Pénzügyi válságtanácsok

Csak azok estek kétségbe a válság miatt, akiket nem világosítottak fel kellőképp a befektetéseikről - vélik a lapunk által megkérdezett pénzügyi tanácsadók. Legújabb ügyfeleik a bedőlt devizahitelesek és a sokfelé tartozók, de rajtuk legtöbbször már nem tudnak segíteni.

A régi ügyfeleink szerencsére nincsenek pánikban - állítja Varga Dániel pénzügyi tanácsadó. Igaz, hozzáteszi: azokat, akiknek rosszul állnak a befektetései, sorra meglátogatják, akár többször is átbeszélik velük a helyzetet. A tanácsadó szerint a többség tisztában van vele, hogy befektetéseik hosszú távra szólnak, ezért nem aggodalmaskodnak túlzottan. Más a helyzet az újonnan felbukkanó ügyfelekkel. - Leginkább devizahitelesek keresnek meg, és sajnos csak akkor, amikor már dől vagy bedőlt a hitelük - mondja. Ilyenkor viszont már nem sokat tehet: átnézi a papírokat, tájékozódik, de ha a hitelező már felbontotta a szerződést, akkor az adós máshol sem fog előnyösebb feltételeket kapni. - A hónap első felében szinte mindennap megkeresett egy ilyen ügyfél. Amikor az euró kicsit gyengül, akkor kevesebben vannak, amikor erősödik, többen - mondja a tanácsadó. Szerinte, ha kicsit korábban fordulnak tanácsadóhoz, sokkal többet lehetne tenni. - Ha akkor keresnek meg, amikor látják a bajt, tudják, hogy már csak 2-3 hónapig bírják fizetni a hiteleket, sokkal többet segíthetek - állítja. De tapasztalatai szerint az emberek szívesebben beszélik meg a szomszéddal a pénzügyi problémáikat, mint egy idegennel. A pénzügyi tanácsadó sokaknak akkor jut eszébe, amikor már nagy a baj.

A tanácsadó sokaknak akkor jut eszébe, amikor nagy a baj
A tanácsadó sokaknak akkor jut eszébe, amikor nagy a baj

Varga Dánielt még egyik ügyfele sem "vette elő", hogy számon kérje rajta a veszteségeit, de sok kollégájától hallotta, hogy aggódó ügyfelek keresik fel őket. - Ráadásul Magyarországon még meglehetősen kiforratlan a pénzügyi tanácsadók képzése. Ő is hallotta egyik-másik kollégáját panaszkodni, hogy "erről nem volt szó", ilyen, gyorsan nem korrigálható helyzetekre nem készítették fel őket. - Ilyenkor nem marad más hátra, mint a magyarázkodás, hogy megmondták, tízéves befektetésről van szó, és hogy ilyen hamar nem szabad kétségbeesni - mondja. Internetes fórumokon olvasott olyan esetekről is, ahol a tanácsadó egyszerűen eltűnt.

- Volt olyan ügyfelem, akinek 200 ezer forint volt a havi jövedelme, és nyolc különböző banknak tartozott - meséli Bíró Gábor vezető pénzügyi tanácsadó. A férfinak havi 1,2 millió forintra lett volna szüksége, hogy minden hitelét fizetni tudja, ennyi pénz híján újabb hitelekből fizette a meglévőket. Ekkor fordult a tanácsadóhoz.

- Ez olyan volt, mint amikor valaki kiugrik egy tízemeletes házból, és a nyolcadik emeletnél szól, hogy segítsek - mondja Bíró Gábor, aki mégis megpróbált javítani a férfi helyzetén. Azt javasolta, adja el néhány értéktárgyát, mondja le egyik mobil-előfizetését és a kábeltévét. - Láttam rajta, hogy nem tetszenek neki az ötleteim. Nem is keresett többé - mondja. Szerinte a pénzügyi tanácsadóknak nem egyszerűen befektetési ötleteket kell adniuk, hanem tanítaniuk is kell az ügyfeleket. - Nem lehet elvárni, hogy naprakészek legyenek, de az alapfogalmakkal tisztában kellene lenniük - fogalmaz. Szerinte most elsősorban azok követelnek magyarázatot a tanácsadóiktól, akik nem kaptak megfelelő tájékoztatást a válság előtt. Őt senki nem hibáztatta. - Az lenne igazán kellemetlen, ha például egy tízéves befektetés nullázódott volna le az én hibámból. De a mostani helyzetet megértik az ügyfelek - állítja. - Az emberek nem gondolkodnak távlatokban, 30 évesnél fiatalabb ügyfelünk például szinte nincs is - mondja.

Tudomásul kell venni, hogy a bajbajutottak körülbelül harmada a saját hibájából került hitelcsapdába, hiszen értelmetlen dolgokra is hiteleket vettek fel - mondja Németh Gusztáv volt pénzügyi tanácsadó. Szinte mindenki a bankokat okolja, vagy azt mondja, hogy rossz tanácsokat kapott, még akkor is, ha ő volt felelőtlen. - Hibáztatják a személyi kölcsönt nyújtó cégeket, pedig ők csak a kockázat mértékét építik a kamatba - mondja. Szerinte senki nem adna garancia nélkül kölcsönt, természetes, hogy ilyenkor magasabb kamatot szabnak. A felelőtlenség sokféle lehet. Németh Gusztávnak volt olyan ügyfele, aki egy drága ingatlant akart venni hitelre, megkeresték neki a létező legjobb hitelkonstrukciót, aztán fél év múlva fogta magát, és átváltott egy számokkal bizonyíthatóan rosszabbra. - Semmilyen értelmes magyarázatot nem tudott adni a döntésére - meséli. Ennek ellenére egyetért volt kollégáival abban, hogy azok az ügyfelek eshettek a leginkább kétségbe a válság miatt, akiket tanácsadóik nem világosítottak fel kellően. - Most kiderül, hogy eddig kik gondolkodtak racionálisan - mondja. Akkor sem szabad kapkodni, ha valaki úgy érzi, sokat veszített. Németh Gusztáv szerint egy jó tanácsadó túlnyomórészt számokkal dolgozik ugyan, de érzelmileg is segíti az ügyfeleket. Ilyenkor például türelemre kellene intenie őket.

Pénzügyi tanácsadó akár középiskolai végzettséggel is, egy tanfolyam elvégzése után lehet valaki. Függetlennek akkor nevezik magukat, ha több bank és biztosító egymással versengő termékeit kínálják. Nálunk még kevesen veszik igénybe a szolgáltatásaikat, főleg azok, akik nem vagyonosok ugyan, de befektetni való pénzük van.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.