Promenád, forgalomcsillapítás, gasztronegyed
Hatszázmillió forintot különített el a III. kerületi önkormányzat az idei költségvetésben Újlak rehabilitációjára; Bús Balázs (Fidesz) polgármester szerint 2010-re megújulhat a Kolosy tér és környéke, ha sikerül egyezségre jutniuk a városrész fejlesztéséről a fővárossal.
Az 1980-as években született részletes rendezési terv (rrt) célja az volt, hogy Újlakon megőrizzenek valamit a - lakótelep-építésekkel tönkretett és eltüntetett - hagyományos óbudai hangulatból. Azt tervezték, hogy itt épül a budapesti Grinzing, a negyedet érintő bontások, új építések is ezen rrt alapján történtek, amely 2000-ig volt hatályban - tette hozzá Sípos Gábor, Óbuda-Békásmegyer főépítésze. A kilenc éve elfogadott szabályozási terv az rrt hibáit próbálta orvosolni, az újlaki épületállomány ugyanis igazából nem hozta vissza az eredeti óbudai hangulatot, inkább "cukormázas" házak jellemzik.
A most készülő, új szabályozási terv szerint Újlak a hagyományos óbudai gasztronómia és vendéglátás központja lehetne, közösségi és kulturális funkciókkal. A főépítész szerint több befektető és a VAM Dizájn Galéria is érdeklődött, az áldatlan parkolási helyzet és a rendezetlen állapotok miatt azonban egyelőre mindenki visszalépett.
Bús Balázs szerint a parkolási helyzeten két módon lehetne segíteni: az önkormányzat tulajdonában lévő, egyik Bécsi úti foghíjtelken építhetnek parkolót, vagy kibővíthetik az Új Udvar bevásárlóközpont kétszintes, jelenleg fél házzal működő mélygarázsát. A polgármester szerint, ha a főváros dönt róla, bevezethetik a fizetőparkolást is, sokan ugyanis alkalmi P+R parkolónak használják Újlak utcáit.
A főépítész szerint bónuszrendszer segítségével ösztönöznék, hogy a félkész épületeket vagy üres foghíjtelkeket mihamarabb beépítsék. (Ez a Bokor utca torkolatában lévő teresedés előtti, évek óta szerkezetkész állapotban félbehagyott épület befejezését is segíthetné, amely információink szerint az ugyancsak a negyedben székházat bérlő Klubrádió- tulajdonos Arató András érdekeltsége. Ezen épület befejezését annak szerencsétlen adottságai is nehezítik; kétszintes pincerendszer épült hozzá, parkolóhely viszont egy sem.) A vegyes központi minősítésű területen a továbbiakban is megmaradhat az irodai funkció, és helyet kaphatna a lakófunkció is.
A városrész főútvonala, a Bécsi út a főváros, a mellékutcák pedig a kerület kezelésében vannak. Bús Balázs szerint a városházának kellene gondoskodnia a szebb napokat látott, kockaköves, kátyús Bécsi útról és az ott lévő, a főváros egyik legrosszabb állapotú villamospályájáról. A polgármester hozzátette, ha nem tudnak dűlőre jutni a fővárossal, a kerület a saját kezelésében lévő mellékutcák rendezését - hagyományos kockakővel vagy díszburkolattal - akkor is megkezdi. A kerületi költségvetésben elkülönített 600 millió (amelynek a kerület által felvett fejlesztési hitel a forrása) ezt fedezi, a Bécsi út és a sínek felújítása további külön tétel volna. Bús Balázs szerint már az engedélyeztetéseknél tartanak, ha minden jól megy, 2010 végére befejeződhet Újlak átépítése.
Külön problémát jelent a Kecske köz, a járdák nélküli, gyakorlatilag egyetlen sávból álló utcácskát használják ugyanis az Új Udvar bevásárlóközpont áruszállítói és a Szépvölgyi útra igyekvő autósok menekülőútként, ami miatt az ott lakók rendszeresen panaszkodnak. Az átépítés során ezt is rendeznék.
A most a Szépvölgyi út és a Bécsi út kereszteződésénél lévő autóbusz-pályaudvart közelebb helyeznék a HÉV megállójához. A Kecske közzel szemközti terecskére "órakő-teret" tervez kialakítani a kerület, 12 gránitkővel. A Kolosy téri piac bejárata előtti teret, amelyet jelenleg szintén felszíni parkolóként használnak, zöldterületté alakítanák át. A Bokor utcai tölcsérnél pedig szökőkutat alakítanának ki.
A Bécsi út újlaki szakaszának rekonstrukciója szerepelt a főváros 2009-2010-es útfelújítási programjában, de mivel nem marad rá pénz, 2011-re halasztják. A Szépvölgyi út és a Nagyszombat utca között a BKV saját forrásból tervezi felújítani a villamossíneket és a megállóhelyeket, várhatóan 2010 nyarán - derül ki az Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) városfejlesztési főpolgármester-helyettes titkárságától kapott tájékoztatás alapján. A Bécsi út e szakasza csillapított, átmenő forgalomtól megszűrt szakasz lesz, hogy zavartalan legyen a villamosközlekedés. A peronok a Népszínház utcához hasonlóan épülnek át.
A városháza nem támogatja a Szépvölgyi úti buszvégállomás áthelyezését, szerintük ugyanis a buszsáv folytatására nincs elég hely. A végállomás szerepe viszont csökkenne, mivel a 29-es buszt a Szentlélek térig vezetnék tovább.