A Fidesz és az MDF is támogatja Hiller iskolaállamosítási tervét
Hiller István oktatási miniszter múlt heti javaslatával összecsengő javaslatot fogalmazott meg egy hétvégi lapinterjúban Pokorni Zoltán, az Orbán-kormány volt oktatási minisztere. Szerinte is lehetővé kell tenni, hogy a kistelepülések átadják iskolájukat az államnak, mert az oktatás léte és minősége nem függhet az önkormányzat gazdasági helyzetétől.
Megkérdeztük Pokornit, hogy nyilatkozatát lehet-e úgy értelmezni: az állami szerepvállalás ügye ciklusokon átívelő program lehet? Úgy reagált: a Hiller István által felvetett elképzelés, jelesül az, hogy az államnak nagyobb szerepet kellene vállalnia az oktatásban, önmagában támogatható. Az elmúlt húsz év megmutatta, hogy az állam felelősségvállalása nélkülözhetetlen ezen a területen. A Fidesz várja az iskolákkal, szakszervezetekkel való egyeztetést, majd a konkrét kormányzati javaslatokat.
Pokorni Zoltán megjegyzi: a miniszter most annak bevezetésére tesz javaslatot, "amit éppen ők szüntettek meg hét évvel ezelőtt". 1998-2002 között olyan finanszírozás működött - így Pokorni -, amelynél az alapnormatíva és a kistelepüléseket megillető kiegészítő támogatások együttesen lényegében biztosították a kistelepülési óvodák, iskolák vagy éppen a kollégiumok működési forrásait.
Az állami fenntartás most is csak akkor lehet megoldás, ha emelkedik az alapnormatíva, és a kiegészítő támogatások aránya is visszaáll az 2000-2002 közötti szintre. - Ha az állam nem szán jelentős többletforrást ezeknek az iskoláknak, akkor uniformizált szegényiskolák lesznek, ami nem szolgálná az esélyegyenlőtlenség csökkentését - mondta a Népszabadságnak Pokorni Zoltán.
Hiller úgy nyilatkozott, hogy kifejezetten esélykiegyenlítő szerepe lenne az állami tulajdonlásnak, tehát e tekintetben feltehetően találnak közös nevezőtő Pokornival.
- Ha az állam "bevonulna" az iskolafenntartásba, azzal jót tenne a közoktatás rendszerének - nyilatkozta lapunknak Karsai Péter, az MDF oktatásért felelős politikusa. Elsősorban a kisiskolák megtartására használnák fel az állami szerepvállalást, az általános iskola alsó tagozatát mindenképpen megtartanák a településeken. A minőség szerinte a pedagógus felkészültségén, és nem a település lélekszámán múlik.
Karsai tapasztalata szerint éppen a kisebb önkormányzatok próbálnak spórolni az iskolán, ezért itt a központi forráskivonásnál is nagyobb arányban veszítenek pénzt, lassan "lebutulnak", csak a kötelező feladatokat tudják teljesíteni.
- Legalább a pedagógusok bérét fizethetné közvetlenül az állam, már ez is nagyban stabilizálná a rendszert - szögezte le az MDF-es politikus. Hozzátette: ha az állam meg akarja őrizni a kisiskolákat, át kell alakítani a tanítóképzés rendszerét. Csak a legelhivatottabb fiatalokat szabadna a pályára engedni, és "kiemelten, egy egyetemi tanár szintjén meg kell fizetni".
Egészen másként látják a helyzetet a szabad demokraták. Horn Gábor ügyvivő szerint az önkormányzatok és a helyi társadalom kezében kell hagyni az iskolát, és segíteni problémái, akár anyagi gondjai megoldásában. Az állami fenntartónak fogalma sem lesz a helyi problémákról, az állami iskola "a teljes figyelemhiányhoz és lepusztultsághoz vezet majd" - véli.