A zebrák elé áll a rendőrség

Miután a tárcaközi egyeztetéseken elbukott az a javaslat, hogy az autósoknak 20 méterre a zebra előtt legyen kötelező 30-ra lassítani, az ORFK országos akcióval próbál meg rendet teremteni a gyalogátkelők környékén.

"Nem tehetjük meg, hogy nem teszünk semmit", így indokolta Komáromi Endre ezredes, az ORFK közlekedésrendészetének vezetője, hogy április 5-ig országszerte fokozott ellenőrzéseket tart a rendőrség a lámpával nem védett gyalogátkelőhelyek környékén. Mérik az autók sebességét, leállítják azokat, akik a többsávos utakon megállás, sőt lassítás nélkül elhajtanak az álló (nyilvánvalóan a gyalogosok számára szabad áthaladást biztosító) autók mellett. És bírságolnak.

A zebrákon kialakult helyzetre jellemző, hogy már szinte hetente történnek halálos gázolások a kijelölt gyalogátkelőkön. Szerdán egy autós két embert ütött el Ózdon; egyikük a helyszínen meghalt. Budapesten egy figyelmetlen autós gyalogost gázolt, akit életveszélyes állapotban szállítottak kórházba.

A rendőrség nem hivatalos felmérései szerint Magyarországon tíz autós közül nyolc akkor sem áll meg a gyalogátkelőhely előtt, ha már lelépett a gyalogos, és elsőbbsége van. Ausztriában ezzel szemben tízből hét még az előtt megáll, hogy a gyalogos lelépett volna a járdáról.

A rendőrség a zebrákon az utóbbi időben nagy számban előforduló (és gyakorta halállal végződő) gázolások miatt javasolta azt, hogy a KRESZ írja elő, hogy 20 méterre a lámpával nem védett zebra előtt az autósok kötelesek 30 kilométeres sebességre lassítani. Ezzel lényegében a bírói gyakorlatot emelték volna KRESZ-szabállyá.

Ma a KRESZ azt írja elő, hogy az autósok kötelesek mérsékelt sebességgel megközelíteni a gyalogátkelőt, de arról már nem szól, hogy ez mit is jelent. A bíróságok gyakorlata viszont következetes és egységes: aki 30-35 kilométer per óránál nagyobb sebességgel haladva okozott balesetet zebrán, elmarasztalják. Aki ennél lassabban hajtott, azt nem, mert az ő esetében a gyalogos figyelmetlensége tűnik valószínűbbnek.

Miután a közlekedési tárca indokolatlannak tartotta a sebességkorlátozást, az ORFK maga keresi a megoldást a helyzetre. Azt Komáromi Endre is elismerte, hogy az április 5-ig tartó akció alig több pótcselekvésnél. Az ország 30 ezer, lámpával nem védett zebráját nem képesek folyamatosan ellenőrzés alatt tartani. Ráadásul nem sokat tehetnek azokkal szemben, akik ötvennel hajtanak át a zebrán. Ezzel együtt az ezredes bízik abban, hogy a zebraellenőrzés óvatosságra kényszeríti az autósokat.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.