Az ígéret gyorsan, a pénz lassan érkezik
Az uniós forrásokra pályázók jó része még mindig ingyen- pénzt lát a támogatásokban. Nem meglévő fejlesztési programjukhoz keresnek megfelelő tendert, hanem a pályázatokhoz próbálnak projektet összeeszkábálni. A hazai, illetve az uniós forrásokhoz benyújtott pályázatok többsége előkészítetlen. Kértek már úgy tízmilliárd forint támogatást, hogy költség-haszon elemzést sem csatoltak a pályázathoz. De még a 30 milliárd forintból megvalósuló XXI. századi közoktatás projekt költségvetése se volt több két oldalnál - írta jelentésében az ÁSZ. Nem csupán a számok hiányoznak, hanem a megvalósítást levezénylő menedzsment és a projektfelelősök is. A pályázók jó része politikusi ígéretekben bízva indul a tendereken, sajnos nem alaptalanul. Akadt olyan fürdőfejlesztés, amelyet a pályázatíró cég szakmailag esélytelennek tartott a győzelemre. Tévedett. A pályázónak lett igaza: hátszéllel nincs szükség vaskos dokumentációra.
A tendergyőzelem azonban csak az első lépés. A projektet meg is kell valósítani, méghozzá a vállalt ütemezéssel és pénzügyi keretek közt, majd mindezzel el kell számolni, és további öt évig üzemeltetni a létesítményt. Bármi hibádzik, büntetést, a támogatás visszafizetését vonja maga után - figyelmeztet Essősy Zsombor, a Magyar Pályázatkészítő Iroda Zrt. vezérigazgatója.
A European Confirmity Check (ECC Kft.) Vállalkozásfejlesztési Tanácsadó Intézet statisztikája szerint a potenciális pályázók 37 százaléka esélytelen a támogatás elnyerésére, így a kizárólag sikerdíjat kérő cég nem is köt velük megállapodást. De más igen. Ettől persze nem győz a pályázat, de a cég elkérheti a pályázatkészítés fix díját, egyáltalán nem, vagy csak részben teljesít, majd eltűnik. Máskor "csak" megtévesztik a pályázót: túlvállaltatják őket, s később nem, vagy csak aránytalanul nagy áldozatok árán tudják teljesíteni ígéreteiket. Az összkép azért nem sötét - vélekedik Tóth Ádám Ferenc, az ECC Kft. ügyvezetője. - Az elmúlt években lezaljott a piac öntisztulása, a kisebbek lehúzták a rolót, a nagyobbak megerősítették piaci pozícióikat.
A pályázatkiírások formai és tartalmi követelményei évről évre változnak. Arra is akadt példa, hogy a beadás határideje előtt két nappal módosult az elektronikus kitöltő- program. Így hiába tanulja meg valaki a szabályokat, ha a következő évben kezdheti elölről. Bár az utóbbi években egyre több lehetőség van a hiánypótlásra, és így nem bukhat el egy többmilliárdos projekt például a tartalomjegyzék cégszerű aláírásának hiánya miatt - még ma is sok a "pótolhatatlan" dokumentum.
A 7000 milliárd forintot meghaladó uniós támogatási keret nagy lehetőség Magyarország számára. Évi ezermilliárd forint lehívása 3,1-4,2 százalékos gazdasági növekedést indukálhatna, csakhogy eddig alig néhány tízmilliárdot használtunk fel a keretből. Bár a csaknem kétezermilliárd forint értékben leszerződött projektek előrehaladásával az évente kifizetett összeg ennek a többszörösét is elérheti, a pályázatok gazdaságösztönző hatása messze elmarad a várttól - hangsúlyozza Szűcs Zoltán, az AAM Vezető Informatikai Tanácsadó Zrt. vezérigazgatója, aki munkatársaival együtt pályázathatékonyság-növelő javaslatgyűjteményt állított össze. Többek közt szétforgácsoltnak tartják az intézményrendszert. Az NFÜ túl sok pályázati tervet próbál egyszerre átnyomni a körülményes, sokszereplős államigazgatáson, amelynek eredményeként a pályázatok meghirdetésére átlagosan 6-12 hónapot kell várni. Lassú és nehézkes az elbírálás és a szerződéskötés folyamata: olykor két év is eltelik a kihirdetés és a kifizetés között. Az utófinanszírozás miatt a vállalkozónak jellemzően a projekt félidejéig saját pénzből kell megelőlegeznie a költségeket. A negyedéves benyújtási kötelezettség miatt pedig rendre késnek a kifizetések - sorolja a hibákat Cserneczky Tamás és Saád Tamás, az AAM vezető tanácsadói.
Azokat a gyorsításokat, amelyek ésszerű kockázatok mellett vállalhatók, megtettük. Az Európai Bizottság legfrissebb jelentése szerint Magyarország a források lehívása tekintetében az uniós átlagon felül teljesít, az új tagállamok közül csak Málta és a balti államok előzik meg. A korábbi "gyorsítócsomag" folytatásaként a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség újabb intézkedéseket készít elő, amelyek az adminisztratív terhek csökkentését, a pályázatok egyszerűsítését, a kifizetések gyorsítását szolgálják. Egyértelműbbé teszik a projektgazdák felelősségi körét, közbeszerzési mintadokumentációt készítenek.
A tanácsadó cégek a pályázatok irányán is módosítanának. Előnyben részesítenék a gazdaságra közvetlenül és gyorsan ható, keresletbővítő pályázatokat, a turisztikai, energetikai, infrastruktúra-fejlesztéseket, akár a többi - művelődési házak, múzeumok felújítása, városrehabilitációs programok - felfüggesztésének árán is. Az AAM a potenciális pályázókat érintő konstrukció lebonyolításába bevonná a képzett pénzintézeteket, így a pályázatok befogadása, elbírálása gyorsítható lenne. Hónapokat takaríthatnának meg a pályázatkészítéssel párhuzamosan zajló közbeszerzésekkel.
A gazdasági válság elleni fellépés jegyében új és szorosabb határidőket alkalmazó kezdeményezést fogadott el szerdán az Európai Bizottság a közvetlen kezelésében álló európai uniós pénzeszközök kifizetésére vonatkozóan, hogy a készpénz gyorsabban eljusson a kedvezményezettekhez, köztük kisvállalkozásokhoz. A javaslatok 15 milliárd eurónyi pénzforrást érintenek a kutatás, az oktatás és ifjúság, az energiaügy és közlekedés területén. Az egyik fő célkitűzés, hogy az uniós támogatások és szerződések kezdeti előfinanszírozásának kifizetési határideje 30 napról 20-ra csökkenjen. (MTI)