Magyarország jogállam – jó, hogy a miniszter mondja, mert amúgy nem tudnánk
Az alaptörvény jogrendünk alapja, szövetség a múlt, a jelen és a jövő magyarjai között. Célja egy olyan jogi alapvetés, amelyhez hosszú távon igazodni lehet. „Mindenkihez szól, mindenkit véd és mindenkit kötelez, egyént és azok közösségét egyaránt, a közös értékek és a közös felelősség alapján” – jelentette ki.
Az alaptörvényt ért bírálatokra úgy reagált, hogy lehet az alkotmányjogi megoldásokról vagy az alaptörvény által képviselt egyes értékek megítéléséről vitázni, de „az alaptörvény a belpolitikai viták felett áll, hatályos alkotmány, melyet mindenkinek be kell tartani”.
Szerinte az alkotmányozó nem titkolta és nem is szégyellte értékválasztását. Olyan értékeket rögzít egyebek mellett, mint a házasság, a család, az emberi alapjogok, a magyar nemzet egysége és tagjainak egymás iránti felelőssége, a kereszténység, az európai integráció, a szuverenitás garanciái vagy éppen a történeti alkotmány. „Értékalapú az alaptörvény” – hangsúlyozta Trócsányi. Hozzátette: az alaptörvény „memoár, mert büszkén vállalja történelmi értékeinket, szembesít ugyanakkor a múlt bűneivel is. Emellett projekt is, hiszen a múlt tragikus eseményeiből tanulva és alkotmányos fejlődésünk vívmányaira építve utat mutat a polgárok és az állam számára”.
Vannak, akik ezt az értékválasztást kétségbe vonva kritizálták az alaptörvényt és „a politikai korrektség jegyében” az 1989 és 2010 közötti értéksemleges alkotmányt támogatták. „Mi nem ezt képviseltük és képviseljük” – jelentette ki.
A hazai és nemzetközi kritikákra, főleg az unió és a Velencei Bizottság kifogásaira reagálva hangsúlyozta: az állam és a nemzet alkotmányos hagyományai önálló európai értéket képviselnek, amely „az alaptörvény szabály- és értékrendszerében ölt testet”.
Magyarország független, demokratikus jogállam, nemzetközi kapcsolataiban önállóan jár el és alaptörvényét szuverén módon határozza meg. Jogrendszere alakításában azonban figyelemmel van nemzetközi és uniós tagságából fakadó kötelezettségeire is – jelentette ki. Magyarország demokratikus, ahol „a politikai hatalom forrása a nép, a többségi elv mellett érvényesülnek a kisebbségek jogai, és az állam tiszteletben tartja az egyén veleszületett jogait”.
Magyarország jogállam is, ahol „a jog uralma megvalósul, a közhatalom gyakorlása joghoz kötött, az állam működése az államhatalmi ágak megosztásának elvére épül, biztosított a bírósághoz fordulás joga, a törvény előtti egyenlőség, a diszkrimináció elleni védelem, valamint kiépült és hatékonyan működik az alapjogok védelmét szolgáló intézményrendszer” – sorolta a miniszter.
„Sokszor álltunk vitában többek között az Európa Tanáccsal és az Európai Bizottsággal, de ez nem baj, a vita mindenkor a megoldást is elő tudja segíteni”. Kiálltak igazuk mellett, ugyanakkor figyelembe vették a Velencei Bizottság véleményét, konstruktívan tárgyaltak az Európai Bizottsággal, és elfogadták az Európai Bíróság döntését – emlékeztetett a miniszter.
Arra a felvetésre, hogy a „gránitszilárdságú” alaptörvény, amelyet már ötször módosítottak, mégsem állta ki az idő próbáját, a miniszter kifejtette: helyes és szükséges, hogy egy ország ne úgy tekintsen az alkotmányára, mint egy olyan jogszabályra, amely pillanatnyi szándékok alapján bármikor módosítható.
De azt sem lehet elfogadni, hogy a világ változásaira, válságaira ne reagáljon az alkotmányozó. Az alaptörvény módosításaikor egyrészt ez volt a cél, az ötödik módosítással pedig az alkotmányos intézményekkel kapcsolatos viták többségét rendezte – fejtette ki. „Egy új alkotmány elfogadásának és az azóta eltelt öt évnek önmagában szimbolikus jelentősége van, ezért méltó és indokolt megemlékezni az évfordulóról” – hangsúlyozta Trócsányi László.