M3: előbb síncsere, azután vonalhosszabbítás
Az elkövetkező években megkezdődhet az M3-as metróvonal felújítása. Nagyon ráfér a rekonstrukció. A vonal legrégebbi szakasza 1976 óta üzemel, de a legújabb szakaszon is 23 éve futják köreiket a szerelvények. A műszaki állapotok olyan mértékben leromlottak, hogy a rekonstrukcióig hátralevő, az uniós források megszerzéséhez, jóváhagyásához szükséges néhány évben már csak jelentős korlátozásokkal tudják biztonságosan üzemeltetni a vonalat – ismerte el mai közleményében a BKK –, ezért haladéktalanul megkezdik a leginkább elhasználódott sínszálak cseréjét, amelyek pontos helyszíneit szakértői vizsgálat alapján határozzák meg. Ez a síncsere még nem a teljes rekonstrukció része, de a vonal biztonságos közlekedésének fenntartásához elengedhetetlen. A BKK és a BKV egyidejűleg már dolgozik egy olyan európai uniós nagyprojekt előkészítésén, mely az M3-as vonal járműparkjának megújítását és a vonal teljes infrastrukturális felújítását célozza, ám erre a 2014-ben kezdődő hétéves uniós finanszírozási időszak előtt nincs mód. jelenleg az előkészítő munka zajlik.
Az M3-as metróvonal sínállapot-ellenőrzésével megbízott vállalkozó vizsgálati anyagában összesen mintegy 49 kilométer sínszál cseréjét irányozta elő 2012 áprilisában. Ezen mennyiség cseréjével a járműforgalom – a tervezett rekonstrukcióig – a jelenlegi feltételek mellett üzemeltethető. Feltéve, hogy a későbbiekben is rendszeresen végzett mérések nem tárnak fel újabb hibákat.
A BKV Zrt. munkatársai folyamatos mérésekkel ellenőrzik a sínek állapotát. A hagyományos ultrahangos és örvényáramú méréseken kívül, kísérleti szakaszon egy új, mágneses anyagvizsgálati alapon nyugvó eljárást is kipróbálunk, amelynek eredményei biztatóak. Ezzel az eljárással egy mérésen belül a sínszál teljes keresztmetszete vizsgálható, továbbá várhatóan előre jelezhetők az anyagban lévő feszültségek, így prognosztizálhatók a hibahelyek is. Az eljárás gyorsabb és egyszerűbben végezhető, mint a hagyományos technológiával végzett mérések. De ezentúl is valamennyi szakágra kiterjedő szakértői bejárásokat, ellenőrzéseket végeznek.
A pálya állapotának vizsgálatával párhuzamosan – külső szakértők által elkészített technológia alapján –folyamatosan ellenőrzik az elöregedett orosz járművek műszaki állapotát, a szükséges beavatkozásokat. Szintén külső tanúsítóintézet bevonásával elkészült a járművek elektromos rendszerének felmérése, amelynek alapján intézkedési terv készült. Ez egyes, üzemeltetési kockázatot jelentő kisebb alkatrészek korszerűbbre történő cseréjét, egyes karbantartási folyamatok felülvizsgálatát tartalmazza.
Az M3-as vonal elöregedett síneinek részleges cseréje érdekében a BKV Zrt. 15 kilométer sínszál beszerzésére indított közbeszerzési eljárást 2012. negyedik negyedévben. Az eljárást a gyors beszerzés miatt öt – egyenként 3000 méteres – szakaszra bontották Az első, mintegy 2553 méteres tételre már szerződést kötöttek, a beszállítás nagyrészt még 2012-ben megtörtént. A feladatot saját kapacitásából végzi el a BKV.
A szerződés további négy tételének közbeszerzési elbírálása is megtörtént, a vállalkozási szerződést várhatóan február elején kötik meg. A BKK tervei szerint a vállalkozó a megrendelt mennyiséget április végéig leszállítja. A sínszálak beépítését szintén saját kapacitásból végzi a BKV 2013 év végéig.
A MÁV által értékesíthetőnek ítélt 15 600 méter sín megvásárlásával kapcsolatban a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV segítségével megállapodás jött létre, a BKK munkatársai meg is nézték a felkínált síneket, amelyek megfelelőek és beépíthetőek, 80 km/h sebességgel használtatóak. A MÁV által kb. 120 millió forintra prognosztizált vételár kedvezőnek ítélhető, de annak pontos meghatározásához külső szakértő által végzett értékbecslés is szükséges, amit – vételi szándéka mellett – a BKK kezdeményett a MÁV-nál. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő – a MÁV-tól kiépített sínek tulajdonosi jogai felett rendelkezőként – ez alapján fogja meghatározni a végleges vételárat, és utána kezdődhet a sínek felhasználása.
A MÁV-sínek beépítését saját kapacitásból nem tudja elvégezni a BKV, ezért közbeszerzési eljárást indítanak 34 kilométernyi sínanyag beépítésére (a 15 kilométer saját kapacitású beépítésen kívül ennyi szükséges az összesen 49 kilométerhez). A közbeszerzési kiírás rövidesen megjelenik.
A BKK 2011 áprilisában fordult támogatási kérelemmel a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz a metróvonal rekonstrukciójának európai uniós (KÖZOP) forrásból történő támogatása érdekében. Az NFM másfél évi fontolgatás után, 2012. november 15-én döntött a projekt támogatásáról. A támogatási szerződés megkötését követően ez év tavaszán kiírják a közbeszerzési eljárást a rekonstrukció, valamint az északi meghosszabbítás teljes körű tervezési feladatainak elvégzésére. A projekt megvalósítására a 2014–2020 közötti európai uniós finanszírozási ciklusban kerülhet sor.
Ennek részeként teljes hosszában megújulhat a pálya (a most vásárolt használt sínszálak helyére is újak kerülnek), orvosolják az alagutak vízszivárgási, vízelvezetési problémáit, új tűzvédelmi rendszer kerül telepítésre, hatékonyabb lesz a hő- és füstelvezető rendszer, kicserélik a biztosítóberendezési, járművezérlési és távközlőrendszert, megújulhatnak az állomások, utasforgalmi terek, minden állomás egységes, modern belsőépítészeti arculatot kap, megújul a világítási és utastájékoztatási rendszer, felújítják a mozgólépcsőket, az esélyegyenlőségi feltételek biztosítása érdekében új lifteket építnek be, ráadásul megújulhat a teljes járműpark.
A meglévő szakasz felújítása mellett, megfelelő támogatás esetén a vonalat meghosszabbítanák a káposztásmegyeri lakótelepig. A BKK az M0 körgyűrűről megközelíthető, P+R parkolóval ellátott intermodális csomópontot alakítana ki, jelentősen javítva a belváros elérhetőségét.