Formálódik az autósbarát fővárosi parkolás

Minden eddiginél többet ígér a főváros parkolási rendszerének nagyreformja: az átjárható zónákkal a társaságok kölcsönösen elfogadják majd a jegyeket. A sokmilliárdos bevételeket közlekedésfejlesztésre fordítják. A kiigazítás ára átlagosan csaknem 30 százalékos tarifadrágulás.

Az eddigi kisebb korrekciók helyett hónapokon belül nagyjavításon eshet át Budapest legkevésbé sem autósbarát parkolási rendszere - feltéve, hogy az ígéreteket a gyakorlatban is működtethető és számon kérhető paragrafusokba öntik. Az elmúlt évtizedben megszámlálhatatlan kritika érte az átláthatatlan pénzügyi-üzemeltetési hátteret, mivel az évente beszedett milliárdok feneketlen kalapba ömlenek, s nem a főváros közlekedésének javítására fordítják. Az is minden logikát nélkülöz, ahogy az önkormányzatok saját társaságaik révén lényegében szétforgácsolják a közparkolók üzemeltetését. Emiatt gyakori, hogy az egyik utcában megváltott jegy a szomszédosban érvénytelen.

E káoszban próbál rendet vágni a főváros új parkolási stratégiája. Az önkormányzat cége, a Parking Kft. tervezetéről már megkezdődtek az egyeztetések a kerületekkel, szakmai és civil szervezettel. A jogszabály egyes elemei már júniustól életbe is léphetnek. A főváros vezetése arra készül, hogy a parkolásban - az ellenőrök fokozott ellenőrzésével - véget vessen a visszaéléseknek, a működtetést megbízhatóvá, ésszerűvé, átláthatóvá tegye. A vizsgabiztosok az autósok lesznek.

Több biztató javaslat is szerepel a koncepcióban, jóllehet a reform árát ezúttal is az autósokkal fizettetik meg. Kevesebb díjzóna lesz, ám az átsorolás átlagosan 27 százalékos tarifaemelést jelent. Az eddigi kilenc helyett hat övezet lesz, a díjakat a BKV-jegyekéhez viszonyítják: a legolcsóbb övezetben egy óráért annak félszeresét, a két kiemelt övezetben pedig a másfél-, kétszeresét kérhetik el.

A rendelettervezet szerint a befizetett milliárdok sorsát is nyomon követhetjük: a bevételek a fővárosi költségvetésben elkülönítendő Parkolási és Közlekedésfejlesztési Alapba folynának. Az ott felgyülemlő öszszeg kizárólag a közlekedési infrastruktúra javítására fordítható, így P+R parkolók, mélygarázsok építésére, a tömeg-, a kerékpáros- és a gyalogosközlekedés fejlesztésére. Az interneten az alappal kapcsolatos összes információ olvasható lesz. Kemény viták árán, de mindhárom társulás hozzájárult üzleti adatainak nyilvánosságához, s ezekből egyértelműen kiderülhet, mekkora bevételre tettek szert, s abból mennyi jutott az önkormányzatoknak. Nyilvánossá válhatnak az üzemeltetési költségek és a pótdíjakból befolyt bevételek is.

Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes lapunknak elmondta, az új rendszer célja, hogy a társaságok azonos elvek és technikai hozzáférés szerint működtessék a közterületi fizetőparkolást Budapest egészén. Egységesítik tehát az üzemeltetést, a zónákat átjárhatóvá teszik. Ez lényegesen könnyíti az autósok dolgát, hiszen megszűnnek a szétdaraboltságból fakadó problémák, a megváltott jegyeket a társaságok viszonossági alapon elfogadják.

Sarkalatos kérdés az ingyenes lakossági engedélyek ügye. A kerületek is szigorítanának, ám eltérő mértékben, erről még nincs egyezség. A Parking Kft. az érintettekkel vizsgálja, miként lehetne bankkártyával is fizetni a parkolóautomatáknál úgy, hogy ez ne kerüljön az autósoknak többletköltségbe.

Kevesebb lesz a díjzóna, de az átsorolás tarifaemeléssel jár
Kevesebb lesz a díjzóna, de az átsorolás tarifaemeléssel jár
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.