EP-kampány: Csereszabatos képek és szlogenek

Semmilyen szakmai szintet nem érnek el a pártok EP-plakátjai - állítják a lapunk által megkérdezett szakemberek.

Csereszabatos képeket és szlogeneket láthatunk az EP-plakátokon - mondja Babocsay Ádám reklámpszichológus. Szerinte a kampány hirdetései "semmilyen szakmai szintet nem érnek el". - A képek egyszerűen csúnyák, ehhez nem kell még csak szakembernek sem lenni. A szlogenekről azt mondja, hogy a pártok mintha nem gondolták volna végig, milyen üzeneteket szeretnének eljuttatni a választókhoz. Úgy véli, egy kampányban két feltételnek kellene megfelelni: egyrészt, hogy az adott párt olyat mondjon, amit más nem, másrészt, hogy az üzenete releváns legyen.

- Az emberek nem tudják, mi történik az Európai Parlamentben, nem érzik, hogy a választás a bőrükre menne - állítja. Szerinte ezért lettek ilyenek a plakátok, ezért nem törekedtek a pártok arra, hogy bemutassák, pontosan mit is tennének Brüsszelben. Pedig lehetne másképp. Vannak ügyek, amelyek a szó ebben az értelmében véve is európaiak, mégis érintik a magyar választókat, például a gázvita - mondja a szakember, aki szerint a pártok ennél jóval egyszerűbb megoldásokkal is beérték. - A Fidesz úgy véli, elég, ha az emberek elégedetlenségére épít, ezért nincs is olyan üzenete, hogy miért lenne jó, ha ők képviselnék a választókat Brüsszelben - mondja. Ugyanakkor a plakátjaik előnye, hogy nem politikusokat, hanem átlagembereket láthatunk rajtuk. "Ezzel olyan hatást keltenek, hogy együtt lehet érezni az emberekkel, ami lehet pozitív élmény." A szakember szerint egy fideszes politikus képe csökkentené a szavazási kedvet azokban, akik nem a párt törzsszavazói. Az SZDSZ viszont szinte kizárólag saját szavazóihoz szól - állítja Babocsay. Az árpádsávos háttérrel és gárdistákkal ijesztgető plakátoknak szerinte végképp semmi közük az EP-hez, viszont tovább mélyítheti a szakadékot a jobb- és a balliberális oldal között. - Ennek ellenére - véli - hatásos lehet abban a körben, amelyikhez szól. Ami az MSZP-t illeti, a szakember szerint ők a lehető legkevesebbet akartak ártani maguknak a kampánnyal. - A kevésbé megosztó politikusaik képe mellett semleges szövegeket használnak. Úgy tűnik, mintha csak azért kampányolnának, mert a többiek is ezt csinálják, mert ilyenkor kampányolni kell - mondja.

A két nagy párt évekkel ezelőtt kialakította az arculatát, ettől most sem tértek el - mondja Fabricius Gábor kreatív szakember. Mindegy, hogy milyen képeket és szlogeneket használnak, mert ha a termék, a teljesítmény gyenge mögötte, a szlogen nem változtat semmin. - Ezen túl van az ország, a kommunikáció egy ilyen időszakban önmagában erőtlen. A szakember szerint az SZDSZ kampánya nevetséges és elhibázott. Fontos kérdés a szélsőjobb helyzete itthon, de ez üzenetként a társadalom egésze számára kevés. Ezzel a párt hosszú távra tönkreteheti az imázsát, mert saját kihívójaként kezeli a Jobbikot - tette hozzá, hiányolva az átfogó társadalmi üzenetet az SZDSZ-től.

Az MDF plakátjának (Dávid Ibolya Bokros Lajossal és Habsburg Györggyel) szerinte semmilyen üzenete nincs. - A párt régi problémája látszik rajta, az, hogy nincs profiljuk, egy fenékkel több lovat akarnak megülni, de ebben a küzdelemben eltűnik a karakterük.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.