LMP: Spórolni akarnak a kétnyelvű képzésen
A két tannyelvű iskolák a jövő leginnovatívabb műhelyei közé tartoznak, 2012 őszén azonban ezen intézmények vezetői, pedagógusai és tanulói mégis teljes bizonytalanságban élnek, mivel az oktatásért felelős államtitkárság most éppen az ilyen intézmények oktatási rendszerét próbálja meg ellehetetleníteni – fogalmaz közleményében az LMP. Az Osztolykán Ágnes, az Országgyűlés Oktatási, tudományos és kutatási bizottságának alelnöke által jegyzett nyilatkozatban az áll: a rendelettervezet szakmailag megalapozatlan, a hazai kétnyelvű oktatási rendszer megszüntetésére irányuló kísérlet.
Az LMP emlékeztet, az államtitkárság meghatározó intézményvezetőkkel és a pedagógusokkal sem egyeztetett, akikkel mégis, azokkal a nyár elején kialkudott kompromisszumot őszre felrúgta. Az LMP szerint nem indokolt újraszabályozni a kétnyelvű oktatási rendszert: sem szakmailag, sem igazgatási szempontból nem kell megtiltani a matematika és a történelem tárgyak célnyelvi oktatását. Az előbbi alapvető, a természettudományok közé sorolt anyanyelve a reáltárgyak megismerésének és a tudományos gondolkodásnak, az utóbbi pedig a lelke a célnyelvi kulturális, civilizációs ismeretek befogadásának. A jelek szerint a minisztérium is megértett valamit a kritikákból, hiszen lehetséges, hogy kegyesen megengedik majd: továbbra is lehessen például a matematikát idegen nyelven tanítani.
"A rendelettervezet megvalósulása esetén több száz kiváló pedagógus kerül majd utcára, hiszen a magyar nyelven tanításra javasolt, magas óraszámú érettségi tárgyak (matematika, magyar) csoportos bontásban történő oktatása nem lesz indokolt. A matematika és történelem tárgyak kiemelésével két alapvető és megkerülhetetlen érettségi tárgyat száműznek a kétnyelvű oktatásból, amelynek egyedüli célja a források kivonása. Az új szabályozás másik fő eleme az érettségi feltételeit szigorítja, indokolatlanul, mert a magyar, a matematika, a történelem magyar nyelven történő kötelező tanítási előírásával ezekben az iskolatípusokban összesen hat tárgyból kellene érettségizni, ami azonban egyértelműen diszkriminatív. A javasolt természettudományos tárgyak egyikét sem tanítják négy évfolyamon keresztül a középiskolákban, – a tanárhiányon kívül – már csak ezért is illúzió ezek kötelezővé tétele a kétnyelvű érettségire. Ráadásul nincs megfelelő tanárképzés és utánpótlás ezeket a tárgyakat idegen nyelven tanítani képesek között" – olvasható a közleményben.
Az LMP szerint az ország legkiválóbb iskoláit nem lehet kihagyni saját sorsuk irányításából. Nem lehet a kétnyelvű iskolákat, pedagógusaikat és tanulóikat is szamárpadba ültetni. Az ellenzéki párt azt követeli az államtitkárságtól, hogy vonja vissza a rendelettervet, és folytasson nyilvános, szakmai egyeztetéseket. A párt hamarosan kérdéseket intéz a parlamentben a tárca illetékeseihez a kétnyelvű iskolák védelmében – zárul a közlemény.