Épülhet az új 10-es főút
Évtizedes várakozás után 2011-ben elkezdődhet Budapest egyik legkritikusabb agglomerációs bevezetőjének tehermentesítése, azaz egy teljesen új 10-es számú főút kiépítése - tudtuk meg. Az első két szakaszán lényegében autóút-paraméterekkel rendelkezik majd, s a jelenlegi 10-esétől eltérve, a távlati M10-es nyomvonalán halad végig. A távlati tervek azzal számolnak, hogy folytatása Pest felé a szintén régóta tervezett aquincumi híd lehet. Feltéve persze, hogy az új 10-es már megkezdett engedélyeztetési eljárásait nem akasztják meg civil környezetvédelmi vétók.
Az óbudai temetőtől a Pilisvörösváron át egész Kesztölcig tartó, nagyjából 27 kilométeres szakaszon az elmúlt években elviselhetetlenné váltak a reggeli és a délutáni dugók, az autók, a helyi és távolsági buszok és a teherautók többórás araszolása pedig az ott lakók életét keseríti meg. A fejlesztés viszont egyenletesebbé teszi a leendő 10-es főút terhelését, csillapítva a torlódásokat. A beruházás régóta napirenden van, de a tervezésnél tovább mindeddig nem jutott.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. három szakaszban valósítja meg a várhatóan több tízmilliárd forintos építkezést. Mint azt Pelsőci Géza, a társaság projektirodájának vezetője lapunknak elmondta, elsőként az óbudai temetőtől északnyugatra, a Pomázi út és az ürömi elágazás közötti, nagyjából három kilométeres szakasz épül meg, a kétszer kétsávos elsőrendű főúton középen elválasztó-, szélein pedig leállósáv lesz. Az ürömi csomópontban megszűnik a jelenlegi lámpás irányítás, helyette körfogalmat építenek. A környezetvédelmi engedély már jogerős, az építési engedély jövőre lehet meg. Jelenleg is tart az engedélyezési terv felülvizsgálta, ebbe beleépítik az Óbuda által korábban szorgalmazott módosításokat. Azután nem lehet akadálya a III. kerület szakhatósági hozzájárulásának. A procedúra lezárultával kezdődhet a területvásárlás, ám hogy az tartogat-e az M0-s ingatlanvételeihez hasonló, rendezetlen tulajdonjogi "meglepetéseket", csak a kisajátítási terv elkészültével derülhet ki. Optimális esetben ez a szakasz 2012-ben helyezhető forgalomba.
Ugyancsak 2012-es átadással számol a NIF az ürömi csomópont és a solymári elágazás közötti négy kilométeres szakasz esetében is. Itt szintén az előbbivel azonos adottságú elsőrendű főút épül meg, szintbeli elkülönítéssel elkészülő csomópontokkal, kerékpáros- és gyalogos-aluljárókkal. A solymári Auchantól a főváros felé nagyjából egy kilométerre kialakítandó csomópontban csatlakozik majd az M0-s körgyűrű 10-es és 11-es főút közötti szakasza, várhatóan 2015 tájékán. A jogerős környezetvédelmi engedély mellett már készül az engedélyezési terv, a beruházás szintén 2010-ben indulhat. Ha minden jól halad, az óbudai temető és Pilisvörösvár között három év múlva kétszer kétsávos lesz a főút.
A csaknem húsz kilométernyi folytatás azonban a távolabbi jövőbe vész. Jóllehet a konkrét ütemezés elkészült, mivel azonban számos környezeti és abból következő forgalomtechnikai kérdésre kell választ adni, a kivitelezés nehézkesebbnek ígérkezik. Jelen elképzelés szerint a beruházás 2013-ban indulhat, s 2016 végére fejeződhet be. A solymári elágazás után a főút "letér" a 10-es jelenlegi nyomvonaláról, s Pilisvörösvárt északról megkerülve halad végig a kesztölci elágazásig, a 117-es számú, esztergomi bekötőútig. A Pilisvörösvár utáni, a lakott részeket elkerülő nyomvonal végleges kijelölése a környezeti hatásvizsgálati eljárás során történik meg. Ami biztos: több különszintű csomóponti csatlakozás lesz rajta. A húsz kilométeres főút azonban jó ideig megmarad kétszer egysávosnak, de később természetesen bővíthető. Ez nagyban függ a térképen már megrajzolt M11-es valamikori megvalósításától. A NIF szerint egyébként optimális esetben a jövő év végére a környezetvédelmi, rá egy évre pedig az építési engedély is beszerezhető.