Margit híd: tévedésben a jobbikos főpolgármester-jelölt?
Az MTI tegnap tudósított Staud Gábor, a Jobbik színeiben induló főpolgármester-jelölt sajtótájékoztatójáról, aki a valóságnak meg nem felelő állításokat tett a Margit híd rekonstrukciója és a Rügenbrücke építésének összehasonlítása kapcsán – áll az átkelő felújítását végző cég, az MH 2009 Konzorcium sajtóirodájának lapunkhoz eljuttatott közleményében. Mint írják, fontosnak tartják, hogy a már többször (de mindig csak választási kampány környékén) használt téves információk helyett a közvélemény valós adatokhoz jusson.
A közlemény felidézi: Staudt Gábor keddi sajtótájékoztatóján egyebek mellett arról beszélt, hogy ’a 607 méter hosszú Margit híd 30 milliárd forintra tervezett felújítási költségével megegyező összegből Németországban egy 4,2 kilométer hosszú, új tengeri hidat építettek’.
A sajtóiroda emlékeztet arra, hogy amikor az országgyűlésiképviselő-választási kampányban egy jobbikos szórólapakció, majd pedig Karsai Péter MDF-es parlamenti képviselő ugyanezekkel az állításokkal kampányolt, a konzorcium már rámutatott az azokban szereplő tévedésekre. Mivel Staudt Gábor továbbra is a téves információkkal kampányol, így a cég kénytelen megismételni korábbi cáfolatát.
A politikus állításaival ellentétben az említett Rügenbrücke híd részének a hossza nem 4200, hanem csak 2831 méter. Igaz, kapcsolódik hozzá közút is, azonban ezzel megnövelni a híd hosszát olyan, mintha a Margit hídhoz hozzászámítanánk a Szent István körutat is.
Téves a főpolgármester-jelölt állítása mindkét híd építési költségeiről: a Margit híd rekonstrukcióját az MH 2009 Konzorcium nem 30 milliárd forintért, hanem nettó 20,8 milliárdért nyerte el, ami áfával is csupán 26 milliárd forint. A Rügenbrücke híd résznek a kivitelezése (a kapcsolódó közút nélkül) az eredeti tervek szerint 80, a végszámla szerint 100 millió euróba, tehát mintegy 29 milliárd forintba került. Azonban a németországi híd szélessége kevesebb, mint a fele a 28,35 méter szélességű Margit hídénak: a Rügenbrückén csupán két autó- és egy szervizsáv található, a Margit hídon pedig négy autó-, két villamos- és egy kerékpársáv lesz.
A konzorcium felhívja a főpolgármester-jelölt figyelmét arra is, hogy Jobbik szórólapjával ellentétben a Rügenbrückén semmiféle vasútvonal nem fut. A vonatok egy másik hídon, pár száz méterrel arrébb közlekednek, amit másfél évtizede újítottak fel, így annak ára nem szerepelhetett a Rügenbrücke építési költségeiben.
Mindezek ellenére sem javasoljuk a főpolgármester-jelöltnek, hogy épp a Rügenbrückét állítsa példaképül a Margit híd építői elé. Ugyanis azt a hidat alig egy évvel az avatás után, 2008. október 14-én átmeneti időre lezáratta a német közlekedési miniszter, mivel komoly kifogások merültek fel a híd minőségével kapcsolatban.
A közlemény szerint a fenti információkat bárki olvashatja a Wikipedia Rügenbrücke oldalán – német nyelven.