előtt senkit nem keresett meg, és nem tudják elképzelni, hogy együttműködjenek vele. Ezt az érintettek megkérdezése nélküli eljárást én kifejezetten erkölcstelennek tartom. Az én pályázatom színházi kapcsolati része mellé szándéknyilatkozatokat is mellékeltem, szám szerint 98-at.  A főpolgármester nyugodtan
végighallgatott, nem reagált erre sem". A direktor arról is beszélt, hogy a kutyakomédiában a színészek a
legkiszolgáltatottabbak, nekik súlyos döntéseket kell hozni, amikor arról döntenek, hogy maradnak vagy mennek. - Senkitől nem kértem, hogy tüntessen mellettem és demonstrálja egyet nem értését. Azt kértem mindenkitől: a színpadon fegyelmezetten hajtsa végre a feladatait, nekem ennyi bőven elég. Erről tájékoztattam a főpolgármester urat is.

Nem Orbán és Kövér parancsolta

Megkérdeztük az igazgatót, szóba került-e Csurka István neve. - Szóba került - felelte Márta -, de erről nem szeretnék beszélni. Annyit mondhatok, hogy Tarlós úr kijelentette: nem Orbán Viktor vagy Kövér László utasította arra, hogy Dörner pályázatát elfogadja, az a saját döntése. Szóba került Eperjes Károly is, akiről az igazgató beszámolója szerint azt mondta, az Új Színház kiváló tehetségű alkalmazott színészéről van szó. - Megkérdeztem a főpolgármester urat, látta-e Eperjest egykor a Tháliában a Tartuffe-ben játszani. Nem válaszolt. A beszélgetés végén illendően elbúcsúztunk. Tarlós István megköszönte, hogy befáradtam hozzá, és azt ajánlotta, ha bármi gondom van, nyugodtan keressem föl hivatalában.

Eperjes itt is színre lép?

A színházi folyosón tartja magát egy elképzelt forgatókönyv arról, hogy Eperejes Károlynak lehetett-e köze a botrányos pályázathoz és az igazgatóváltáshoz. A győri színházi pályázaton Eperjes úgy sült fel, hogy a bíráló bizottság egyik, őt nem támogató tagja volt Szikora János, az Új Színház művészeti vezetője is. A színészpletykák szerint Dörnernek a Tháliát nézték ki, de a győri fiaskó után "változott a műsor". Márta István úgy fogalmazott, nem kíván kombinációkkal foglalkozni. Eperjessel, akit következetesen "Szaminak" nevezett, kifejezetten jó a kapcsolata. A direktor nem kommentálta azt az értesülésünket sem, hogy más direktorok is vendégei voltak csütörtökön Tarlós Istvánnak. Értesüléseink szerint Bálint András, a Radnóti Színház vezetője is járt a Városházán, éspedig azért, hogy meggyőzzék: nem kellene olyan látványosan kiállnia az Új Színház mellett. A legfrisebb értesülés, hogy az LMP a jövő hét elején jogi útra tereli az ügyet. Ennek tárgya az, hogy a Dörner-féle pályázat nem felelt meg a formai követelményeknek - sem.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.