Nem lesz út egyetemre természettudomány nélkül?
Legalább egy természettudományos tárgyat figyelembe kellene venni a felsőoktatási felvételi pontok számításánál - javasolja az oktatási minisztérium. A tárca az Országos Köznevelési Tanács javaslatai alapján 7pontban foglalta össze a természettudományos oktatás fejlesztése érdekében 2013-ig elvégzendő feladatokat. Eszerint a műszaki, az agrár- és a természettudományos szakoknál legalább egy természettudományos vizsgatárgyból emelt szintű érettségit kell megkövetelniük az egyetemeknek.
A gazdasági és a tudományos szféra képviselői régóta kongatják a vészharangot, itthon ugyanis rendkívül kevés a természettudományos képzettségű szakember, és a fiatalok sem érdeklődnek az ilyen pályák iránt. Az OECD-országok közül - arányosan - nálunk van a legkevesebb természettudományi diplomás: 100 ezer foglalkoztatott közül 695-nek van ilyen végzettsége. A többi tagállamban kétszer-háromszor ennyi szakember dolgozik. A szaktárca ezért mind alap-, mind mesterképzésben bővíteni akarja a természettudományos terület államilag támogatott keretszámát. Kérdés: ez gyógyírt jelenthet-e, hiszen a korábbi keretszámemelések nem tették vonzóbbá a természettudományos képzéseket. Tavaly első helyen mindössze 2675 diák jelölt meg ilyen szakot, a terület a 11. helyen állt (a 14-ből) a népszerűségi listán. Az államilag támogatott keretszámot idén 4100-ról 4200-ra növelték.
Azt viszont sikerült elérni, hogy a természettudományos szakok felkerüljenek a legkönynyebben elérhető szakok tízes "toplistájára". E körben sok helyen több jelentkezőt lehetne felvenni, mint ahányan első helyen jelentkeztek. Az egyetemek így tavaly még az ingyenes képzési területeket sem tudták feltölteni. A diákok már kettes-hármas osztályzatokkal bejuthatnak ezekre a képzésekre.
A szaktárca - e pályák népszerűségének növelése érdekében - a munkaadók bevonásával "megalapozná a természettudományos pályára lépők munka- és karrierlehetőségét". Vagyis, ha a munkaadónak szüksége van műszaki, illetve természettudományos szakokon végzettekre, akkor biztosítania kellene tanulmányi ösztöndíjat, s munkalehetőséget.
A probléma gyökere a közoktatásban van. Pedagógusok elmondták: ma például kémiaórán szénvegyületek képleteit magolják a diákok, miközben fogalmuk sincs, hogy néz ki az, amiről tanulnak. Kísérletezésre nincs pénz, az iskolai laborok felszereltsége szegényes. Lassan elfogynak a tanárok is. A Szegedi Tudományegyetemen 2007-ben a minimálisan tervezett 30 fő helyett csupán öten kaptak fizika szakos diplomát.
A szaktárca integrált szemléletű természettudományos tantervek kidolgozására írna ki pályázatot, fejlesztené a tankönyveket, a digitális tananyagot, a gazdasági szereplők bevonásával természettudományos eszközfejlesztési pályázatot is meghirdetne. Pályázatot tervez a természettudományos kísérletek elvégzésének támogatására is. 2010 szeptemberére átfogó elemzést készíttet a természettudományos közoktatás állapotáról, a diákok természettudományos kompetenciáját pedig rendszeresen felmérné.