Látogatók szalonnával a hónuk alatt
Falu a városban - ez volt a címe a kilencezer négyzetméteren, az Utazás 2009 kiállítással egy időben nyitva tartó Leader Expónak Budapesten. Kétszáznál több vidéki kiállító mutatta be termékeit. Eljöttek a fafaragók, a szövők, a borászok, a méhészek, a húskészítők, s akadt érdeklődő és vásárló is szép számmal. Sokan eleve a Leader Expo miatt váltottak belépőjegyet, mások az Utazás kiállításra tartók közül tévedtek be körülnézni. Így aztán az sem volt meglepő, hogy a szomszédos pavilonban a görög szigetek vagy éppen az egzotikus utak, üdülések iránt érdeklődők kolozsvári szalonnával a hónuk alatt nézegették a standokra kiterített, fényes prospektusokat.
A Leader kiállításon feltűnt, hogy sok szakképző iskola volt jelen, s látványosan, a gyakorlatban mutatták be képzési kínálatukat, az általuk tanított szakma szépségeit. A színpadon gyermek- és felnőtt folklór-együttesek váltották egymást, közben pedig üzleti ismeretségek köttettek.
A zalaháshágyi Pass Méhészet színes, gyümölcsös és gyógynövényes mézei iránt több külföldi forgalmazó is érdeklődött. Ha minden az előzetes megbeszélések szerint alakul, akkor ezek a termékek nemsokára Ausztrália több városában és Milánóban is kaphatóak lesznek.
- Csalános, kamillás és cickafarkos mézeink már a szakmai napon elfogytak - mondja a névadó méhész, Pass Gábor felesége, Mészáros Ildikó, miközben kóstolót kínál az érdeklődőknek. Jól fogy a csokis és a kapucsínós méz, a gyümölcsösök közül a citromos és a málnás a sláger.
Mészáros Ildikót arról faggatják, hogyan készülnek ezek a színes különlegességek.
- A kikrémesített akácmézhez keverjük a friss gyümölcsöt, három hét alatt érnek össze. Mesterséges színezőanyagokat egyáltalán nem használunk - magyarázza, aztán egy notesszel érkező idősebb hölgynek receptet diktál a fűszermézek használatához.
Pass Gábor egyébként egy gödöllői tanfolyamon sajátította el a szakszerű méhészkedés tudományát. A család kísérletező kedvének és fantáziájának köszönhetően ma már 64-féle mézet állítanak elő. Egyelőre azonban csupán otthon tudják értékesíteni termékeiket. A nagy áruházláncok csak forgalmazókon keresztül raknák fel a polcaikra. A Leader-program és az ennek keretében rendezett expó elsősorban éppen a termékek megismertetésében, népszerűsítésében és forgalmazásában segíthet a családnak.
A kiállítás tapasztalatai azt mutatják: a magyar élelmiszeriparnak rengeteg olyan értékes és nemzetközi szinten is piacképes terméke van, amelyekről idehaza is igen kevesen tudnak. Nemcsak a városban élők, de a falvakban lakók sem találkoztak még velük.
Sok termelő, biogazdálkodó vásárolt egymástól vagy cserélt árut. A kiállításra látogató ínyencek pedig sorba álltak a kóstolókért. Sikerük volt például a szarvasgombás termékeknek, a szarvasgombás fokhagymapestónak, a tokajiaszú- zselének, a salátákhoz ajánlott szarvasgombás olívaolajnak, vagy éppen a narancsos mustárnak.
Az expón a kézművesek is megjelentek - szőttek, faragtak, fontak. A bicskei Simó Szabolcs a kiállítás nevét is fába véste. Egyébként pedig bútorokat, ajándéktárgyakat farag. Azt mondja: mostanában inkább a könnyebben megfizethető, praktikus konyhai tárgyakat veszik tőle, szerencsére azért akad egy-egy komplett bútorrendelés is. A Leader Expo azt várja, hogy az emberek figyelme ismét a kézműipar értékei felé forduljon - egyáltalán, ismerjék meg a lehetőségeket.
A Leader-közösségek harminc akciócsoportja képviseltette magát az expón. A különböző megyék, tájegységek, kistérségek saját népviseletüket is bemutatták. A hidasnémeti kosárfonók és a népi szövött kézművestermékeket kínáló aszszonyok táncra is perdültek a vásárlók kedvéért.
A Leadernek az unió minden tagországa nagy jelentőséget tulajdonít, elsősorban a vidék felzárkóztatásában, a városokéhoz képest hátrányos helyzet csökkentésében. A szakmai napon, a fórumokon, a szemináriumokon kiderült: a gondok és a törekvések hasonlóak szerte Európában. Mindenütt a kistelepülések fejlesztése és a helyi vállalkozások felépítése, a munkahelyek teremtése és megtartása a fő cél.
A szakemberek szavait idézve több kiállító biztatónak tartotta: a programok megvalósítására Magyarországon összesen több mint 250 milliárd forint áll rendelkezésre 2013-ig. A pénz elosztásában a Leader-közösségek aktívan működnek közre. A támogatási források elosztásának első körében 100 milliárd forint sorsáról döntöttek, hatezer kérelmet bíráltak el.
Az expó szakmai fórumai arra is lehetőséget adtak, hogy a Leader támogatási rendszeréről, működéséről is kicseréljék tapasztalataikat az érdekeltek. Ráadásul az idei expón külföldi agrárvállalkozók és élelmiszer-termelők is részt vettek.