"Nem tudom, mi mozgatja őket"

Liberálisnak és konzervatívnak tartja magát, nem a gyűlöletbeszédet akarja védeni, hanem a beszéd szabadságát. A következő parlamenti választás, ha jogilag nem is, politikai értelemben szerinte könnyen illegitimmé válhat. Az Alkotmánybíróság elnöke, Paczolay Péter, arról is beszél, hogy nem elég, ha az emberi jogok csak az önmegvalósítást szolgálják.

- Tavaly nyáron választották az Alkotmánybíróság elnökévé, önnek is jár az állami rezidencia. Beköltözött már?

- Nem, és nem is fogok. A szabadságnak és a biztonságnak ebben az egyénre lebontott dilemmájában, úgy gondoltam, meg kell találnom a helyes arányokat. Hivatali működésem biztonsági őrizet mellett zajlik: legalább az estéimet, az éjszakáimat és a hétvégéket szeretném megszokott családi környezetben tölteni.

- Ne vegye udvariatlanságnak, de egyik ismerőse szó szerint így jellemezte: "meglepően laza fickó". Szeret borozgatni és anekdotázni, dzsesszrajongó. A keményebb zenéket is kedveli, egy heavymetal-koncert kedvéért a Szigetre sem volt rest kilátogatni.

- Egyetemi háttérrel rendelkezem, a diákokkal és a kollégákkal mindig is kötetlen volt a viszonyom. Kétségtelen, hogy a lazaságomat, ahogy ön mondja, próbálom megőrizni. Dacára annak, hogy lassan húsz éve vagyok köztisztviselő, egy ideje pedig alkotmánybíró.

- Utálja a protokollt és a bürokráciát. Így van?

- Részben. Régóta fontosnak tartom a nemzetközi kapcsolatokat, ami már önmagában is protokolláris kötelezettségekkel jár. Ezt elfogadom, és még csak azt se mondom, hogy ellenemre van. Viszont a fölösleges bürokráciát, a beosztottakkal szembeni - általam szükségtelennek ítélt - fegyelmi eszközök és egyebek alkalmazását tényleg igyekszem elkerülni.

- Elődje, Bihari Mihály, a Donáti utcai székházban bevezette a "blokkolókártyás" rendszert. Megválasztása után önnek állítólag első dolga volt, hogy megszüntesse.

- Pusztán arról van szó, hogy nem kívánok élni azzal a technikai lehetőséggel, amely a munkaidő betartásának ellenőrzésére szolgál. Enélkül is több határozat született átlagban, mint bármikor. Az Alkotmánybíróságon egyébként nagyon jó hangulatú társaság jött össze, a bírák többségének mentalitása hasonlít az enyémhez. Szívesen viccelődünk "fehér asztal" mellett, néha még a hivatalos üléseinken is, amit én egyáltalán nem bánok. Sőt... Ezzel együtt a hivatalos alkalmakkor magázódunk.

- Párját ritkító, szélsőségesen egycsatornás megoldásnak nevezte, hogy nálunk az Alkotmánybíróság összes tagját a parlament jelöli és választja. Miért, hogyan kellene lennie?

- Európában rajtunk kívül csak egy, ha nagyvonalú vagyok, akkor legfeljebb két ország létezik, ahol a parlament jelöl és választ. Tipikusnak a legalább két szereplőt megmozgató rendszer nevezhető, de hozzám elvileg az olasz modell áll a legközelebb. Olaszországban három csatorna van: az államfő, a parlament és a bírói testület harmadrész arányban választja ki az alkotmánybírókat. Meggyőződésem, hogy Magyarországon 1989-ben nem a legszerencsésebb megoldás született. A következmények jól láthatók: gyakran vannak hosszú ideig betöltetlen posztok, a testület összetétele is egyhangúvá vált. Az Alkotmányíróság jelenleg kizárólag egyetemi tanárokból áll - senki nem érkezett a bírói karból -, és nincs közöttünk most egyetlen nő sem.

- A választójogi rendszert érintő alkotmányos mulasztások közül ön szerint az a legsúlyosabb, hogy a parlament nem számolta fel a létszámbeli aránytalanságokat a választókörzetek között. Mindez a "választások eredményének legitimációjára is kihathat".

- Valóban felmerülhet olyan politikai értelmezés, ami akár a választások legitimációját is megkérdőjelezheti. Örömmel látom, hogy az utóbbi hetekben nagyon erős mozgás indult meg - és nem csak a politikában, a civil társadalomban és a szakmában is -, szinte naponta jönnek javaslatok, hogyan lehet megszüntetni az alkotmányos mulasztást. Ezeknek a gyümölcse azonban, úgy érzem, csak a következő, tehát a 2014-es parlamenti választásokra fog beérni. Az európai normák szerint a választások előtti egy éven belül nem illik komolyabb változtatásokat végrehajtani.

- 2010-ben tehát bármelyik erő könnyedén hivatkozhat arra, hogy a választás politikailag illegitim volt.

- Igen, én is arra igyekeztem utalni, hogy ez az érvrendszer megjelenhet a politikai retorika szintjén. Különösen akkor, ha szoros eredmény születik. De hangsúlyozni kell: ha az Alkotmánybíróság valamelyik jogszabályt tételesen alkotmányellenesnek tartja, akkor azt megsemmisíti. Jelen esetben ez nem történt meg, ami azt jelenti, hogy a hatályban lévő törvények alapján megtartandó választások alkotmányossági és jogi értelemben legitimnek minősülnek.

- Esetleges pártkötődéseknek ön nem adta jelét, de konzervatív-liberálisként határozza meg önmagát. A szocialista véletlenül maradt ki?

- Jogfilozófiai, politikaelméleti értelemben használom ezeket a szavakat. Az ember morálisan tökéletlen, ebből következően politikai döntéseinek bölcsessége viszonylagos: a hagyományok, a szokások, a tradicionális intézmények jelentik azt az erőt, amely a morális és a politikai, tudásbeli hiányosságokat képes kiküszöbölni. Másfelől fontosnak tartom az egyéni szabadságjogok, főként a klasszikus szabadságjogok védelmét, és ebben a tekintetben nem szívesen engedek. Felfogásom szerint - ez is fontos - nem elég, ha az emberi jogok csak az önmegvalósítást teszik lehetővé, hozzá kell járulniuk ahhoz, hogy az emberi szenvedés minden formáját csökkentsék. Lehet, hogy valaki ilyen alapon a szocialisták közé is besorol.

- Az Alkotmánybíróságnak, úgy látszik, a konzervatív énje kerekedett felül, amikor visszadobta a melegek regisztrált élettársi kapcsolatát lehetővé tevő törvényt.

- Kétarcú döntés volt. Először mondtuk ki azt, hogy a homoszexuálisok, azonos neműek esetében nem alkotmányellenes a bejegyzett élettársi kapcsolat, másfelől - az alkotmány házasságvédő rendelkezése és a korábbi alkotmánybírósági határozatok alapján - kimondtuk azt is, hogy a férfi és a nő kapcsolatán alapuló házasságot preferálni kell más együttélési formákhoz képest. Ha úgy tetszik, ez a döntés egyszerre követi a liberális és a konzervatív vonalat.

- Annak idején komoly szerepe volt abban, hogy az Alkotmánybíróság útjára engedte a sokat bírált "vizitdíjas" népszavazást. Elnökként aztán kijelentette: nem híve a referendumoknak, korlátok közé kellene szorítani a népszavazás intézményét. Következetesnek tartja álláspontját?

- Elsősorban nem a népszavazás intézményével van bajom, hanem azzal, hogy a magyar jogi szabályozás rendkívül tágra tárta a kaput a kezdeményezések előtt. Egy ideje valóságos áradata indult meg a népszavazási kérdéseknek. A százával benyújtott kezdeményezések már-már megbénítják az Országos Választási Bizottság munkáját, de a miénket is: meg kell nézni az Alkotmánybíróság napirendjét, több mint a fele népszavazási ügy. Ráadásul teljesen egyértelmű, hogy a kezdeményezések mögött egy szűk indítványozói csoport van, szinte csak tucatnyi ember. Nem tudom, mi mozgatja őket. Valamiféle egyéni buzgalom? A népszavazás intézményének lejáratása? Vagy az Országos Választási Bizottság és az Alkotmánybíróság munkájának ellehetetlenítése? Ennél tovább nem akarok menni a gondolatsorban, de azt hiszem, jóval többről van szó, mint "hirtelen felindulásból elkövetett" népszavazási kezdeményezésekről. Meglepve tapasztalom, hogy az Országgyűlés erre a jelenségre semmilyen módon nem kíván reagálni. Más esetekben, amikor a jogalkotó az alkotmánymódosítást is kilátásba helyezi, sokkal alacsonyabb az ingerküszöb.

- Témánál vagyunk. Az Alkotmánybíróság ragaszkodik a szólásszabadság széles körű védelméhez, a kormány viszont - bár a megvalósításnak kevés a realitása - kész akár az alkotmányt is módosítani a gyűlöletbeszéd elleni fellépés érdekében.

- Az Alkotmánybíróság és a kormány - rendeltetéséből adódóan - más szempontból közelít ugyanahhoz a kérdéshez, ennélfogva logikus, hogy eltérő a véleménye. Értelmezésem szerint a szabadság azt jelenti, hogy az emberek minél többet megtehetnek anélkül, hogy úgy éreznék, ezért büntetni fogják őket. Az Alkotmánybíróság nem a gyűlöletbeszédet védi, hanem a beszéd szabadságát, amennyire lehet, annak tartalmára való tekintet nélkül. Ha a tartalmat is elkezdjük meghatározni, akkor az nagyon könnyen elvezet a cenzúrához. Amikor az állam mondja meg, hogy mi a szép és mi a csúnya, mi az, amit szabad, és mi az, amit nem, akkor a végén eljutunk a szólásszabadság fölszámolásáig.

- Kérem, segítsen megmutatni, hol húzódik a szólásszabadság határa. Vegyünk egy képzeletbeli népcsoportot, a pirézeket. Mondhatom én azt, hogy a pirézek mind "lusták" és "bűnözők", akikre nincs szüksége az országnak? Netán azt, hogy "telepítsük" vagy "irtsuk ki" őket?

- Pont arról van szó, hogy a becsmérlő, megalázó, gyűlölködő kifejezések használatát az Alkotmánybíróság még megengedettnek minősíti, a gyűlöletre és tettlegességre való uszítást már nem. Tehát: ha valaki egy népcsoport kitelepítéséről, pláne kiirtásáról beszél, akkor mindenképpen túllépi a szólásszabadság határát. A Btk. számos olyan bűncselekményt határoz meg, amelyet alkalmazni lehetne a társadalomban visszatetszést keltő jelenségekre. Ugyanakkor hozzá kell tenni: a jogi tiltásnál sokszor eredményesebb a társadalom morális elutasítása. Kérdésem az, hogy miért nem erősödik a társadalmi fellépés a gyűlölködőkkel szemben.

- És mi a válasza?

- Nincs válaszom. Csak szeretném felhívni a figyelmet, hogy a társadalomtudománynak és a politikának komolyan vizsgálnia kell ezt a kérdést.

- Árulja el, ha ön piréz lenne, szívesen élne most ebben az országban?

- A pirézeknek sem lehet érdekük az, hogy az állam korlátozza az alapvető szabadságjogokat.

A jogi tiltásnál sokszor eredményesebb a társadalom morális elutasítása
A jogi tiltásnál sokszor eredményesebb a társadalom morális elutasítása
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.