Time Out - évtizedes felfedezőút Budapesten
"Mindannyiunk szerelme ez a város, az évek során már hat útikönyvet készítettünk róla, de még mi is meglepődtünk, milyen könnyű hónapról hónapra 94 oldalt megtölteni vele" - mondja a mosolygós, őszes amerikai. Lelkesen pörgeti a legutóbbi számot. "Az a célunk, hogy aki elég fiatal ahhoz, hogy kimozduljon - akár angolul értő turista, akár itt élő külföldi, akár magyar - találjon jó budapesti programot."
És valóban nincs a kimozdulásnak olyan vetülete, amely ne jelenne meg az öt, belső borítóval elválasztott alegység valamelyikében. A szerkezet a világ minden Time Out-jában felettébb hasonló.
A Consume Tom Popper szerkesztői felségterülete. "Igen, a vásárlás hangsúlyos szerepet kap, pusztán azért, mert nagyon kevesen tudják, milyen nagyszerű Budapesten vásárolni, mennyire kifinomult lett az ízlés, pezsgő a divatélet. Mikor én 1991-ben idekerültem, még azt sem tudtam, hol lehet cipőfűzőt venni."
A Time Off inkább a fiatalabb közönséget célozza, tele van zenével, bulival, filmmel, kiállítással, a kultúra minden aspektusával. A magyar sajtóban egyedülálló a Gay & Lesbian rovat, amely kifejezetten melegeknek szól, róluk szóló cikkekkel. "Egy olyan városban, ahol még mindig megverik és megdobálják a homoszexuálisokat az éves felvonulásukon, szeretnénk a magunk egyszerű eszközeivel változást hozni a megítélésükben" - mondja Popper.
A kínálat annyira széles, hogy nem is érzékelhető, mi a szelekció alapja. "Ez nem hagyományos értelemben vett programmagazin, mint mondjuk a Pesti Est. Nem célunk, hogy mindig, mindenről beszámoljunk, nincs annyi helyünk. Mindent személyes tapasztalatok alapján válogatunk és persze folyamatosan felfedező-úton vagyunk - sokunk már évtizedek óta. Csak azt ajánljuk, amit ismerünk és szeretünk. Ha valami nem jó, nem foglalkozunk vele."
A Time Out budapesti, angol nyelvű verziója 25 ezer példányban jelenik meg havonta. Az angolul nem tudók számára úton van már a magyar nyelvű Time Out is, amely várhatóan az év utolsó negyedévében jelenik meg először.
Az eredeti, londoni programokat tartalmazó Time Out műsorfüzetet először 1968-ban adta ki Tony Elliott. Eleinte ötezer példányban jelent meg. Alternatív magazinként indult, de a nyolcvanas évekre hátrahagyta az eredeti kollektív döntéshozó szerkezetét (ahogy a dolgozók egyenlő bérezését is). A magazin Abu-Dzabitól Zágrábig világszerte 24 városban nyújt útbaigazítást a filmek, koncertek, divat, irodalom, vásárlás vagy éppen az éttermek, bárok, klubok világában. A legnagyobb példányszámban a Time Out New Yorkban kel el, ahol mintegy 140 ezer fogy belőle. A magazinok mellett a Time Out 48 útikönyvet adott ki különféle városokhoz, tájegységekhez szerte a világon. Bár hasonlítanak a többihez (Lonely Planet, Rough Guide), ezek általában a fiatalokat érdeklő eseményekre koncentrálnak.