Lecserélik a régi Tátra villamosokat a fővárosban

Alacsonypadlós villamosok beszerzésére írt ki nyílt közbeszerzési eljárást a BKK. A tervek szerint az új járművek 2014 év végétől futnak majd több budapesti villamosvonalon.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) az elöregedett budapesti villamosjárműpark korszerűsítése érdekében nyílt közbeszerzési eljárást írt ki 100 százalékban alacsonypadlós villamosok szállítására - derül ki a BKK közleményéből. A beszerzéshez szükséges forrásokat biztosító uniós támogatási szerződést Tarlós István főpolgármester, Völner Pál államtitkár és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója 2012 decemberében írták alá.

Az eljárás keretében 37 (25, 32-36 méter hosszú és 12, 52-56 méter hosszú) energiahatékony, alacsonypadlós villamost szereznek be. Ezzel a beruházással az 1-es, 3-as, 19-es és 61-es vonalakon biztosítható az alacsonypadlós kiszolgálás, ami nagyban javítja az esélyegyenlőséget és az utazási komfortot - írja a BKK. Az új villamosok beszerzésével kiválthatók a BKV villamosflottájának legöregebb, 40 évnél idősebb járművei. Az új járművek által kiszolgált vonalak infrastruktúrája az 1-es és 3-as villamosok fejlesztése, valamint a Budai fonódó villamoshálózat beruházása keretében újulnak meg, illetve épülnek ki.

Az alacsonypadlós járművek és a vonali fejlesztések keretében kiépülő magasabb, 26 centiméteres peronok együttesen nemcsak a mozgásukban korlátozottak számára teszik lehetővé a közösségi közlekedés használatát, hanem a babakocsival közlekedő kisgyermekes anyukák és az idősebbek közlekedését is nagyban megkönnyítik.

Az eljárásba beépítve feltételes lehetőség nyílik az alapbeszerzés 37 villamosán felül további 87 jármű későbbi megvásárlására is. Ennek a lehívási lehetőségnek az érvényesítésével biztosítható, hogy amennyiben további források állnak rendelkezésre a későbbiekben, akkor a most beszerzettekkel azonos típusú és kialakítású villamosokkal további vonalak akadálymentesítésével lehet az utazási komfortot növelni - áll a közleményben. Az egységes járműpark kialakítása hozzájárul a üzemeltetés költségeinek csökkentéséhez, továbbá biztosítható a járművek csereszabatossága az egyes vonalak között.

Az ajánlati felhívásban és a dokumentációban kidolgozott alkalmassági feltételek és értékelési szempontok biztosítják, hogy a járműgyártók nyílt versenyében olyan nemzetközi referenciákkal rendelkező szállítót lehessen kiválasztani, aki bizonyítottan képes megbízható, a budapesti elvárásoknak megfelelő, a hálózat sajátosságaiból adódó elvárásoknak megfelelő villamost szállítani - szögezi le a BKK.

Ennek érdekében alkalmassági feltételként a leendő pályázóknak 30 új építésű, teljes hosszban alacsonypadlós, mindkét oldalán ajtókkal rendelkező jármű elmúlt három évben, az Európai Unió vagy az EFTA területén történő üzembe helyezését kell bemutatnia. Az alkalmassági feltételként meghatározott elvárások a budapesti villamoshálózaton megszokott és elvárt technikai paraméterekkel összhangban állnak, egyben megalapozzák, hogy más városokban már bizonyított, a budapesti hálózatra minden tekintetben megfelelő járművek érkezzenek a fővárosba, így biztosítva, hogy a projekt 2015-ös zárásáig a projekt megvalósítható és az uniós forrásvesztés elkerülhető legyen.

A leendő járműszállító kiválasztása során az összességében legelőnyösebb ajánlat dönt, az ajánlati áron túl a műszaki és ergonómiai szempontokat is figyelembe veszik, így többek között előnyben részesül a kedvező energiafogyasztás, a jármű folyosójának minél nagyobb szélessége, valamint az ülőhelyek minél magasabb aránya is.

Az ajánlataikat a járműgyártók 2013. április 3-ig tehetik meg, a szerződéskötés a tender megfelelő lebonyolódása esetén nyár elején lehetséges. A szerződéskötést követően az első járművek 2014 végén érkezhetnek Budapestre, míg az utolsó járművek 2015 harmadik negyedévében állhatnak utasforgalomba. A járműveket a BKV Zrt. fogja üzemeltetni.

A villamosbeszerzés része a „Budapesti villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem” projektnek, ami 0,67 százalék önerő biztosításával, 99,33 százalék uniós támogatás felhasználásával, összesen 43 000 000 000 forint értékben valósulhat meg, az ehhez szükséges Támogatási Szerződést a BKK 2012 decemberében megkötötte.

A villamosok beszerzéséhez kapcsolódóan felújítják a Hungária, Száva és Budafok kocsiszínt, valamint az új járművek karbantartásához szükséges berendezéseket is telepítenek, és átépülnek azok a peronok is, amelyek más infrastruktúra-projektnek nem részei, többek között az Alkotás úton.

A projekt keretében még 24 energiahatékony, alacsonypadlós trolibuszt (14  szóló és 10 csuklós) is beszereznek, a közbeszerzési eljárás előreláthatólag a tavasz folyamán indul el.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.