A válság és a sajtó
A testület szerint a médiát működtető hirdetési üzletág az egyik leginkább konjunktúra-érzékeny piaci szegmens: a médiában dolgozó menedzserek 10-25 százalékos visszaesésről beszélnek. A forint gyengülése a papírárak - hamarosan elkerülhetetlen - drasztikus emelkedésén keresztül növeli a nyomtatott sajtó költségeit. Tömeges elbocsátások, lapmegszűnések prognosztizálhatók.
A következményeket elhárítani nem, esetleg csökkenteni lehet, s a válságkezelésként gyakorta elhangzó munkahely-megőrzési törekvések a média esetében is értelmezendők - fogalmaz a MÚOSZ elnökségének közleménye, amely aláhúzza: itt is nehezebb egy majdani új brand, minőség létrehozása, mint a jelenlegiek átalakítása, átmentése.
A külföldi székhelyű, nagy médiavállalkozásoknak, -vállalkozóknak számon kell tartaniuk, hogy magyarországi médiabefektetésükkel különleges áru előállítására vállalkoztak: a média a nemzeti kultúra és a demokrácia infrastruktúrájának része is. Ezeket döntéseiknél most tekintetbe kell venniük. A válság terhein a munkáltatóknak és a munkavállalóknak osztozniuk kell. A MÚOSZ elnöksége ugyanakkor felhívja a médiában dolgozók figyelmét bizonyos jogos követeléseik érvényesítésének elhalasztására. Aktuális béremelésüktől és egyéb pluszjárandóságaiktól esetleg eltekintve segíthetik kollégáik munkahelyének megőrzését.
A szervezettség még olyan, a közéletben járatos értelmiségi szakmában is, mint az újságírás, kezdetleges, alacsony színvonalú. A MÚOSZ elnöksége ezúton szólítja fel a kollégákat a létező, több tucat szakmai szervezet, a szakszervezetek és az érdekvédelmi szervezetek - bármilyen beállítódásúak, profilúak legyenek is - támogatására, akár újak létrehozására, a szakma önvédelmi képességének javítására - fejeződik be az Eötvös Pál elnök által jegyzett közlemény.