Magyar pártok Európa-tesztje

Válságkezelés, reformok, harc a gyűlöletkeltés ellen a politika egyik térfelén - "az összeomlás koalíciója", előrehozott választások a másikon. Az MSZP, a Fidesz és az SZDSZ ep-kampánya néhány nap múlva kezdődik.

Már "ezerrel" kampányol a június 7-i EP-választásokra az összes párt, noha csak a demokrata fórum startolt el hivatalosan március végén, a Dunán, az Európa rendezvényhajón. A főszereplő ott Bokros Lajos EP-listavezető volt, azaz az MDF-kampány a válságra, a reformok "kritikus tömegére" koncentrál. Dávid Ibolya pártelnök két irányban is támad; rendszeres vád a részéről a Fidesz ellen, hogy a legnagyobb ellenzéki párt "szirénhangokkal", könnyű álom ígéretével, "mesebeszéddel" próbál szavazatokat szerezni, vagyis Orbán Viktor nem hagyott fel a populizmussal, hiszen megszorítások nélküli válságkezelés nincs a demokrata fórum szerint. A válságot pedig a szocialisták és a liberálisok okozták, fokozták. Dávid Ibolya legalább két MDF-es euro-képviselőt prognosztizál. A fórumos óriásplakátok - "Őszintén, tisztességgel a hazáért" - már húsvét előtt láthatóak voltak országszerte. Viniczai Tibor kampányfőnök egyelőre nem nyilatkozott arról, mennyit költ az MDF az EP-választásokra.

Az SZDSZ elsősorban saját törzsszavazóira "hajt", és egy képviselői helyre számít.

Horn Gábor kampányfőnök azt nyilatkozta: eddig két képviselőjük volt az EP-ben, viszont az idén a korábbi 24 helyett csak 22 magyar képviselő juthat be Brüsszelbe, így reálisan egy képviselői hellyel számolnak (Szent-Iványi István EP-képviselő a listavezetőjük). Ehhez - 30-40 százalékos részvételi aránnyal számolva - kétszázezer szavazatra van szükségük. Az SZDSZ információnk szerint 150-200 ezer törzsszavazóval számol, vagyis az ő aktivizálásuk az elsődleges céljuk, nem a bázis szélesítése.

A párt Horn Gábor tájékoztatása szerint identitáskampányt folytat, melynek középpontjában a kirekesztés, a gyűlöletkeltés elleni fellépés, a tolerancia hirdetése áll. A társadalmi válság megoldását a liberális minimum közös betartásától várják, erről szólnak kampányüzeneteik is. A kampánynyitót május elsején tartják a Városháza parkban; a "multikulti" rendezvényen fellép Boban Markovic is.

A kampányszlogenjükről Horn Gábor csak annyit árult el: emelik a tétet. A liberálisok százmillió forintot fordítanak a kampányra.

Május 2. Városliget - a tervek szerint ekkor lesz a Fidesz hivatalos kampány-nyitánya. (A szocialisták május elsején indulnak.) A választási programot csak később, május 13-án mutatják be, nagy meglepetések nem lesznek, a párt EU-konferencia-sorozatán ismertté váltak a részletek.

A Fidesz fő kampányüzenete: az EP-választás bizalmi (illetve bizalmatlansági) szavazás a kormányról. Orbán Viktor elsöprő Fidesz-győzelem esetére nagy változást ígér, visszatérően emlékeztetve rá, hogy a 2004-es EP-választások után Medgyessy Péter lemondásra kényszerült. A Fidesz elnöke most őszi, előrehozott választásokról beszél. Politikai riválisnak "a reménytelenség, az összeomlás koalícióját", a Bajnai-kormányt tekintik, valamint a Jobbik ellen kampányolnak (elvesztegetett szavazatok címszóval). Kövér László szerint egy nagy többséggel megnyert EP-választás magas részvétel esetén komoly lépés lehet a Fidesz számára az országgyűlési választási győzelem felé. Schmitt Pál, a Fidesz listavezetője a kampányban az elmulasztott uniós lehetőségekre akar koncentrálni, mert szerinte Magyarország tavaly 900 milliárd forint EU-s támogatást nem vett igénybe. A Fidesz információink szerint 15-16 képviselővel kalkulál (a mostani 13 helyett). Az ellenzéki párt is körülbelül százmilliót szán a kampányra.

Az MDF már elstartolt
Az MDF már elstartolt
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.