Aki játszik, nyer, nyer és nyer

A pedagógiai módszertannal foglalkozó - sakkolimpikon - izraeli kutatók fejlesztették és szabadalmaztatták a játékokkal tanító MindLab-programot 4-16 éves gyermekek számára.

"Ne kényszerrel oktasd a gyermekeket, hanem játszva." (Platón)

Már a világhírű Polgár lányok zsenialitása is igazolta, hogy egy szál játékra - igaz, a nem hétköznapi sakkra - építve is páratlan eredmények érhetők el. Példájuk is serkenthette azokat a pedagógiai módszertannal foglalkozó - sakkolimpikon - izraeli kutatókat, akik szabadalmaztatták a játékokkal tanító MindLab-programot 4-16 éves gyermekek számára. Több nép táblajátékai kerültek tanmeneteikbe, de maguk is találtak fel játékokat. A nemzetközileg elismert módszer Amerikától Új-Zélandon át Törökországig egyre népszerűbb. Nálunk még csak 25 iskolában, pár óvodában lehet játszva tanulni 40-45-féle játékon a tudatos gondolkodást. Ám Olaszországot egy fiatal magyar tanárnő vezeti be a MindLab - elmelabor? - rejtelmeibe.

A hatvanéves Sugár Iván a MindLab-program magyar gazdája, a magyarországi licenc tulajdonosa, ő az egyik tréner is, aki betanítja a tanárokat. Angol állampolgár, apja nagyváradi magyar színész volt, míg negyven éve Izrael meg nem vásárolta családjuk szabad távozását Romániából.

- Üzleti tréningeket vezettem tizenhét éven át, de a MindLab annyira megfogott, hogy már csak ezzel foglalkozom. A korábbi munkám végzem: oktatok, csak a nyelv lett magyar.

- És a helyszín Magyarország. Mit szól hozzá a felesége?

- Az egyik feleségem nem szereti, hogy eljárok, a második elviseli, a harmadik szereti, a negyedik... nem is mondom tovább - és a játékos ember közben jóízűen nevet.

- Hány felesége van?

- A negyedikig mondtam, a többit titkolom.

Szegények, hiszen férjük átköltözött Új-Zélandba; a veje ott lesz pilóta.

- Olvastam a Yale Egyetem kutatását, hogy a "játszó" gyermekek kilenc hónap múltán kortársaiknál 17 százalékkal lettek jobbak beszédkészségben, matematikában 5, problémamegoldásban 52 százalékkal. Nem kellene MindLab a kisegítő iskolásoknak?

- A MindLab különlegessége, hogy a játék nagyon erősen motivál. A pszichológus, a miniszter szeretné a programot az iskolákban látni. Szakembereket ígértek, egyet sem láttam. Adminisztratív gond is lenne. Nem lehet osztályozni; nem tudni, ki a jó tanár. Egyelőre a magánoktatásban lehet helye.

- A MindLab kiváló fejlesztőprogram, de akár tehetséggondozó is lehetne - veszi át a szót Csendes Éva magyar-angol tanár, a másik tréner. - A játék élményszerzés, ezért szívesen és magától ismétel a gyerek, közben a gyorsan szerzett ismeret elmélyül, gyakorlattá válik.

- Esztétikusak a fából elkészíttetett játékaik. Ezekért a tanár bérével együtt óránként 1250 forint kölcsönzési díjat kérnek. Tudom, az úszásoktatás is havi ötezer, de ezért a MindLab még úri huncutság marad, nem? - dicsérem és provokálom Sugár Ivánt.

- Nem minden szülő áldoz rá. Ez a kapitalizmus!

- Három év mérlege?

- Például az isztambuli MindLab-olimpián negyedik lett a csapatunk, jövőre Velencébe utaznak a legjobbak szintén a mi költségünkön, a 2010-es játékok rendezését pedig megpályáztuk.

A MindLab-tanárokat négynapos, 30 órás tanfolyamon képezik, a tanításhoz módszertani segítséget kapnak. Eddig tízszer annyian végeztek, mint ahányan tanítják a "játszást"; a tanárok szeretnek továbbképzésre járni (ez jó pont).

- A játék csak eszköz a gondolkodási készség fejlesztéséhez - tér a részletekre Csendes Éva. - Az órán a tanuló van a középpontban, nem a tanár, a gyerek az aktív résztvevő, a játékból ő szűri le a tapasztalatokat, a tanár csak segít rátalálni, megerősíti őt ebben. Nem véletlen, hogy a program már negyvennél több országban fut. Például a kódfeltörő játék nemcsak a matematikai gondolkodást fejleszti, hanem segíti a logikus gondolkodást, tanít az érvelésre a saját elképzelése mellett vagy a társa cáfolatára.

Csendes Éva is a tréneri pályájáról került a MindLabhez. Amerikai pedagógusoktól tanult, akik az egészségügyi tárcánál drogmegelőzési műhelymunkát vezettek az 1990-es években. Ekkor ismerte meg az interaktív, tapasztalatokra alapozott pedagógiai módszert. Ezután egy magyar szakértői csoporttal kidolgozta személyiség- és készségfejlesztő programját. Életvezetési ismeretek és készségek címmel óvodáskortól kezdve minden korosztály tanításához megírta tanári kézikönyvét. Megelőzési programja alkalmazására eddig 12-15 ezer tanárt készített fel. Három éve találkozott a MindLabbel, aminek a pedagógiai módszere ugyanez.

Czirbeszné Ignácz Éva zuglói tanítónő az egyik legsikeresebb MindLab-pedagógus, az olimpiai helyezett csapat négy tagja közül három az ő tanítványa. A Nyitott kerület, nyitott iskolák pályázaton ők, azaz a Munkácsy Mihály Általános Iskola is elnyerte 16 rászoruló, tehetséges gyerek oktatási költségének a felét egy évre. Mivel ezek a gyerekek nem tudják kifizetni a félpénzt sem, kérték Sugár Ivánt, segítse ő is a rászorult diákokat. És ő vállalta a kiadások másik felét a tanév végéig, hiszen Zugló az elsők között tesz valamit azért, hogy a MindLab elérjen azokhoz is, akiknek a legnagyobb szükségük van készségeik fejlesztésére. Czirbeszné Ignácz Éva vérbeli tanító - a Tanítók Országos Egyesületének alelnöke -, és született játékos.

- Sokat játszottam az édesapámmal, a nagymamámmal, aztán a férjemmel, a barátainkkal is, például egy turf játékot, vagy kártyázunk. A vőjelöltem államvizsgára készült, nagyon fáradt volt, lejött: főzöl? Főzök. Nincs kedved játszani? Mit akarsz játszani? Quartot, mert abban mindig megversz, és szeretném megtanulni!

Éva három éve az interneten akadt rá a MindLabre: szerelem első látásra.

- Van olyan kisgyerek, akivel rettentően megszenvedünk, mert nem tudjuk lekötni a figyelmét. Gondolkodj! - mondom, de nem tudja, mi az. Ha elkezdek vele játszani, egy idő után követni akarja a játékot, mert az ellenfél rászól: oda nem léphetsz, hát nem emlékszel, mit mondott Éva néni. A szabályok betartásához gondolkodnia kell. A következő motiváció, hogy nyerni szeretne. Én megtanítom rá, milyen stratégiát alkalmazzon, ha nem teszi, kikap. Ha tudatosan kezd gondolkodni, nyerni fog. Innen kezdve a tanulásban is sikeresebb lesz, mert használja a fejét. Megtanul koncentrálni, hisz nemegyszer egész órán játszanak, és annyira belejönnek, hogy nem is akarják abbahagyni.

Az első évben 25-en jelentkeztek, és kézzelfogható fejlődés következett be a tanulásukban. Nem volt lemorzsolódás. Az országos versenyen három számban nyertek, aztán újból, és az isztambuli olimpián három gyermek innen került ki.

- Van egy hiperaktív kisfiunk. Órán nagyon nehéz egy helyben tartani. Az első országos versenyen egy órán át szinte mozdulatlanul ült és nyert, nyert, a hiperaktivitásnak semmi jelét nem mutatta. Sugár Iván odaállt mellé, két menetet megnézett, megrázta a fejét, és azt mondta, na, most leülök vele játszani! Akkor már 8-9 győzelmen volt túl az a gyerek, akit azért sok kudarc is ér az életben. De olimpikon lett, bár a tanulásban a kapkodás miatt nehezebben fejlődik.

- Mik az olimpiai számok?

- Abalone, Dáma, Octi, Quoridor.

- Kívülállók megveszik a játékot?

- Megveszik, aztán a gyerek tanítja a testvérének is. Egy házaspár kérdezte, bejöhet-e órára. Mindig nyitva az ajtó! Jöttek aztán, és kezdtek izgulni: ne oda lépj, ne oda lépj! Volt, aki megjegyezte, milyen jó lenne, ha a szülőknek is szerveznénk ilyet! Aki tud játszani, annak színesebb lesz az élete. Mikor játszik, a szervezete örömhormont termel, mellesleg tanul is. Küzdök az ellen, hogy a gyerekek a tévé előtt gubbasszanak, inkább játékban, sportban, színházban találják meg a felüdülést. Matematikaórán megkérdem, milyen módszert alkalmaznál ennek a szöveges példának a megoldásánál. A kizárás módszerét, mert vannak benne olyan számok, amelyek szükségtelenek a megoldáshoz. Látom, amit tanult, alkalmazza, átviszi a mindennapi életbe. Játék közben az udvaron beugranak nekik bizonyos poénok. Focizás közben véletlenül megrúgnak valakit, és az egyik felkiált: állj, stoplámpamódszer! - ami azt jelenti, előbb gondolja végig, ne legyen verekedés.

Indulunk a II-III. osztályos kis csapattal a MindLab-órára. Gera Ádám örvendezik, hogy az egész újság róluk fog szólni, és az ő fényképe lesz az első oldalon. Éva néni kérdésére közli, Blikket szokott olvasni. A foglalkozáson már rágja a ceruzáját. A kis madárcsontú Fülöp Anna többször felkiált: - Éva néni, megvan! - és a tanító nénije kezet rázva gratulál neki, én meg álldogálok az asztaloknál, és azon gondolkodom, kölcsönkérem Ádám cerkáját.

"Elmelabor" foglalkozás (játékóra?) a zuglói Munkácsy Mihály Általános Iskolában
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.