Formálódik az autósbarát fővárosi parkolás
Az eddigi kisebb korrekciók helyett hónapokon belül nagyjavításon eshet át Budapest legkevésbé sem autósbarát parkolási rendszere - feltéve, hogy az ígéreteket a gyakorlatban is működtethető és számon kérhető paragrafusokba öntik. Az elmúlt évtizedben megszámlálhatatlan kritika érte az átláthatatlan pénzügyi-üzemeltetési hátteret, mivel az évente beszedett milliárdok feneketlen kalapba ömlenek, s nem a főváros közlekedésének javítására fordítják. Az is minden logikát nélkülöz, ahogy az önkormányzatok saját társaságaik révén lényegében szétforgácsolják a közparkolók üzemeltetését. Emiatt gyakori, hogy az egyik utcában megváltott jegy a szomszédosban érvénytelen.
E káoszban próbál rendet vágni a főváros új parkolási stratégiája. Az önkormányzat cége, a Parking Kft. tervezetéről már megkezdődtek az egyeztetések a kerületekkel, szakmai és civil szervezettel. A jogszabály egyes elemei már júniustól életbe is léphetnek. A főváros vezetése arra készül, hogy a parkolásban - az ellenőrök fokozott ellenőrzésével - véget vessen a visszaéléseknek, a működtetést megbízhatóvá, ésszerűvé, átláthatóvá tegye. A vizsgabiztosok az autósok lesznek.
Több biztató javaslat is szerepel a koncepcióban, jóllehet a reform árát ezúttal is az autósokkal fizettetik meg. Kevesebb díjzóna lesz, ám az átsorolás átlagosan 27 százalékos tarifaemelést jelent. Az eddigi kilenc helyett hat övezet lesz, a díjakat a BKV-jegyekéhez viszonyítják: a legolcsóbb övezetben egy óráért annak félszeresét, a két kiemelt övezetben pedig a másfél-, kétszeresét kérhetik el.
A rendelettervezet szerint a befizetett milliárdok sorsát is nyomon követhetjük: a bevételek a fővárosi költségvetésben elkülönítendő Parkolási és Közlekedésfejlesztési Alapba folynának. Az ott felgyülemlő öszszeg kizárólag a közlekedési infrastruktúra javítására fordítható, így P+R parkolók, mélygarázsok építésére, a tömeg-, a kerékpáros- és a gyalogosközlekedés fejlesztésére. Az interneten az alappal kapcsolatos összes információ olvasható lesz. Kemény viták árán, de mindhárom társulás hozzájárult üzleti adatainak nyilvánosságához, s ezekből egyértelműen kiderülhet, mekkora bevételre tettek szert, s abból mennyi jutott az önkormányzatoknak. Nyilvánossá válhatnak az üzemeltetési költségek és a pótdíjakból befolyt bevételek is.
Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes lapunknak elmondta, az új rendszer célja, hogy a társaságok azonos elvek és technikai hozzáférés szerint működtessék a közterületi fizetőparkolást Budapest egészén. Egységesítik tehát az üzemeltetést, a zónákat átjárhatóvá teszik. Ez lényegesen könnyíti az autósok dolgát, hiszen megszűnnek a szétdaraboltságból fakadó problémák, a megváltott jegyeket a társaságok viszonossági alapon elfogadják.
Sarkalatos kérdés az ingyenes lakossági engedélyek ügye. A kerületek is szigorítanának, ám eltérő mértékben, erről még nincs egyezség. A Parking Kft. az érintettekkel vizsgálja, miként lehetne bankkártyával is fizetni a parkolóautomatáknál úgy, hogy ez ne kerüljön az autósoknak többletköltségbe.