A kielégítő kormányzás akadályai

Válság sújtotta időkben a gondolkodó ember felelőssége, hogy végiggondolja: mit tettünk, amit nem kellett volna, mit nem tettünk, amit meg kellett volna tenni, és mit kell másként csinálnunk. Ez az írás megkísérli az ország kormányozhatóságának, illetve kormányzásának legfontosabb akadályaira ráirányítani a figyelmet, egyben az új kormány, illetőleg a döntéshozók számára javaslatokat fogalmaz meg azok leküzdésére.

Egy rendszerhiba

Négyévenként parlamenti választásra kerül sor. A pártok választási programokat dolgoznak ki, majd a győztes (esetleg koalíciós partnereivel együtt) kormányprogramot készít. Ebben a választási ígéretek általában már elhalványodnak. Hosszú távú feladattervezés nincs, nem is lehet, hiszen a kormányzás "csak" négy évig tart. Pár hónapnyi kormányzás után már - néhány hivatalnokon kívül - úgysem emlékszik arra senki, hogy milyen célokat fogalmazott meg a kormányprogram.

A ciklusok első fél évét úgy jellemezhetjük, mint az elhelyezkedés és berendezkedés időszakát. Új vezetők veszik birtokba a kormányzás politikai és szakmai pontjait, akik számára hosszabb-rövidebb betanulási időszak szükséges ahhoz, hogy feladataiknak felelősséggel eleget tudjanak tenni. Ezen túlmenően Budapesten 1990 óta minden kormányalakítás a központi közigazgatás szerkezetének feldúlásával járt együtt. Kis túlzással állítható, hogy a négyéves kormányzás első fél éve lényegében elvész.

A kormányok a választási év előtti év nyarától viszont már a következő választásra figyelnek. Óvakodnak az olyan döntésektől, amelyek a választók szemében kedvezőtlennek tűnhetnek. Működésükben előtérbe kerülnek a pártpolitikai szempontok, akár az ország általános érdekei rovására is.

Marad a négy évből két és fél év, ennyi áll rendelkezésre valódi, érdemi kormányzati tevékenységre. Ez kevés ahhoz, hogy a nagy rendszerek reformléptékű átalakítására vonatkozó döntéseket kidolgozzák, elfogadják és megvalósítsák. Ha a kormány belefog is egy-egy reformot igénylő terület átalakításába, az többnyire torzó marad. A négyévenként sorra kerülő választások - finoman szólva - nem kedveznek a reformoknak, az olyan átalakításoknak, amelyek 5-10-15 éves átfutást igényelnek.

Az az ország, amely nem képes a kor követelményei által meghatározott változtatásokat végrehajtani, menthetetlenül lemarad az országok versengésében. Az az állam, illetve kormány, amely nem képes a változtatások levezénylésére, nem tölti be társadalmi rendeltetését. Gyógymódként azt javaslom, hogy készüljön egy stratégiai országprogram, amely az ország továbbfejlődése szempontjából leglényegesebb, hosszú távon (5-15 év alatt) megvalósítható célokat foglalja magában.

A stratégiai országprogram kidolgozását a civil szférára kell bízni. A kidolgozásban nem vesznek részt a pártok, nem vesz részt a kormány és a parlament sem. Csak így érhető el, hogy a stratégiai országprogram a lehető legnagyobb mértékben mentes legyen a közvetlen pártpolitikai szempontoktól és érdekektől, ugyanakkor tükrözze az ország érdekeit. Civil szféra alatt az érdek-képviseleti szervezeteket (munkaadók, munkavállalók szervezetei, szakmai kamarák), a tudományos élet meghatározó központjait (Magyar Tudományos Akadémia, egyetemi tudományos központok, tudományos társaságok), valamint a civil szervezetek egyéb szerveződéseit értem. A program tervezetéről népszavazás döntene.

A stratégiai országprogram kidolgozásához a civil szféra a kormánytól kapna információt. A kormány elkészítene egy országjelentést, amely részletesen bemutatná az ország állapotát.

A stratégiai országprogramnak akkor van jelentősége, ha megteremthetők a megvalósítás feltételei. Ehhez először is jó időzítésre van szükség. Az országprogramot a választási év előtti év őszére kellene kidolgozni és a választási év előtti év végén vagy a választási év elején lebonyolítani a népszavazást. A kormány országjelentését pedig a választási év előtti év nyarán kellene véglegesíteni.

Négyévenként (a választási év előtti években) ugyanazokat a feladatokat kellene végezni, a különbség mindössze annyi lenne, hogy az első program elfogadását követően már nem új országprogram lenne a munka eredménye, hanem a meglévő program megvalósításának helyzete, esetleg a társadalmi változások által indokolt módosítása.

Javaslatom döntő eleme a téma alkotmányos szabályozása. Az alkotmány rögzítené a stratégiai országprogram kidolgozásának kötelezettségét, azt a civil szféra feladatává tenné. Kötelezné a kormányt az információs bázisként szolgáló országjelentés elkészítésére és arra, hogy biztosítsa a civil szféra számára a központi közigazgatás igénybevételének lehetőségét. Meghatározná a program elkészítésének ütemezését, és előírná, hogy arról ügydöntő jellegű népszavazás foglaljon állást.

Mindez persze nem lenne elég az elfogadott program végrehajtásához. Ezért az alkotmány azt is előírná, hogy csak azok a pártok indulhatnak a parlamenti választásokon, amelyek a stratégiai országprogramot elfogadják, és kötelezettséget vállalnak arra, hogy kormányra kerülve a stratégiai országprogram végrehajtását elsőrangú feladatuknak tekintik, ha pedig ellenzékbe kerülnek, a kormánnyal együttműködnek a megvalósításon.

Nem utópia ez, nem naivitás, hogy a pártok lemondjanak a hatalom egy részéről a civilek javára? Az imént éppen arról írtam, hogy a hosszú távú társadalomalakító feladatokkal a modern pártok nem tudnak mit kezdeni. Ha tehát elfogadnák a civil szféra közreműködését, akkor a hatalom olyan szeletéről mondanának le, amellyel nem foglalkoznak, valójában tehát nem veszítenének semmit. A stratégiai országprogram megvalósításában való együttműködési kényszer mellett bőséges tere maradna a pártok versengésének, önálló arculatuk, célrendszerük kinyilvánításának.

Mit nyerne az ország? Nem kétséges, hogy végre elindulna az alapvető szerkezeti változtatásokra irányuló munka, amelyhez nagyfokú társadalmi elfogadottság társulna. Ha 2009-ben, mint a következő választás előtti évben, az előbbiekben kifejtett módon stratégiai országprogram készülne, abban négy feladatot feltétlenül meg kellene jelölni, nevezetesen:

- az önkormányzati rendszer átalakítását,

- az egészségügyi ellátási rendszer átalakítását,

- az oktatási rendszer korszerűsítését,

- a szociális intézményrendszer megújítását.

Ezeroldalas alkotmány

Alkotmányunk a kölcsönös bizalmatlanság okmánya, hiszen 51-féle döntéshez igényel kétharmados többséget. Ezek közül 7 esetben nem törvényhozásról van szó (személyi döntések, házszabály stb.), 44 viszont törvényhozási tárgy. A múlt század első felében a politikusok kedvelt kinyilatkoztatásai közé tartozott, hogy Magyarországnak "ezeréves" alkotmánya van. Nos, ezeréves alkotmánnyal nem dicsekedhetünk, azt azonban joggal állíthatjuk, hogy ezeroldalas alkotmány a miénk. A kétharmados törvények ugyanis együttesen kitesznek ennél még többet is. E törvények általában gyötrelmes lassúsággal születtek meg (elég emlékeztetni a nemzetbiztonsági törvényre vagy a médiatörvényre). Akad olyan terület is, ahol 20 év sem volt elegendő a törvény megalkotására (kisebbségek parlamenti képviselete, Alkotmánybíróság működési rendje). A szükségszerű vagy indokolt módosítások rendre elmaradnak. Kivételt pusztán azok a változtatások képeznek, amelyeket külső kényszer (uniós szabályozás) miatt kell végrehajtanunk.

A parlamenti kormánytöbbség önmagában csak kivételes esetben képes a szükséges többséget biztosítani. Az alkotmány a kétharmados törvények révén a kormányoldalt és az ellenzéket együttműködésre kényszeríti, ám ez ellentétes a hatalomgyakorlás egyszeregyével, s a választók is ekként ítélkeznek. Azt a kormányt, amely a törvényhozásban nem képes a céljait megvalósítani, tehetetlennek bélyegezik, szemben az ellenzékkel, amely profitál a kormány kudarcaiból. Nincs tehát együttes kormányzás, nincs együttes felelősség. A mindenkori ellenzéknek nem érdeke, hogy a kormányról a választóknak a hatékony, az eredményes jelző jusson eszükbe. Az alkotmány kétharmados törvényhozási tárgyai tehát az ország normális kormányzásának legfőbb jogi akadályát jelentik, amelyeket ki kell iktatni.

Államigazgatási szabászat

A rendszerváltozás óta a döntéshozók a legnagyobb kreativitást a központi államigazgatás szervezeti átalakításában mutatták. Az 1990-2008 közötti időszakban minden választás után lényegesen megváltozott a kormányzat szerkezete. Minisztériumok szűntek meg, újak születtek, tárca nélküli miniszteri posztok jöttek létre, összevonások és szétválasztások történtek, tevékenységi területek vándoroltak egyik helyről a másikra. A változtatásoknak többnyire tisztán politikai okai voltak, és a kormányzati teljesítmény minőségének romlásához nagymértékben hozzájárultak.

Az utóbbi 20 év szervezeti változtatásait áttekintve a legnagyobb baklövések között a következőket említhetjük meg:

1. A közigazgatási államtitkári poszt megszüntetése. Emiatt a minisztériumok szakmai irányító nélkül maradtak.

A múlt század 70-es éveitől a központi közigazgatás állományába döntően szakmai kvalitások alapján lehetett bejutni. A különböző szintű vezetői posztokra való kiválasztásnál a szakmai felkészültség és rátermettség nélkülözhetetlen szempontok voltak. A belépő újabb generációk gyakorlati felkészítése, a munkakultúra sajátosságainak átvétele az idősebb generációk segítségével történt. Ez a magyarázata annak, hogy a rendszerváltozás időszakában az ország jó szakmai felkészültséggel rendelkező közigazgatási apparátussal rendelkezett.

Az új pártok a közigazgatás személyzetével szemben azonban masszív bizalmatlanságot mutattak, ami a szakembereket félelemmel, bizonytalansággal töltötte el. Sokan önként távoztak a közigazgatásból, másokat hosszabb-rövidebb időszak alatt elküldtek. Habár ez volt a meghatározó folyamat, fontos kivételekről is meg kell emlékezni. Antall József miniszterelnök például világosan látta, hogy a politikusok többségének felkészültsége nem elegendő a kormányzati döntéshozatalban való érdemi részvételhez, ezért a minisztériumok szakmai irányítására létrehozatta a közigazgatási államtitkári tisztséget, a kormány-előterjesztések szakmai vitáinak lefolytatására és a végleges szakmai álláspontok kiformálására pedig a közigazgatási államtitkári értekezletet.

2000 körül azonban felgyorsult a köztisztviselői csere a Miniszterelnöki Hivatalban és a minisztériumokban. Azóta a politika újabb és újabb hídfőállásokat hódított el a közigazgatási szakmától. A szakmai mélypontot a közigazgatási államtitkári tisztség megszüntetése jelentette.

Helyre kellene állítani a politika és a szakma egyensúlyát. Vissza kellene állítani a közigazgatási államtitkári tisztséget. E változásokhoz kell igazítani a létszámot is, azaz erősíteni kell az érdemi feladatokat ellátó egységeket, és mérsékelni az ezekhez képest második vonalba tartozó tevékenységet (például kommunikáció) végzők számát.

2. A Belügyminisztérium feltrancsírozása. Emiatt az Igazságügyi Minisztérium kevésbé képes törvény-előkészítő tevékenységére koncentrálni, miközben a rendőrség irányítása "testidegen" feladatnak mutatkozik.

3. A Miniszterelnöki Hivatal túlburjánzása.

E hivatal hagyományosan három csoportba sorolható feladatot lát el. Az elsőbe tartoznak a miniszterelnök működését segítő tevékenységek, amelyeket döntően a hivatalon belül működő kabinetiroda végez. A második csoportot a kormány mint testület működéséhez kapcsolódó feladatok jelentik. A harmadik csoportban pedig ágazati jellegű feladatok vannak, amelyek összetétele gyakran változik. A Miniszterelnöki Hivatal létét, szükségességét az első két feladatkör alapozza meg. Ezekből adódik a közigazgatásban betöltött egyedülálló szerepe, nevezetesen az összkormányzati szempontok érvényre juttatása a döntés-előkészítésben. A harmadik csoportba tartozó feladatok léte megtöri az előbbi elvet, hiszen ezek tekintetében a Miniszterelnöki Hivatal az ágazati érdekérvényesítő helyzetébe kerül. A miniszterelnökök számára világossá vált, hogy e hivatalra támaszkodva képesek tisztségük alkotmányos pozícióját megerősíteni. Akár miniszter, akár államtitkár vezeti a Miniszterelnöki Hivatalt, az első számú vezető mindig a miniszterelnök. Ha tehát az érdemi döntés-előkészítés kézben tartása mellett az ágazati jellegű feladatok is itt összpontosulnak, a miniszterelnöki túlhatalomhoz nem férhet kétség. Ez viszont elvezet a kormányon belüli viták csökkenéséhez, ami a döntések minőségét gyengíti.

Az 1998-ban megalakult kormány élt először azzal a törvényi lehetőséggel, hogy a Miniszterelnöki Hivatalt miniszter is vezetheti. További változásként több ágazati terület irányítását átvette. A koncepciókészítés itt összpontosult, a minisztériumok végrehajtói szerepkörbe süllyedtek. A 2002-ben megalakult kormány a minisztériumokat ugyan felelősebb helyzetbe hozta, de teletömte a hivatalt ágazati irányítási területekkel. A hivatalnál működő 13 államtitkár közül 7 kifejezetten ágazati irányítást végzett. A felelősebb, minőségi kormányzás érdekében a Miniszterelnöki Hivatalból ki kell szervezni az ágazati feladatokat.

A szerző ügyvéd, volt kancelláriaminiszter

Teknős Miklós
Teknős Miklós
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.