Ma nekimennek a Moszkvának
Kisebb forgalomkorlátozással járó bontással indul, majd tavasszal-nyáron a metrókijárat lezárásában, a villamosok, autók elterelésében megtestesülő közlekedési káoszban csúcsosodik ki a Széll Kálmán tér ma kezdődő átépítése. A munkára 440 napot kaptak a kivitelezők, holott eredetileg két évvel számolt a projektet irányító Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt.
Ötödannyit költenek a rekonstrukciójára, mint amennyibe a Kossuth tér felújítása került Móricz-Sabján Simon |
Csakhogy az már nem fért volna bele, a tér átszabására kapott uniós és állami támogatásokkal ugyanis legkésőbb 2016 elején el kell számolni. Az eredeti menetrend szerint még 2012-ben le kellett volna bonyolítani az engedélyezési eljárást és a kivitelezői tendert, ám az engedélyek beszerzése jóval tovább tartott, mint gondolták. A pályázatot így csak 2014 elején hirdethették meg, ráadásul a vesztesek megtámadták az eredményt.
A BKK végül ugyan győzedelmeskedett, de a per és a választások miatt csak tavaly novemberben írhatták alá a kivitelezői szerződést a győztes –KÉSZ Építő és Szerelő Zrt., valamint a WIS Holding Zrt. alkotta – konzorciummal. A cégek 5,3 milliárdért vállalták a munkát. Időközben a kormány és a főváros is jelentősen emelte a projekt támogatását, bár ebből a vágánycsere viszi el a legtöbbet. A tér arculatformálása a győztes pályázat becslése szerint 1,3 milliárdba kerül. (A koncepciótervet készítő Finta Stúdió annak idején 3 milliárdra becsülte a minimálprogram költségét.)
A budai fonódó villamosprojekt részeként megvalósuló – uniós pénzből finanszírozott – vágányfelújítás mellett a tér megtisztítása, a metró legyezőépületének rekonstrukciója, új megállók kialakítása, valamint mozgólépcső és lift építése fér bele a szűkös büdzsébe. A tér új arculatát az építészeti pályázat győzteseként az Építész Stúdió Kft. és a Lépték-terv Kft. szabhatja meg. Kevés, de egymás hatását erősítő minőségi tárgyat terveztek a térre, a pihenő- és várakozóhelyeket a tér szélein alakítják ki árnyékot adó facsoportokkal és néhány mozgó vízfelülettel kiegészítve.
A tér belső, védett magjából pedig minden irányba szabad átjárást biztosítanak a gyalogosoknak, akiket a burkolatba rejtett LED-világítású sávok is segítik majd. Az átépítés – a közművek kiváltása, korszerűsítése, az új vágányhálózat építése és a metrókijárat épületének átalakítása – idején fenntartják a tömegközlekedést, a gépkocsi- és gyalogos forgalmat is, de az arra járók hónapokig tartó sávlezárásokra, a villamosok időnkénti terelésére, a megállók áthelyezésére, illetve a metrókijárat néhány naposra ígért lezárására számíthatnak.