Elfogytak a miniszteri autók

A miniszterek a kiüresedett központi raktárkészlet miatt kénytelenek maguk gondoskodni szolgálatiautó-beszerzéseikről. Ez nem mindig sikeres.

A januári pénzügyminiszteri "luxusautó-fiaskó" után a pénzügyi-gazdasági válság közepette újabb kormányzati Audi került reflektorfénybe, ezúttal Molnár Csaba közlekedési miniszteré. A múlt decemberi vásárlásról tegnap a Blikk számolt be, eszerint a háromezer köbcentis, 176 lóerős autó alapára
15 millió forint, s az állam havi másfél millióért bérli. A tárcavezető még a nap folyamán utasította apparátusát a bérleti szerződés azonnali felbontására, s régebbi típusú, használt kocsi bérbevételére.

Gyurcsány Ferenc a válság előestéjén, még októberben kormányzati takarékosságot hirdetett. Ezért is keltett megütközést januárban Veres János pénzügyminiszter 14 millió forintos (szintén Audi A6-os) autóvásárlása. Ezt azzal indokolta, hogy régi kocsija rossz állapotban volt, az újhoz pedig hétmillióval olcsóbban jutott hozzá a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságán keresztül.

"Minden ilyen ügyben arra kell törekedni a kormány tagjainak és mindenkinek, aki a közszférában dolgozik, hogy még a látszatát is kerülje annak, hogy nem belátó, tisztességes, érzékeny módon intézi az ügyeit. Olyan helyzet van, amikor az érzékenység megnő az ilyen természetű ügyekkel szemben. Ugyanilyen érzékenységet kell elvárni a másik oldalon is" - mondta tegnap a miniszterelnök.

A közlekedési tárca sajtófőnöke, Szőke Katalin elmondta, Molnár azonnal vizsgálatot rendelt el a szolgálati autók bérlésének indokoltságáról. A vizsgálat megállapította: azért kellett új szolgálati autót bérelni, mert az előző tárcavezető, Szabó Pál megvásárolta hivatali gépkocsiját, amit még a Magyar Postától hozott magával. A minisztériumban Molnár decemberi hivatalba lépésekor nem volt megfelelő kategóriájú autó. A havi bérleti díj egyharmada annak, amiről a média beszámolt. A tartós bérlet lényegesen kedvezőbb a tulajdonlásnál, mivel a sok százezer kilométert futó szolgálati autóknak rendkívül nagy a fenntartási költségük. A sajtófőnök szerint a vonatkozó kormányrendelet felsorolása alapján csak a miniszter és az államtitkár használ Audi A6-ost, a szakállamtitkárok VW Passattal járnak.

Felvetődik a kérdés, a PM és a KHEM "megkerülte-e" a külön erre a célra felállított Központi Szolgáltatási Főigazgatóságot (KSZF). A kormányszóvivői irodától úgy tudjuk, a minisztériumi autókat elsődlegesen központosított közbeszerzéssel vásárolják. Ám ha ilyen "élő" szerződés nincs, akkor a tárcáknak is lehetőségük van a saját keretből történő vásárlásra. A KSZF jelenleg csak az állami normatíva szerinti 3. kategóriában (Skoda Fabia) rendelkezik keretszerződéssel. A többi kategóriában az elmúlt években "elfogyott a raktárkészlet", mivel legutóbb 2000-ben volt minden kategóriára kiterjedő központi közbeszerzés.

A tárca honlapjának adatai szerint a múlt év szeptembere és 2009 januárja között 12-ről először tízre csökkent, majd 11-re nőtt a jogszabály alapján a KHEM-nél személyes, illetve hivatali használatra tartott gépkocsik száma. A miniszteri, államtitkári és szakállamtitkári soron, az Audi A6-os és VW Passat típusú autópark esetén december 15. és január 15. között a járművek átlagos életkora csaknem a harmadára, 1,39 évről 0,55 évre csökkent.

Audi A6-os, a miniszterek favoritja
Audi A6-os, a miniszterek favoritja
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.